با شکست عشقی کنار بیایید

 روش‌های متعددی برای کار کردن روی هیجانات دردناک وجود دارد، مانند نوشتن درباره‌ی احساسات، سوگواری کردن و از جایگزین کردن سریع اجتناب کردن. به خاطر داشته باشید که غلبه بر احساسات دردناک شکست عشقی زمان می‌برد و نیاز به صبوری دارد. اگر با گذشت زمان و با انجام کارهایی که در ادامه خواهند آمد حالتان خوب نشد حتماً به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید. در ادامه با روان حامی همراه باشید.


قسمت اول: کارهای اولیه

بیرون بروید. بعد از قطع یک رابطه و تجربه‌ی شکست عشقی اشکالی ندارد که مدت زمانی را در خانه بمانید. اما باید بدانید که بهتر است از خانه بیرون بیایید و به دنیای واقعی برگردید. برنامه بریزید، با دوستانتان بیرون بروید و برای خودتان لحظات خوبی خلق کنید. هر چند که در ابتدا این کارها بسیار سخت به نظر می‌رسند اما به شما کمک خواهند کرد که سریع‌تر حالتان خوب شود. انجام کارهای بیرون از خانه نیز بسیار مهم هستند. انجام این کارها همچنین باعث می‌شود که زندگی‌تان در جریان باشد و از چیزی عقب نمانده‌اید.
   

هر چیزی که باعث یادآوری خاطرات دردناک می‌شود را پاکسازی کنید. چیزهای زیادی وجود دارند که شما را یاد عشق از دست رفته‌تان می‌اندازد: یک آهنگ خاص، کادو و هدایایی که برای شما گرفته است، یا یک مکان خاص. نگه داشتن این موارد در اطراف خود بهبودی بعد ازشکست عشقی را سخت‌تر می‌کند.

 

اتاق خود را تمیز کنید، پوسترهای جدید بچسبانید، . . . این کارها حال شما را بهتر می‌کند.

دور و ور خود را مرتب کنید. جدایی می‌تواند نقطه‌ی شروع جدید باشد. بنابراین، پاکسازی و سازمان‌دهی اتاق خود از چیزهایی که شما را یاد قبل می‌اندازد بسیار مفید است و شما را برای زندگی جدید آماده می‌سازد.

اگر او از شما خواست به ملاقاتش بروید، از خوتان بپرسید که این کار چه فایده‌ای دارد. این کار باعث می‌شود که شما دوباره خاطرات گذشته را تجربه کنید. این موضوع، جدایی را سخت‌تر می‌کند.

به صورت کامل فاصله بگیرید. گاهی اوقات بعد از جدایی، زوجین بهم پیشنهاد می‌کنند که با هم دوست باقی بمانند. این یک اشبتاه بزرگ است. شما باید به صورت کامل از هم جدا شوید. به این معنا که شما نباید حتی‌المقدور یکدیگر را ملاقات کنید، نباید به هم تلفن، ایمیل، پیامک بزنید.

مراقب روابط جایگزین باشید. برخی افراد بلافاصله بعد از شکست عشقی وارد رابطه‌ی دیگری می‌شوند. اما این کار ایده‌ی خوبی نیست. زمانی که شما بعد از قطع رابطه وارد رابطه جدید می‌شوید به ناچار باید بر احساسات ناخوشایند و هیجانهای منفی حاصل از رابطه‌ی اول سرپوش بگذارید و در عوض خود را هیجان‌زده و خوشحال نشان دهید. در این شرایط ممکن است به خاطر رفتار مصنوعی شما رابطه جدید نیز خراب شود و آنوقت باید داغ دو قطع رابطه را تحمل کنید. بنابراین تا زمانی که با احساسات و هیجانهای ناخوشایند دست به گریبان هستید بهتر است وارد رابطه جدید نشوید.
 
