همتی: با طرح ملی مسکن شاهد کنترل بازار مسکن خواهیم بود

 عبدالناصر همتی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی موضوع مسکن بیان کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن به علت افزایش تقاضا و کاهش عرضه است و ما نیاز داریم عرضه را تقویت کنیم تا بازار به تعادل برسد. اما بخش قابل توجهی از افزایش قیمت مسکن به دلیل قیمت‌های نسبی و تمایل مردم به خرید مسکن و حفظ ارزش سرمایه در جامعه بوده است.

اخبار اقتصادی- وی در ادامه اظهار کرد: سیاست‌هایی که برای تثبیت اقتصادی در پیش گرفته شده است این روزها تأثیر خود را در بازار گذاشته و شاهد کاهش قیمت خیلی از کالاها هستیم که ان‌شاءالله با اجرایی شدن برنامه طرح ملی مسکن که دولت دارد و با پشتیبانی بیشتر بانک‌ها شاهد کنترل قیمت مسکن خواهیم بود.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: یکی از کارهایی که اواخر سال گذشته از سوی شورای پول و اعتبار انجام شد افزایش وام ساخت بود با این ویژگی که افرادی که وام ساخت دریافت می‌کنند در پایان سال می‌توانند آن را به خریدار منتقل کنند و با این کار حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد قدرت خرید مردم افزایش می‌یابد.

وی افزود: با حرکت وزارت مسکن و شهرسازی برای تولید و پشتیبانی از ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن شاهد کنترل بازار مسکن خواهیم بود.

وی در ادامه تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که همه سیستم بانکی باید از طرح ملی مسکن حمایت کنند و ان‌شاءالله با اجرایی شدن این طرح شاهد اتفاقات مهمی در بخش مسکن در سال ۹۸ خواهیم بود. سقف تسهیلات مسکن برای زوج‌ها در تهران از ۱۰۰ میلیون تومان به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است و در شهرهای دیگر نیز این افزایش اتفاق افتاده است و به طور کلی ۶۰ درصد سقف وام مسکن افزایش یافته و مهمترین ویژگی آن این است که وام ساخت قابل انتقال به خریدار است.