گیاهانی که برای کاهش فشار خون مفید هستند

 استفاده از گیاهان برای کنترل فشار خون از هزاران سال پیش رواج داشته است و این به خاطر خواص متنوع گیاهان است. فشار خون بالا به دو شکل خود را نشان می دهد ، فشار خون اولیه و ثانویه. دلیل واضحی برای فشار خون ثانویه وجود ندارد. با افزایش سن احتمال ابتلا به فشار خون ثانویه بالا می رود و می تواند بنا به دلایلی تشدید شود از جمله رژیم غذایی ضعیف، سیگار کشیدن و سبک زندگی بی تحرک. فشار خون ثانویه از سوی دیگر موجب افزایش سریع و شدید فشار خون می شود اما این حالت مربوط می شود به تاثیر برخی داروها و بیماری از جمله مشکلات کلیوی و تیروئید، سوء مصرف مواد مخدر و الکل، قرص های ضد بارداری، آپنه خواب، داروهای ضد انعقاد و مسکن.

فشار خون بالا یک مشکل جدی سلامت است که باید به نحوی آن را کاهش داد. فشار اضافه ای که روی شریان ها و رگ های خونی تان می آید می تواند موجب خرابی در بافتشان شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیگر مشکلات را افزایش دهد. با وجود اینکه تغییرات سبک زندگی و تغذیه بسیار توصیه می شود اما گیاهان دارویی نیز هستند که می توانند با خواص ضد التهابی، آرام بخش و آنتی اکسیدانی خود به متعادل سازی فشار خون کمک کنند.

لیست گیاهانی که برای کاهش فشار خون مفید هستند + نحوه استفاده

برخی از بهترین گیاهان برای التیام فشار خون عبارتند از دارچین، سیر، بذر کرفس، پنجه گربه، چای سبز، هل، ریحان و دارچین.

زالزالک

کنترل فشار خون با این گیاهان زالزالک کاهش وزن

به عنوان یک داروی باستانی چینی، زالزالک را نسل ها است به عنوان گیاهی ضد التهابی و محافظ قلب می دانند. زالزالک قادر است جریان خون را بهبود دهد، فشار خون را پایین بیاورد و خطر لخته شدن خون را نیز کم کند. تمام این موارد می توانند سطح انرژی را افزایش دهند و از حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری کنند.

نحوه استفاده: زالزالک را بیشتر به شکل چای استفاده می کنند، با این حال می توانید از برخی عطاری های معتبر آن را به شکل قرص و کپسول نیز دریافت کنید.

چای سبز

چای سبز سرشار است از آنتی اسیدان هایی نظیر epigallocatechin و ترکیبات فنلی. این نوشیدنی سرشار است از مواد ضد التهابی و می تواند تمام آسیب هایی که فشار خون بالا موجب می شود را از بین ببرد. تحقیقات نشان داده مصرف مرتب چای سبز می تواند خطر ابتلا به فشار خون را تا 50 درصد کاهش دهد.

نحوه استفاده: شایع ترین روش مصرف چای سبز نوع نوشیدنی آن است همانطور که از نامش نیز مشخص است. اما در سال های اخیر استفاده از عصاره چای سبز نیز بسیار شایع است. نوشیدن 3 تا 5 فنجان چای سبز در روز مشکلی ندارد.

هل

تحقیقات نشان داده این ادویه محبوب آسیایی به شدت با فشار خون بالا در ارتباط است و ثابت شده است که استفاده مرتب از آن می تواند پایه فشار خون را پایین بیاورد و خطر ابتلا به عوارض قلبی و عروقی را کاهش می دهد. این ادویه همچنین با کاهش سطح استرس و افسردگی نیز در ارتباط است که هر دو می توانند از عوامل افزایش دهنده فشار خون باشند.

نحوه استفاده: بعد از اینکه دانه های هل را باز کردید، می توانید از آن در نوشیدنی ها و حتی غذاها استفاده کنید.

ریحان

کنترل فشار خون با این گیاهان ریحان کاهش وزن دکتر کرمانی

ریحان حاوی مقدار بالایی اسید اورسولیک و یوجینول است بنابراین می تواند علائم فشار خون را کاهش دهد و بدن و ذهن را آرام کند. این ویژگی ها ریحان را بدیل به یکی از بهترین گیاهان برای کاهش فشار خون کرده.

نحوه استفاده: مصرف ریحان به صورت تازه بسیار شایع است اما با این حال از عصاره آن نیز که خواص متمرکز تری دارد استفاده می کنند. می توانید برگ های ریحان را خیلی ساده به انواع غذاهای خود اضافه کنید و از طعم آن لذت ببرید.

سیر

سیر یکی از قوی ترین گیاهان حاوی آنتی اکسیدانی است که می توانید به برنامه غذایی خود اضافه کنید. ترکیبات فعال موجود در سیر می تواند پلاک ها را از دیواره شریان های حذف کند سطح فشار خون را پایین بیاورد و کلسترول کلی را کم کند و به صورت کلی تمام سیستم قلبی و عروقی تان را قوی تر کند.

نحوه استفاده: سیر را می توان در انواع غذاها به سادگی مورد استفاده  قرار داد، حتی می توان آن را به صورت خام یا عصاره خورد.

زردچوبه

زردچوبه در غذاهای هندی بسیار مشهور است و در ادویه کاری نیز کاربرد دارد. زردچوبه یک ترکیب فعال در خود دارد به نام کورکومین که تاثیر بالایی روی بدن دارد. این تاثیر شامل مهار گیرنده های آنژیوتانسین در سیستم عروقی ، پیشگیری از تنگ شدن رگ های خونی و شریان ها و کاهش فشار از روی قلب می شود.

نحوه استفاده: این ادویه خوش طعم را می توانید تقریبا به هر غذایی که دوست دارید اضافه کنید.

پنجه گربه

این گیاه که کمی هم غیر عادی است هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد و با کاهش فشار خون نیز ارتباط مستقیم دارد چون می تواند روی کانال های کلسیم که تعادل آب بدن را تنظیم می کند تاثیر بگذارد و در نتیجه منجر به کاهش علائم فشار خون می شود.

نحوه استفاده: معمولا کپسول های حاوی عصاره این گیاه در دسترس است و میتوانید مورد استفاده قرار دهید.

بذر کرفس

مهمترین ترکیب بذر کرفس فتالیدها هستند، مواد ضد التهابی که می توانند فشار خون را تا حدود زیادی کاهش دهند. برخی از این ترکیبات خاص بذر کرفس است و به همین دلیل یکی از بهترین موارد برای کاهش فشار خون به حساب می آید.

نحوه استفاده: بذر کرفس را می توانید به غذاهای مختلفی اضافه کنید. در سالاد، سوپ و ساندویچ و حتی به صورت چای نیز می توانید بذر کتان را به کار ببرید.

دارچین تها خوش طعم نیست بلکه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که فشار خون و کلسترول را کاهش می دهند. تمام این تاثیرات به لطف حضور سینامالدئید و دیگر  ترکیبات اورگانیک محلول در آب است.

نحوه استفاده: دارچین را می توانید به دستور پخت های شیرین اضافه کنید. به عنوان چای دمش کنید و یا از آن به عنوان رویه نوشیدنی ها استفاده کنید.