به خودتان برسید. خیلی از افراد بعد از شکست عشقی به علت افسرده شدن به خودشان نمی‌رسند. عدم توجه به خود نیز باعث طولانی‌تر شدن حال بدشان می‌شود. بنابراین نیازهای روانی و جسمانی خود را باید بعد از کات شدن رابطه برآروده کنید. به اندازه کافی غذا بخورید، خوب بخوابید و به استراحت بپردازید.
سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید و از مصرف بیش از حد مواد قندی و پرچرب نیز اجتناب کنید.
بین ۷ تا ۸ ساعت بخوابید.
در هفته ۵ مرتبه به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
هر روز حداقل ۱۵ دقیقه تمرینات ریلکسیشن انجام دهید.

قسمت دوم: مبارزه با هیجانهای دردناک

در نظر داشته باشید که هیجانهای دردناک در این مواقع غیرعادی نیستند. بعد از قطع رابطه طبیعی است که شما احساس غمگینی، خشم، وحشت و هیجانهای منفی دیگر را داشته باشید. ممکن است احساس کنید که بعد از این قرار است تنها بمانید و دیگر خوشبخت نشوید. در این لحظات به خودتان یادآوری کنید که این احساسات بعد از قطع رابطه، عادی است. از داشتن این احساسات اجتناب نکنید زیرا برای از بین بردن آنها ابتدا لازم است که آنها را احساس کنید.

حتما برای از دست دادن رابطه سوگواری کنید. اتمام یک رابطه باعث ایجاد احساسات بد می‌شود که مستلزم یک دوره سوگواری است. بنابراین به خودتان اجازه سوگواری بدهید و درد حاصل از قطع رابطه را تجربه کنید. گریه کنید، داد بزنید، یا هر کاری دیگری که هنگام داشتن هیجانهای منفی انجام می‌دهید انجام دهید.
  
بهترین کار این است که در طی روز، زمانی را به سوگواری اختصاص بدهید.

با آدمهایی که حمایتی هستند دور و ور خود را شلوغ کنید. در این لحظات به کسانی نیاز دارید که شما را دوست دارند و از شما حمایت می‌کنند. بودن آنها در کنارتان باعث می‌شود که شما احساس ارزشمندی کنید.

از کمک خواستن از دوستان یا خانواده برای حمایت شدن خجالت نکشید.

روشهای سالمی برای کاهش درد هیجانی پیدا کنید. شکست عشقی هیجانات ناخوشایندی ایجاد می‌کند و ممکن است ابتدا بخواهید درد خود را نادیده بگیرید و به همین خاطر به سمت مشروبات الکلی، دارو یا غذا می‌روید. باید بدانید که این روشها در بلندمدت هیچ کمکی نخواهند کرد. بنابراین بهتر است روشهای سالمی را برای مبارزه با دردهای هیجانی خود پیدا کنید.

اگر درد شما خیلی زیاد است حتما به یک روانشناس مراجعه کنید. بسیاری از افراد می‌توانند به تنهایی از پس هیجانهای دردناک برآیند اما عده‌ای نیاز به کمک بیشتری دارند. اگر در مقابله کردن با درد هیجانی خود مشکل دارید یا اینکه احساس افسردگی شدید می‌کنید هر چه زودتر خود را به یک متخصص سلامت روان برسانید.8

قسمت سوم: حل کردن هیجان‌ها

تفکر درباره‌ی رابطه. تمام دلایل قطع شدن رابطه و شکست عشقی را در نظر بگیرید. تلاش برای فکر کردن به اتفاقاتی که در صورت با هم بودن می‌توانست لذت‌بخش باشد کار مفیدی نیست. اما فکر کردن به دلایل تمام شدن رابطه به شما کمک می‌کند که چرا نیاز به شناخت بیشتر خود دارید. علاوه‌ بر این، فکر کردن به دلایل قطع رابطه به شما کمک می‌کند که از اشتباهات مشابه در روابط آینده جلوگیری کنید. می‌توانید از خودتان سؤالات زیر را بپرسید:

آیا من در اتمام این رابطه نقش دارم؟ اگر بله، چه کاری انجام دادم؟
آیا همیشه افراد مشابهی را انتخاب می‌کنم؟ اگر بله، آنها چه ویژگی‌هایی دارند و شباهتشان چیست؟ آیا آنها برای من مناسبند؟ چرا آره و چرا نه؟
آیا در روابط مختلف مشکلات مشابهی داشته‌ام؟ اگر بله، علت این مشکلات چیست؟ در روابط آینده چه کار متفاوتی می‌توانم انجام دهم؟
   
