دلایل افزایش اختلال بلع دهانی و حلقی پیران

جلال بختیاری اظهار داشت: بلع به‌ عنوان نخستین مرحله گوارش  ‌نقش بسیار مهمی در تغذیه و سلامت انسان دارد و در صورتیکه عملکرد بلع دچار اختلال و تغییر شود منجر به بروز سوءتغذیه،کم آبی بدن، عفونت ریه ناشی از آسپیراسیون و حتی مرگ و یا تغییر در کیفیت زندگی فرد می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن علمی گفتار درمانی ایران افزود: علاوه بر بیماری‌های مختلف مانند سکته‌های مغزی، پارکینسون، مالتیپل اسکلروزیس و یا سرطان‌های سر و گردن سالمندی؛ نیز تغییراتی را به علت تغییرات فیزیولوژیک و ساختاری در این عملکرد به وجود می‌آورد و منجر به بروز اختلال بلع (دیسفاژی ) در این افراد می‌شود.

بختیاری با اشاره به علائم و نشانه‌های اختلال بلع تصریح کرد: مشکل در خوردن برخی مواد غذایی مانند آجیل یا مایعات، داروها، ورود مواد غذایی به مسیر تنفسی و علائمی مانند سرفه و احساس خفگی حین غذا خوردن، بالا رفتن دمای بدن و احساس گرگرفتگی بعد از غذا خوردن و باقی ماندن مواد غذایی داخل دهان نشانه‌های اختلال بشمار می‌روند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان اظهار داشت: اختلال بلع یا کاهش کارایی بلع در افراد سالمند در بیش از 50 درصد آنان می‌تواند منجر به سوءتغذیه و کم آبی بدن و همچنین منجر به خفگی و آسپیراسیون و در برخی موارد هم منجر به عفونت ریه در این افراد می‌شود.

وی ادامه داد: با این وجود متاسفانه کمتر به اختلال بلع به عنوان یکی از علل اصلی مشکلات تغذیه و تنفسی در این افراد توجه می‌شود.

مدیر گروه گفتار درمانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های اصلی جمعیتی در کشورمان افزایش جمعیت سالمندی است، لذا توجه به سلامتی این افراد و استفاده از راهکارهای پیشگیری و درمان اختلالات این دوره مانند اختلال بلع دهانی - حلقی دارای اهمیت ویژه ای برای نظام سلامت و دست اندرکاران است.

بختیاری افزود: ارزیابی و ارائه راهکارهای پیشگیری و درمان مشکلات بلع دهانی حلقی از وظایف تخصصی متخصصان گفتار درمانی است که می‌توانند افراد دارای اختلال بلع و سالمندان درگیر با این اختلالات را ارزیابی، درمان و مشاوره‌های تخصصی ارائه دهند.

پانزدهمین همایش گفتار درمانی ایران اردیبهشت 96

همچنین در این رابطه اکبر دارویی - دبیر علمی پانزدهمین همایش گفتار درمانی از برگزاری این کنگره از 7 الی 8 اردیبشهت سال 96 در تالار ایوان شمس تهران خبر داد.

دبیر علمی پانزدهمین کنگره گفتار درمانی اعلام کرد: گسترش ارتباطات بین دانشگاهی و بین رشته ای، ارائه یافته‌های جدید علمی در حوزه گفتار درمانی و علوم مرتبط، گسترش رویکرد تیمی در درمان اختلالات گفتار و زبان و تبادل اطلاعات و تجربیات بالینی از جمله اهداف این کنگره است.

وی به تشریح محورهای کنگره گفتار درمانی پرداخت و تصریح کرد: آسیب شناسی، ارزیابی و درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع، درمان تیمی در اختلالات گفتار و زبان، معرفی ابزارهای نوین ارزیابی و درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع ، شاخص های رشد طبیعی گفتار و زبان و غربالگری و پیشگیری از اختلالات گفتار و زبان، گفتار درمانی مبتنی بر شواهد و رویکرد مراجع – محور در درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع از مهمترین محورهای همایش است.

دارویی گفت: این همایش فرصتی فراهم می‌کند تا اساتید، دانشجویان و علاقمندان گفتار درمانی موقعیّت علمی و حرفه ای خود را نقد و ارزیابی کرده و خود را برای حرکت به سوی آینده و تعالی و پیشرفت آماده کنند.

دبیر علمی کنگره گفتار درمانی افزود: همزمان نمایشگاه جانبی از تجهیزات و نرم افزارهای گفتاردرمانی برای آشنایی بیشتر با آخرین محصولات شرکت‌ها و پیشرفت‌های صورت گرفته در این زمینه برگزار می‌شود.

دارویی خاطرنشان کرد: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن 02188306595 تماس گرفته یا با ایمیل کنگره به آدرس info@iranslpcongress.com مکاتبه کنند.