لزوم مناسب سازی معابر پایتخت برای معلولان و بیماران

«انوشیروان محسنی بندپی» افزود: بسیاری از مشکلات حوزه مناسب سازی معلولان به پول و اعتبار نیاز ندارد بلکه با یک نگاه مدیریتی و با هزینه کمی می توان اغلب آنها را برطرف کرد تا شرایط حضور در اجتماع برای افراد دارای معلولیت، آسان تر شود.


وی، آشنایی دست اندرکاران حوزه مناسب سازی با مشکلات معلولان را در بهتر شدن شرایط محیطی برای افراد دارای معلولیت بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: برای آشنایی مسئولان حوزه مناسب سازی با این مشکلات، طرحی در استان البرز به صورت آزمایشی اجرا شده که در آن ، افراد سالم با بستن چشم یا نشستن در ویلچر با شرایطی که معلولان با آن مواجه هستند، آشنا شدند تا ببینند این شرایط تا چه حد سخت است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه لازم است اقدام های موثرتری در زمینه رفاه معلولان انجام شود، از دستگاه های دست اندرکار حوزه مناسب سازی خواست همکاری و هم افزایی بیشتری با هم داشته باشند تا از کارهای جزیره ای و پراکنده، جلوگیری شود.


محسنی بندپی تصریح کرد: اقدام های دستگاه های مختلف در حوزه معلولان باید در راستای اقداماتی باشد که قانون و آیین نامه های مربوطه، مشخص کرده باشد و اگر چک لیستی در این زمینه تهیه شود، لازم است آن چک لیست در کمیته فنی و تحقیقاتی مصوب و سپس اجرا شود.


رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: بطور مثال اگر قرار است حمل و نقل عمومی برای معلولان ایجاد شود باید ابتدا مشخص شود که این سامانه قرار است چه جامعه و چه تعداد جمعیت هدفی را تحت پوشش قرار دهد.


محسنی بندپی تاکید کرد: اقدام ها نباید بصورت موردی و پراکنده باشد. اقدامات مربوط به معلولان حتما باید در راستای قانون و آیین نامه باشد تا بتواند پوشش فراگیرتری برای جامعه هدف فراهم کند.


سامانه پیامکی معبر با شماره 3000012322 چند ماه پیش راه اندازی شد و پیام‌های ارسالی هموطنان در حوزه مناسب سازی توسط کارشناسان بررسی می‌شود و پس از پیگیری از 39 دستگاه‌ عضو ستاد مناسب سازی از جمله وزارت کشور، وزارت مسکن و راه و شهرسازی، نتیجه منعکس و اطلاع‌رسانی خواهد شد.


هم اکنون یک میلیون و 300 هزار نفر معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند اما بسیاری از افراد دیگر از جمله بیماران با معلولیت موقت، زنان باردار و سالمندان نیز به معابر مناسب سازی شده، نیاز دارند.