میوه طلایی تابستان را از دست ندهید

زردآلو میوه‌ای هسته‌دار و تقریباً شبیه هلو، اما کمی کوچک‌تر از آن است. این میوه برای آبگیری مناسب نمی‌باشد، اما می‌توان آن را با آب سایر میوه‌ها ترکیب و مخلوط کرد. زردآلو میوه‌ای خوش‌طعم و شیرین است و عطر و طعمی شبیه هلو و آلو دارد.

زردآلوی نارس تا حدودی دارای ترکیبات اسیدی می‌باشد، اما با رسیده شدن زردآلو از میزان اسیدیته آن کاسته شده و میزان قند آن افزایش می‌یابد. زردآلوی کاملاً رسیده حاوی مقادیر زیادی ویتامین A می‌باشد.

نگهداری زردآلوی خشک‌شده

زردآلوی خشک‌شده را درون ظرف در بسته و به مدت 3 ماه در درجه حرارت معمولی (درجه حرارت اتاق) می‌‌توان نگهداری کرد. اگر زردآلوی خشک‌شده را به طور بسته‌بندی شده می‌خرید، حتماً به تاریخ انقضای آن دقت کنید.

زردآلو و سلامت بدن

از زمان‌های بسیار قدیم میوه، روغن و گل زردآلو در داروسازی و درمان‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از مغز هسته زردآلو روغنی بدست می‌آید که شبیه روغن بادام بوده و از آن در داروهای آرام‌بخش و همچنین به عنوان داروی مسکن و ضداسپاسم در گرفتگی‌های عضلانی استفاده می‌شود. از این روغن همچنین در بهبودی زخم‌ها، دفع کرمک و به عنوان تقویت‌کننده سلامت عمومی بدن استفاده می‌شود.

کم‌خونی: زردآلو به علت دارا بودن آهن فراوان، یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای افراد مبتلا به کم‌خونی می‌باشد. این میوه به علت داشتن مقادیری مس، دسترسی بدن به آهن را آسان‌تر می‌کند. مصرف فراوان زردآلو می‌تواند با افزایش هموگلوبین در بدن، برای زنان در دوره قاعدگی و بعد از آن بسیار مفید باشد.

یبوست: میوه زردآلو به علت داشتن پکتین و سلولز، میوه‌ای ملین بوده و برای رفع یبوست بسیار مفید است. سلولز موجود در زردآلو سبب تقویت حرکات روده می‌شود و از طرفی پکتین موجود در این میوه با جذب آب سبب افزایش حجم مواد دفعی و در نتیجه آسانی عمل دفع می‌گردد.

گوارش غذا: خوردن زردآلو قبل از غذا، به هضم غذا کمک می‌کند و برای سیستم گوارش بدن مفید است.

بینایی: میوه زردآلو به علت داشتن بتاکاروتن فراوان (بویژه زردآلوی خشک‌شده) در تقویت و بهبود بینایی مؤثر است، زیرا کمبود ویتامین A در بدن منجر به شب‌کوری و یا ضعیف شدن دید چشم می‌شود.

تب: با مخلوط کردن کمی زردآلو، عسل و آب معدنی، ترکیبی بدست می‌آید که در کاهش تب مؤثر است.

مشکلات پوستی: آب زردآلوی تازه برای بیماری‌های پوستی مانند اگزما، آفتاب سوختگی و یا خارش‌های پوستی مناسب بوده و سبب تسکین می‌شود.

کاهش وزن: با خوردن چند عدد میوه زردآلو، علاوه بر تأمین مواد مغذی و مفید برای بدن، احساس سیری کرده و در نتیجه ولعی برای خوردن هله هوله پیدا نمی‌کنید، بنابراین میزان کمتری کالری دریافت کرده که این امر به نوبه خود سبب کاهش وزن می‌گردد.

