دیابت را مدیریت کنید

تغذیه صحیح نه‌تنها باعث کنترل قند خونتان می‌شود بلکه فشار خون، کلسترول و میل شدید شما به خوردن را نیز کنترل می‌کند. وقتی مواد غذایی مناسبی خریداری کنید، بهتر می‌توانید به یک برنامه غذایی سالم پایبند بمانید. اگر نمی‌دانید چه چیزی بخرید، موارد زیر را به لیست خریدتان اضافه کنید.

لوبیا قرمز، چیتی، سیاه و... برای کنترل قند خون بسیار مفید هستند. لوبیا‌ها سرشار از فیبر هستند و مدت زیادی طول می‌کشد تا هضم شوند. مصرف لوبیا مزایای زیادی دارد، از یک طرف خوشمزه است و از سوی دیگر می‌توانید از آن برای درست کردن سوپ، خوراک گوشت، سالاد و... استفاده کنید. ضمن اینکه جایگزین خوبی برای گوشت است چرا که پروتئین دارد و در عین حال چربی هم ندارد. حبوباتی که خودتان می‌پزید به لحاظ مواد غذایی به‌مراتب بهتر از نوع کنسرو آن است چون می‌توانید با نمک کمتری آن را بپزید. شب قبل لوبیا را خیس کنید و صبح با چاشنی کم بپزید. اگر مجبور به استفاده از کنسرو شدید، به‌دلیل نمک فراوان، آب آن را دور بریزید.

با چاشنی‌های متنوع غذایتان را جذاب کنید بدون اینکه کالری و کربوهیدرات آن را اضافه کرده باشید. تکه‌های فلفل قرمز، پونه کوهی  کاری، دارچین، زردچوبه و پودر سیر می‌توانند از گزینه‌های همیشگی باشند. از سوی دیگر به یاد داشته باشید که کنسرو ماهی تن و سینه مرغ بهترین گزینه‌ها برای درست کردن سوپ سالاد و ساندویچ است ضمن اینکه نیاز به پخت‌وپز هم ندارد.

برای اینکه بدانید در ماده غذایی موردنظرتان غلات سبوس‌دار وجود دارد به مواد تشکیل‌دهنده آن توجه کنید: این خوراکی‌ها باید بلغور گندم، آرد گندم کامل، انواع جو، ذرت، برنج قهوه‌ای، همه چاودار‌ها و گندم سیاه داشته باشند. این مواد غذایی باید در برنامه‌غذایی مبتلایان به انواع دیابت وجود داشته باشد. به جای اینکه نان سفید بخورید نانی که با‌ آرد کامل پخته شده را مصرف کنید. روزتان را با غلات سبوس‌دار شروع کنید. در هر وعده حداقل ۳ گرم فیبر و حداکثر 6گرم قند بخورید. فقط ماکارونی و نانی که با گندم کامل درست شده را خریداری کنید. دستور‌های آشپزی را با غلاتی که معمول نیست مثل جو یا بلغور بپزید.

آجیل یکی از منابع اصلی اسید‌های چرب است که برای سلامت قلب بسیار مفید است. آجیل نباید شور باشد. در مصرف آن نیز باید دقت کرد چرا که آجیل‌ها کالری زیادی دارند. تقریبا 30گرم آجیل با یک دوم تا یک چهارم میوه تازه برای یک میان‌وعده سالم کافی است. مصرف غلات با آجیل خرد شده برای تأمین پروتئین و فیبر نیز گزینه سالمی است. متخصصان تغذیه کره بادام و بادام زمینی به همراه نان تست را به‌عنوان یک ناهار کامل معرفی می‌کنند. انتخاب روغن زیتون و کانولا به جای کره حیوانی و گیاهی به همراه کوتاه کردن فرایند پخت‌وپز نیز از نکات کلیدی در مصرف چربی است.

سبزیجاتی مانند بروکلی، اسفناج، قارچ و فلفل با داشتن انواع ویتامین‌ها و موادمعدنی بهترین منابع برای سبزیجات با کربوهیدرات‌ بالاست. این سبزی‌ها به‌دلیل کم کالری بودن می‌توانند بدون اینکه قند خونتان را بالا ببرند بخشی از وعده غذایی‌تان باشند. حتی اگر بخواهید وزنتان را کاهش دهید این دسته از سبزیجات را می‌توانید بدون محدودیت بخورید.

سبزیجات یخ زده و کنسرو شده، انواع توت‌ها و مرکبات بهترین گزینه به‌عنوان میان وعده است.
 توت‌های فرآوری نشده سرشار از آنتی‌اکسیدان فیبر و ویتامین است. پالپ پرتقال و گریپ فروت سرشار از فیبر است که به خوردن آب ارجحیت دارد.

فکر نکنید اگر یک وعده غذایی را حذف کنید می‌توانید برای جبران آن کالری از دست رفته در وعده بعد دلی از عزا دربیاورید. این روش می‌تواند تندرستی شما را با بالا و پایین کردن حد نرمال قند خون به خطر بیندازد. تقسیم مواد غذایی مورد نیاز در طول روز باعث ثبات قند در بدن می‌شود. همچنین میزان کالری که در روز مصرف می‌کنید بر سطح قند خونتان تأثیر می‌گذارد بنابراین ایام هفته با آخر هفته فرقی نمی‌کند. بهترین راه برای مصرف غذاهای سالم آشپزی در خانه است ولی می‌توان رستوران‌هایی را پیدا کرد که در آن این نکات سلامت محور رعایت شده باشد.