ساده‌ترین پاک‌کننده و روشن‌کننده پوست خانگی

یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌ها در روزهای سرد زمستان یا روزهای مرطوب بارانی، نور خورشید است اما در فصول گرم به ویژه تابستان که نور خورشید حداکثر شدت وحدت خود را دارد، شما باید با آسیب‌های پوستی و آفتاب‌سوختگی‌ها دست و پنجه نرم کنید و این دقیقا آن زمان است که پوست شما نیازمند محافظت بیشتری است و اگر شما به سلامت خود در تابستان اهمیتی ندهید، ممکن است اولین اثرات منفی آن را روی پوست خود مشاهده کنید. 
پوست صورت آیینه تمام نمایی از شیوه زندگی، رژیم غذایی و سلامت بدن است. در فصل تابستان آمار آلرژی‌ها و حساسیت‌های پوستی تا 80 درصد افزایش می‌یابد. عمده‌ترین علت آن افزایش تعریق بدن است. 
افزایش تعریق بدن سبب کاهش آب بدن شده و زمینه را برای ابتلا به انواع آلرژی‌ها، التهاب‌ها، بثورات جلدی، عرق سوزها و عفونت‌های قارچی، ویروسی یا باکتریایی فراهم می‌کند که اگر به موقع درمان نشوند، می‌توانند سبب آسیب دائمی به رنگ پوست شوند.
مناطقی که بیش از سایرین در معرض التهاب‌ها و آلرژی‌های تابستانه هستند، شامل: پیشانی، زیر بغل، گردن، پشت و کشاله ران پا هستند. لزوم درمان این مشکلات در وقت مناسب خود بسیار حائز اهمیت است. به این منظور گرفتن حمام دو بار در روز، پرهیز از مصرف مقادیر بالای غذاهای تند، افزایش دریافت مایعات و استفاده از پودرهای ضد قارچ؛ در نواحی مزبور توصیه می‌شود.

 تفاوت عرق‌سوز و عرق جوش
هر دو مورد از شایع‌ترین آلرژی‌های تابستانه هستند.عرق جوش به دلیل افزایش حرارت بدن بر  اثر تابش مستقیم نورآفتاب اتفاق می‌افتد.
 زمانی‌که شما برای طولانی مدت در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید، اشعه‌های خورشید، اثرات سوزانندگی خود را روی پوست به شکل بثورات (جوش) جلدی نشان می‌دهند. بهترین راه کار درمانی در این موارد، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و مرطوب نگه داشتن پوست است.
در عرق سوز شدن عرق بدن به علت مرگ سلول‌های سطحی پوستی مسدود می‌شود. 
این عرق جمع‌آوری شده و به صورت عفونت‌های باکتریایی همراه با خارش پوست، خود را نشان می‌دهد. 
موارد خفیف این مشکل به راحتی با کرم‌های مرطوب کننده بهبود می‌یابند اما حالات شدید آن نیازمند پیگیری‌های دارویی و مراجعه به پزشک متخصص هستند.


گیاهان آلرژی زا 
کی دیگر از شایع‌ترین آلرژی‌ها، آلرژی به گل‌ها و گیاهان است. برخی از شکوفه‌های تابستانه مانند «لاله‌ها» واکنش‌های شدید آلرژیک روی پوست دارند. این حساسیت‌ها می‌توانند از طریق مالش پوست آسیب‌دیده با یخ یا استفاده از زردچوبهروی محل مورد نظر بهبود یابند. زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند از شدت آسیب بکاهد. اما باید مراقب باشید که مرهم  زردچوبه موجب تغییر رنگ پوست‌تان نشود.


عوارض گرما و موادآرایشی بر پوست
یکی از شایع‌ترین آلرژی‌های پوستی ناشی از واکنش نور خورشید با مواد شیمیایی موجود در سطح پوست است. این مواد شیمیایی می‌توانند هرچیزی باشند، از انواع کرم‌های پوستی تا عطرها... تنها راه کار درمانی برای جلوگیری یا درمان این التهاب‌ها، پاکسازی پوست است. 
بهترین روش پاکسازى پوست بخور دادن است که می‌تواند به راحتی آلودگى ‌ها را از عمق پوست خارج کند. 
نحوه بخور دادن اینگونه است که در آب در حال جوش، بخور گیاهى ریخته و حوله‌اى را روى سر بیندازید و به مدت ۱۰ دقیقه صورت را روبه‌روى آب جوش نگهدارید. 
پس از بخور به مدت یک ساعت از منزل خارج نشوید زیرا منافذ پوست کاملا باز است. گیاهانى که می‌توان از آنها به‌عنوان بخور استفاده کرد عبارتند از بابونه، رازیانه، آویشن، اسطوخودوس، بومادران، نعناى صحرایى، زیرفون، گزنه سفید، اکلیل کوهى و گلاب.


ساده‌ترین پاک‌کننده و روشن‌کننده پوست خانگی
لیموترش ساده‌ترین ترکیبی است که دارای خاصیت روشن کنندگی و لطافت‌بخشی است. برای بهره‌گیری از فواید این ترکیب مفید تنها کافی است که چند قطره آب لیمو ترش را روی پنبه بریزید و با آن سطح پوست را تمیز کنید. 
این ترکیب ساده می‌تواند برای روشن کردن مناطقی از سطح پوست که تغییر رنگ داده‌اند، سودمند عمل کند.

 چند پاک کننده طبیعی ضد آلرژی  
 مقدارى گل خشک رازیانه را در آب جوش بریزید و بگذارید چند ساعت بماند. حاصل کار پاک‌کننده بسیار خوبى است که در تنگ کردن منافذ پوست خیلى موثر است. 
 دو قاشق مغز تخمه آفتابگردان بوداده را کوبیده با یک قاشق چای‌خورى آب مقطر و یک چهارم قاشق چای‌خورى عسل و یک چهارم قاشق چای‌خورى روغن آفتابگردان مخلوط کنید که علاوه بر تمیز کردن پوست به واسطه داشتن ویتامین E، آن را نیز تغذیه می‌کند.

یک عدد سیب را رنده کرده و با شیر مخلوط کنید و به مدت ۲۰ دقیقه هر روز پوست‌تان را با آن پاکسازی کنید. این ماسک لایه‌بردار بوده و پوست را جلا می‌بخشد. پس از انتخاب ماسک مناسب نوبت به رعایت رژیم غذایی می‌رسد. روزانه حداقل 8 لیوان آب بخورید. 

نصف سیب را رنده کرده و با یک قاشق چای‌خوری ماست، یک قاشق چای‌خوری آرد جو دو سر و دو قاشق آبلیموی تازه مخلوط کنید و نیم‌ساعت روی پوست‌تان بمالید. 
این ماسک همانند پیلینگ عمل کرده و به پاکسازی پوست کمک می‌کند. برای نتیجه مطلوب این ماسک را هفته‌ای یک بار روی پوست‌تان بمالید. چطور پوست را خنک کنید؟   

 برای مقابله با تاثیرات نامطلوب گرما روی پوست از ماسک نعناع استفاده کنید. یک عدد خیار را رنده کرده و با نعناع تازه کوبیده شده و یک قاشق چای‌خوری آبلیموی تازه و یک عدد سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و به مدت 02  دقیقه روی صورت‌تان بمالید.
 این ماسک به دلیل دارا بودن خیار و نعناع نقش مفیدی در کاهش التهابات پوستی ایفا می‌کند.