افزایش کیفیت زندگی شهروندان؛  ضروری‌ترین مسله شورای شهر تهران

اسماعیل دوستی در ارزیابی شورای چهارم، اظهارداشت: بعد از دیدار اعضای شورای شهر با مقام  معظم رهبری در ابتدای دوره چهارم، آقا تذکر خیلی کارشناسانه دادند که شما شهرداری را هم حمایت کنید هم نظارت و هم هدایت.

وی افزود: متاسفانه در کشور بحث نظارتی در همه حوزه ها ضعیف است و ما خلع قانونی داریم، لذا می توان گفت که در این بخش ضعیف عمل کردیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اشکال دیگر ما در شورای شهر این بود که عده ای بسیار سیاسی عمل کردند. بعد از دیدار با رهبری گفتیم که فقط به کار بچسبیم. اما این دوره به دلیل ترکیب ویژه ای که داشت، جهت گیری های سیاسی هم داشت که امیدوارم در دوره بعد این سیاسی کاری کاهش یابد.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اولویت های شورای پنجم، ترافیک را یکی از مهم ترین معضلات تهران دانست و گفت: امروزه بخش زیادی از وقت شهروندان تهرانی در ترافیک های سنگین این شهر تلف می شود، به گونه‌ای که سالانه بیش از ده‌ها ساعت از وقت مفید مردم بی استفاده هدر می‌رود.

وی با بیان این نکته که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های خوبی برای بهبود کیفیت زندگی در این شهر صورت گرفته است اضافه کرد: البته این قابل انکار نیست که وضعیت امروز این شهر با آنچه باید باشد فاصله زیادی دارد. یکی از دلایل این مساله سیل عظیم مهاجرت هایی بوده است که چه قبل و چه بعد از انقلاب به این شهر روانه شده است و ما راهبرد مناسب را برای جلوگیری از این سیل مهاجرت انتخاب نکردیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران انگیزه هایی نظیر پیدا کردن شغل، ادامه تحصیل و بهره مندی از خدمات بهداشتی و درمانی را از عمده ترین دلایل این مهاجرت ها دانست و اضافه کرد: مسئولین کشور باید با توجه به مقوله اشتغال زایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است و همچنین تلاش در جهت توسعه همه جانبه و پایدار شهرهای کوچک و روستا ها نه تنها باعث متوقف شدن هجوم سیل جمعیت به تهران شده بلکه مقدمات مهاجرت معکوس از این شهر را نیز فراهم کنند.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با تاکید بر نقش موثر و مهم تقویت سامانه های حمل و نقل عمومی در حل معضل ترافیک، افزود: در سال های گذشته تلاش های قابل قبولی در زمینه بهره برداری از خطوط مترو صورت گرفته است که جای تقدیر دارد اما به نسبت آن در بخش های دیگری نظیر نوسازی سامانه های اتوبوس رانی یا فرهنگ سازی در زمینه استفاده از دوچرخه دچار کمبود بوده ایم.

دوستی با تاکید بر ضرورت گسترش خدمات دولت الکترونیک افزود: ما باید بر تکیه بر فناوری‌ها و ظرفیت‌هایی تازه‌ای که در اختیار داریم رفت و آمدهای غیر ضروری که عموما با خودروهای تک سرنشین صورت می‌گیرد و عامل مهمی در افزایش ترافیک و آلودگی هواست نیز کم کنیم.

عضو شورای شهر تهران ضروری‌ترین مسله شورای شهر تهران در ادامه مسیر را تلاش برای اداره کارآمدتر شهر و همچنین افزایش کیفیت زندگی شهروندان دانست و گفت: مهم‌ترین دغدغه ما در سال‌های پیش رو باید تلاش برای ایجاد بسترهایی باشد که به افزایش کیفیت زندگی شهروندان در حوزه‌ها مختلف منجر شود.

وی با تقدیر از تلاش‌هایی که در چهار سال گذشته در راستای افزایش کیفیت هوای تهران انجام شه است، اظهارداشت: پس از بهبود کیفیت بنزین به شکل ملموس شاهد تغییر کیفیت هوا و کاهش روزهای آلوده بوده‌ایم، اما باید پذیرفت تا سطح مورد انتظار فاصله بسیاری داریم.

دوستی در پایان با تاکید بر نقش هویتی و ملی تهران که ناشی از پایتخت بودن این شهر است افزود: تهران بیش از دو قرن است که پایتخت کشور است و از این جهت نقش هویتی برای مردم کشور بازی می کند. لذا تمامی نهاد های حاکمیتی باید نقش خود را در جهت بهبود کیفیت زندگی در آن بازی کنند و تمام بار مسئولیت را به گردن یک یا دو نهاد خاص نیندازند. با توجه به پیچیدگی هایی که در مدیریت این شهر وجود دارد نیازمند عزم ملی برای مقابله با معضلات و مشکلات آن هستیم.