اوج‌گیری واردات نهاده دام از چهار گوشه کشور در اوج تحریم

 حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در نشست خبری، اظهار کرد: در شرایط تحریم با وجود فشارهایی که آمریکا به کشورمان وارد کرده است، اما با تلاش دولت و بخش خصوصی بر مشکلات فائق آمده‌ایم و آثار تحریم را به حداقل رسانده‌ایم.

اخبار اقتصادی-وی افزود: نهاده های تولید دام و طیور یکی از اثرگذارترین موضوعات در کشور به حساب می‌آیند، به طوری که 2.2 میلیون تن گوشت مرغ، 850 هزار تن گوشت قرمز، 900 هزار تن تخم‌مرغ و 9 میلیون تن شیر خام به این موضوع گره خورده و به شدت در سبد غذایی مردم تاثیرگذار است.

ورناصری با بیان این که تامین به موقع نهاده ها اهمیت فوق‌العاده‌ای در روند تولید دام و طیور دارد، گفت: حجم واردات نهاده های دام و طیور از کشورهای مختلف انجام می‌شود که نتیجه آن اکنون در بازار نهاده ها از جمله کنجاله، سویا و ذرت قابل مشاهده و آرامشی در آن حکمفرما شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، خاطر نشان کرد: در بازار مرغ و تخم‌مرغ برای تنظیم بازار حضور پیدا کرده‌ایم تا از ضرر و زیان مرغداران جلوگیری به عمل آوریم؛ تولید آنها به حدی افزایش یافته که بیشتر از نیاز بازار است. به همین منظور این محصولات جمع‌آوری و ذخیره می‌شود تا در مواقع لزوم در بازار تزریق شود.

*قیمت خرید تضمینی مرغ اعلام شد

وی اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم مرغ خط 2، 12700 تومان و خط1، 13000 تومان از مرغداران خریداری می‌شود؛ وجود این حجم از تولید مازاد مرغ و تخم‌مرغ در کشور نشان دهنده تامین و قیمت مناسب نهاده ها در کشور است.

ورناصری با اشاره به این که در گذشته نهاده های دام و طیور تنها از بندر امام به کشور می‌آمد اما اکنون از 4 گوشه کشور واردات انجام می‌شود، تاکید کرد: واردات این محصول از بنادر عباس، چابهار، امیرآباد و نوشهر انجام می‌شود که این امر باعث شده که از ظرفیت‌های بنادری همه استانهای کشور استفاده شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، ادامه داد: مصرف کنندگان بر این اساس دیگر لازم نیست که نهادهای مورد نیاز خود را حتما از بندر امام در جنوب کشور خریداری کنند، بلکه می‌توانند آن را از بنادر نزدیک به خود تهیه نمایند، که این امر منجر به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و در نهایت قیمت تمام شده محصول می‌شود. 

وی، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا در بنادر کشور 1350 تومان و متوسط کشوری این محصول تا به دست مصرف کنندگان برسد 1700 تومان تا 1750 تومان است.

ورناصری در پاسخ به سوالی گفت: کشورهای تامین کننده غلات ایران تغییری مشخصی بعد از افزایش تعداد بنادر کشور نداشته‌اند، اما این محصولات از کشورهایی مانند برزیل، روسیه، اوکراین و برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه وارد می‌شوند.

بنا بر این گزارش به تازگی 3 کشتی قول‌پیکر جو و ذرت از مبادی اوکراین و فرانسه به بندر چابهار  آمده‌اند که مجموع واردات این کشتی‌ها حدود 200 هزار تن است، که بعد از طی مراحل تخلیه و بارگیری در کشور توزیع می‌شوند.

یکی از مسئولان کشتی اوکراینی در بندرچابهار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، درباره ورود این محصول به کشورمان اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا مشکلی برای انتقال این محصولات به ایران ایجاد نکرده است و آنها تمایل به همکاری با کشورمان را دارند.

وی در ارتباط با امکانات بندری چابهار اظهار کرد: در این بندر از مکنده‌ها و تجهیزات بندری مناسبی استفاده می‌شود که مطابق با استانداردهای روز دنیاست و مشکلی در این خصوص نداشت.

این مسئول کشتی اوکرانی افزود: 8 روز است که در بندرچابهار حضور دارم و در ترافیک کشتی‌ها برای تخلیه بار قرار گرفته‌ام. روزانه 10 کامیون از کشتی‌ آنها محموله‌های خوراک دام را بارگیری می‌کنند.

این مسئول کشتی اوکرانی با ابراز رضایت از تجهیزات بندری ایران، تصریح کرد: تجهیزات موجود در بندرچابهار حتی از امارات متحده عربی نیز بهتر است و مشکلی برای تخلیه نداشته‌اند ایم.

بنابراین گزارش ترافیک محموله های نهاده های خوراک دام و طیور در بنادر کشور نشان از تاب آوری بالای اقتصاد ای ایران و کم اثر بودن تحریم ها است .