احساساتان را بنویسید. سعی کنید به صورت روزانه احساسات خود را یادداشت کنید. برای این کار مهمترین نکته این است که صادق باشید و خودتان را سانسور نکنید. یکی از بهترین نتایج نوشتن این است که گاهی اوقات به صورت ناگهانی بینش‌هایی به شما دست می‌دهد که در غیر این صورت نمی‌توانستید آنها را کشف کنید. حتی ممکن است الگوهای تفکر خود را پیدا کنید و در بلندمدت می‌توانید نقاط ضعف خود را شناسایی کنید.
       

تا زمانی که بعد از شکست عشقی احساس بهتری پیدا نکردید به نوشتن ادامه دهید.

سعی کنید برای عشق از دست رفته‌تان نامه‌ای بنویسید، نامه‌ای که نیازی به ارسال آن نیست. این به شما کمک می‌کند تمام احساسات خود را تخلیه کنید. این نامه برای خودتان است، بنابراین هر چه را که دوست دارید به او بگویید بنویسید

سعی کنید یک داستان بنویسید. به گذشته فکر کنید زمانی که رابطه‌تان شروع شد و تا پایان آن بنوسید. درست است که این کار خودش دردناک است اما به شما دیدگاه گسترده‌تری می‌بخشد. وقتی به فصل آخر رسیدید، داستان خود را با یک جمله مثبت تمام کنید و در انتهای آن بنویسید: «پایان».
    
   

خشم خود را مدیریت کنید. بعد از شکست عشقی احساس خشم زمانی به شما دست می‌دهد که احساس کنید اشتباه کرده‌اید یا اینکه طرف مقابل با شما منصفانه رفتار نکرده است. چون شما دیگر به همسر سابق خود دسترسی ندارید بهترین کار برای کاهش خشم انجام تمرین‌های ریلکسیشن است.
   

روی تصمیم خود بمانید. اگر جدایی تصمیم شماست به خاطر داشته باشید که تمرکز بر خاطرات خوبتان با او، باعث می‌شود که دلایل جدا شدن را فراموش کنید. یک موضوع رایج بعد از جدایی، یادآوری لحظات رمانیتک رابطه است و اینکه لحظات بد رابطه آنقدرها هم که فکر می‌کردید مهم نبوده‌اند. این بازی را با خودتان انجام ندهید. بپذیرید که جدا شده‌اید و به سمت بهبودی حرکت کنید.
   

روی صفات منفی همسر سابق‌تان تمرکز کنید اما صادقانه. تمرکز بر تمام چیزهایی که در همسر سابق‌تان وجود داشت و موجبات رنجش و اتمام رابطه را فراهم آورده‌اند به شما کمک می‌کند که زدوتر حالتان خوب شود.


    به این فکر کنید که چرا شما بدون همسر سابق‌تان حال بهتری خواهید داشت. بهتر است به نکات مثبت شکست عشقی فکر کنید. در صورت لزوم یک قلم و کاغذ بردارید و فهرستی از دلایلی که نشان می‌دهند جدا شدن کار خوبی بوده است تهیه کنید.
   

در نظر داشته باشید که هسمر سابق‌تان نیز در حال غلبه بر احساسات ناخوشایند خویش است. بنابراین فاصله خود را حفظ کنید. اگر تصمیم گرفته‌اید یکدیگر را نبینید روی تصمیم خود بمانید.


به خاطر داشته باشید که گریه کردن و تخلیه احساسات هیچ اشکالی ندارد.


اگر به صورت مرتب فیسبوک یا هر شبکه‌ای اجتماعی دیگری را که همسر سابق‌تان آنجاست چک می‌کنید از یک افزونه‌ای که می‌تواند آن آدرس را بلاک کند استفاده کنید.


اگر همسر سابق‎تان قصد اذیت کردن شما را دارد پلیس را خبر کنید.