تقویت سیستم ایمنی: زردآلو دارای آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی می‌باشد که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه حفظ سلامت جسم می‌شود.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی، کاهش «کلسترول بد»، پیشگیری از سرطان: تحقیقات حاکی از آن است که زردآلو در مقایسه با سایر میوه‌ها بیشترین میزان کاروتنوئیدها را دارا می‌باشد.

 به طور کلی کاروتنوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان مؤثر بوده و همچنین سطح «کلسترول بد» را در بدن کاهش می‌دهند.

خواص تغذیه‌ای زردآلو

زردآلو دارای خواص زیادی می‌باشد که به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. میوه تازه زردآلو حاوی قند طبیعی و قابل هضم، ویتامین‌های A و C، ریبوفلاوین (B2) و نیاسین (B3) می‌باشد.

این میوه همچنین حاوی املاح باارزشی مانند کلسیم، فسفر و آهن بوده و دارای مقادیری سدیم، سولفور، منگنز، کبالت و بروم می‌باشد.

از زردآلو معمولاً به صورت خشک‌شده، پخته‌شده به صورت مربا و مارمالاد و یا در تهیه برخی شیرینی‌ها استفاده می‌کنند. میزان کالری موجود در زردآلوی خشک‌شده چندین برابر زردآلوی تازه می‌باشد و میزان کلسیم، فسفر و آهن نیز به طور چشمگیری در آن بیشتر می‌باشد. بتاکاروتن موجود در این میوه طلایی از اکسیده شدن کلسترول بد خون (LDL) جلوگیری کرده و در نتیجه سبب پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی می‌گردد.

نکاتی در مورد مصرف زردآلو

زردآلوها معمولاً زمانی چیده می‌شوند که هنوز به طور کامل نرسیده‌اند و سفت می‌باشند. زردآلوی نرسیده اغلب زرد‌رنگ و سفت است. زمانی که زردآلو کاملاً رسیده می‌شود، به رنگ نارنجی-طلایی در آمده و نرم می‌گردد. زردآلوی کاملاً رسیده شده معمولاً به مدت 3 تا 4 روز در یخچال می‌ماند. زردآلوی بسیار رسیده حالت نرم و له شده پیدا می‌کند.

زردآلوی تازه حاوی مقادیری اگزالات می‌باشد، بنابراین افرادی که مبتلا به سنگ کلیه بوده و کلیه آنها سنگ‌ساز می‌باشد باید در مصرف این میوه احتیاط نموده و بیش از اندازه مصرف نکنند.

در حالی که از میوه تازه زردآلو فقط در فصل تابستان می‌توان استفاده کرد، اما زردآلوی خشک شده در سرتاسر سال در دسترس می‌باشد؛ ماندگاری زردآلوی خشک‌شده بسیار بیشتر بوده و می‌توان از آن به عنوان یک میان‌وعده سالم و مغذی استفاده کرد.

زردآلوی خشک‌شده در مقایسه با زردآلوی تازه از مواد مغذی بیشتری برخوردار می‌باشد و از طرفی دارای کربوهیدرات بیشتری نیز می‌باشد. برای اینکه ماندگاری زردآلوی خشک‌شده بیشتر و رنگ آن درخشان‌تر شود، از ماده‌ای به نام سولفیت استفاده می‌کنند، بنابراین افرادی که نسبت به این ماده حساسیت دارند، باید از مصرف آن اجتناب نمایند. افراد مبتلا به آسم حساسیت بیشتری نسبت به سولفیت دارند. زردآلوهای خشک‌ شده‌ای که برای ماندگاری آنها از سولفیت استفاده نشده رنگ تیره‌تری دارند.

زردآلوی تازه و یا خشک‌شده را وارد رژیم غذایی روزانه خود کنید تا از مزایای فراوان آن در حفظ سلامتی و کنترل وزن بهره‌مند شوید. هنگام خرید زردآلوی خشک‌شده توجه داشته باشید که بوی کهنگی نداشته باشد.