چه مدت طول می‌کشد تا ویتامین‌ها جذب بدن شوند؟

دکتر کری روکتون، متخصص تغذیه در خدمات اطلاعات مکمل های بهداشتی و غذایی؛ و کلاریسا Lenherr، متخصص تغذیه می گویند چه مدت طول می کشد تا ویتامین ها جذب شوند.

از نظر بیولوژیکی، ویتامین ها در مدت چند ساعت جذب می شوند و دارای اثرات متابولیکی فوری هستند، به عنوان مثال آنتی اکسیدان ها برای محافظت از سلول ها یا مواد واسطه ای در ساخت هورمون ها عمل می کنند.

با این وجود، چندین عامل وجود دارد که می تواند بر اثر بخشی آنها تأثیر بگذارد و مانع از جذب کامل بدن شما یا اصلاً.

سطح کمبود

اگر از نظر ویتامین یا مواد معدنی خاصی به شدت کمبود دارید، برای رفع کمبود آن اثر ویتامین می تواند طولانی تر طول بکشد. از طرف دیگر، ممکن است شما به دوز بالاتری نیاز داشته باشید تا بتوانید سریعتر به آن سطوح بهبود دست یابید.

اگر از آنها به دلیل کمبود ویتامین یا مواد معدنی خاص که باعث ایجاد عوارض جانبی مانند خستگی می شود، استفاده می کنید، می توانید مدت زمان بیشتری را برای افزایش سطح بهینه از آن استفاده کنید فقط آنها را با احتیاط انجام دهید.

شکل دارویی مکمل

ویتامین های گرفته شده به شکل مایع معمولاً تأثیر سریع تری نسبت به کپسول دارند. او می گوید: این امر به این دلیل است که بدن باید کپسول را تجزیه کند تا ویتامین های داخل بدن را استخراج کند.

کپسول ها و قرص ها حاوی دوزهای محدودی هستند. مکمل های مایع و پودری محدود به این معنا هستند که هنگام مخلوط کردن ویتامین ها و مواد معدنی خاص، می توانند جذب آنها را مسدود کنند و امکان جدا کردن آنها از نظر جسمی وجود ندارد، مگر اینکه دو مکمل جداگانه مصرف کنید.

در همین حال، مکمل های گرانول اجازه می دهد تا بسیاری از مواد مغذی و مواد معدنی بدون انسداد جذب، به یکدیگر تحویل داده شوند.

ویتامین های محلول در چربی آب

برخی مواد مغذی محلول در چربی هستند، مانند ویتامین های A ، D ، E و K. او می گوید: این بدان معنی است که آنها نیاز به جذب چربی دارند و این می تواند با مخلوط کردن این مواد مغذی با چربی موجود در کپسول یا مایع یا از طریق مصرف آنها با مواد غذایی حاصل شود.

ویتامین های محلول در چربی در بدن ذخیره می شوند و بنابراین ممکن است به اندازه ویتامین های زیاد یا منظم به عنوان ویتامین های محلول در آب احتیاج نداشته باشند.ویتامین های محلول در آب، در عین حال، در آب حل می شوند و به راحتی در بافت جذب می شوند.

جفت شدن مواد مغذی

بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی در نحوه کار با یکدیگر مرتبط هستند. او می گوید: یک مثال خوب از این رابطه می تواند بین ویتامین D و کلسیم باشد.

ویتامین D به بدن شما کمک می کند کلسیم را جذب کند، بنابراین اگر مقدار کم ویتامین D دارید، برای حفظ سطح کلسیم سالم بدون مصرف زیاد غذاهای سرشار از کلسیم، تلاش خواهید کرد.

این تنها نمونه نیست. آهن مستقر در گیاه هنگامی که با ویتامین C جفت می شود به بهترین وجه جذب می شود و ویتامین B6 برای عملکرد بهینه به روی تکیه می کند، در حالی که کورکومین (ترکیب کلیدی در زردچوبه) بسیار ضعیف جذب می شود مگر اینکه با پیپرین مصرف شود و این باعث افزایش جذب 2،000 درصدی می شود.

این سیستم جفت کردن به هر دو روش کار می کند. به عنوان مثال، روی و مس برای جذب در روده کوچک با یکدیگر رقابت می کنند. لنهر می گوید: وقتی در یک مکمل با هم زوج شوید، ممکن است با جذب مس کمتری مواجه شوید، زیرا مقدار توصیه شده برای روی بیشتر از مس است.