لزوم شفافیت برای صدور کارنامه حوزه سلامت

 در اردیبهشت‌ماه 93، اجرای طرح تحول سلامت باهدف کاهش پرداخت از جیب و زیرمیزی کلید خورد. وزارت بهداشت همواره کاهش پرداختی از جیب بیماران را به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد بیماران مطرح می‌کند، درحالی‌که این ادعا از سوی برخی کارشناسان و دلسوزان این حوزه با تردیدهایی مواجه است. به‌طور مثال طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت، با بیان اینکه « هدف کاهش پرداخت از جیب مردم پس از اجرای طرح تحول از لحاظ آماری محقق نشده»، معتقد است که هزینه‌های طرح تحول سلامت، بسیار بیش از آن چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد.

وی در توضیح این مسئله می‌گوید: اگرچه در طرح تحول سلامت پرداختی از جیب مردم 20 تا 30هزار تومان کمتر شده ولی از سوی دیگر، بر سایر هزینه‌ها 900 هزار تومان اضافه شده که این پول نهایتا از جیب مردم می‌رود.

حساب ملی سلامت چیست؟

حساب ملی سلامت، داده‌ها و اطلاعات را به‌صورت جامع و کامل از نظام سلامت برای دوره معینی در اختیار سیاستگذاران این حوزه قرار می‌دهد. این داده‌ها و اطلاعات می‌تواند به تصمیم‌گیری در این زمینه کمک کند. 

رابطه بین عدم انتشار حساب ملی سلامت و مشکلات مالی طرح تحول سلامت

متأسفانه باوجود اجرای بزرگ‌ترین طرح حوزه سلامت (طرح تحول سلامت) حساب ملی سلامت در سه سال پیاپی تاکنون منتشرنشده است . قانون، ارائه اطلاعات قابل‌اعتماد در رابطه با تأمین منابع و طریق استفاده از منابع، مرکز آمار ایران را مکلف به ارائه حساب ملی سلامت کرده است.

نکته مهم درباره عدم‌انتشار اطلاعات را باید در اجرای طرح تحول سلامت و اختلافاتی که بین وزارت بهداشت و منتقدان وجود دارد، جست‌وجو کرد.

وعده حریرچی در رابطه با انتشار حساب ملی سلامت

 حریرچی، در رابطه با انتشار حساب ملی سلامت اولین بار در دی‌ماه سال 94 اعلام کرد: «به‌زودی حساب‌های ملی سلامت اعلام می‌شود». اما چند ماه پس‌ازآن در خرداد سال 95، وزیر بهداشت، در برنامه تلویزیونی از مزایای آمار لحظه‌به‌لحظه سخن به میان آورد و اعلام کرد: «آمار وزارت بهداشت از حساب ملی سلامت به‌روز است. ولی جهت اعلام دقیق‌تر آمار، منتظر انتشار حساب ملی سلامت از سوی مرکز آمار می‌مانیم».

 در آبان ماه سال 95 سخنگوی وزارت بهداشت با حضور در نمایشگاه مطبوعات، انتشار حساب ملی سلامت مربوط به سال 93 را، به انتهای ماه موکول کرد. باوجود اهمیت بالای حساب ملی سلامت در عرصه سیاست‌گذاری و مدیریت نظام سلامت، در ماه‌هایی که نظام سلامت بیمار است هنوز این حساب منتشرنشده است.

سال 92؛‌ آخرین باری که حساب ملی سلامت منتشر شد

آخرین باری که حساب ملی سلامت منتشر شد، مربوط به سال 92 بوده است که در سایت مرکز آمار قابل‌دسترس است؛ و عملا ًبعد از اجرای طرح مهم تحول نظام سلامت که به عقیده بسیاری از آن به‌عنوان مهم‌ترین طرح اجرایی دولت یازدهم یاد می‌شود، هیچ آماری منتشر نشده است.

لزوم شفافیت برای صدور کارنامه حوزه سلامت

همواره شفافیت اطلاعات می‌تواند نشان‌دهنده درستی یا نادرستی راه پیموده شده و تعیین‌کننده گام‌های آینده باشد. حساب ملی سلامت ازجمله مهم‌ترین آمار و اطلاعاتی است که وضعیت هزینه‌های نظام سلامت را به‌روشنی مشخص می‌کند و هم می‌تواند جوابگوی اختلاف‌نظرها باشد. اما با وجود وعده مسئولان حوزه سلامت برای اعلام این آمار، هنوز این مسئله مشخص نشده است و این موضوع می‌تواند مهر تاییدی بر نظرات منتقدین باشد...