خانواده‌ها هر گونه تخلف احتمالی از سوی مهد‌ها را گزارش کنند
در آستانه مهرماه و همزمان با بازگشایی مدارس، پذیرش کودکان زیر ۶ سال نیز در مهد‌های کودک آغاز می‌شود.
 
سازمان بهزیستی کشور پذیرش کودکان زیر ۶ سال را برعهده دارد و افراد بالای ۶ سال نیز باید در پیش دبستانی‌ها ثبت نام شوند.
 
بر اساس بند یک ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و هشتادمین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاکید تبصره ۲ ماده ۲ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، ارائه صدور مجوز برای مهد‌های کودک بر عهده سازمان بهزیستی کشور است و هر گونه مجوز در رابطه با فعالیت مهد‌ها باید با هماهنگی سازمان بهزیستی صادر شود.
 
بدون شک زمانی که مجوز فعالیت‌ها از سوی سازمان بهزیستی کشور صادر می‌شود، تخلف‌ها نیز باید به این سازمان اطلاع داده شود.
 
در شرایطی که با بازگشایی مدارس، استقبال خانواده‌ها از ثبت نام فرزندان زیر ۶ سال خود در مهد‌های کودک نیز افزایش پیدا می‌کند، لازم است خانواده‌ها هر گونه تخلف احتمالی از سوی مهد‌ها را گزارش کنند تا بازرس‌های سازمان بهزیستی کشور بتوانند به تخلف‌ها رسیدگی کنند.
 
سازمان بهزیستی کشور علاوه بر نظارت‌های همه جانبه بر عملکرد مهد‌های کودک سراسر کشور، شماره پیامکی را نیز برای اعلام تخلف‌ها در نظر گرفته است.
 
بر همین اساس، والدین کودکانی که در مهد‌های کودک ثبت نام می‌کنند می‌توانند فعالیت مراکز غیر مجاز و یا اقدامات خلاف در مراکز مجاز را اعلام کنند.
 
در حال حاضر شماره "۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳" برای ارسال پیامک تخلفات در نظر گرفته شده است.
 
خانواده‌ها تخلف مهد‌های کودک را گزارش دهند

حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در این رابطه می‌گوید: والدین کودکان می‌توانند در رابطه با فعالیت مراکز غیرمجاز و یا تخلف مهد‌های کودک اطلاع رسانی کرده و سازمان بهزیستی را در جریان تخلفات قرار دهند.
 
وی می‌افزاید: هر سال و با نزدیک شدن به مهر ماه، بسیاری از خانواده‌ها برای ثبت نام کودکان خود در مهد‌ها اقدام کرده و لازم است برای نظارت بهتر، خانواده‌ها هر تخلفی را به سازمان بهزیستی اطلاع دهند.
 
علاوه بر ارزشیابی تمامی مهد‌های کودک، بازدید‌های دوره‌ای از سوی کارشناسان و مدیران شهرستانی، استانی و ستادی در سطوح مختلف صورت گیرد.
 
بازدید سالانه مهد‌های کودک به منظور کاهش تخلفات بر اساس بخشنامه سازمان بهزیستی، تمامی مهد‌های کودک سالانه حداقل ۲ بار مورد بازدید کارشناسی در سطح کارشناسان استانی و کارشناسان شهرستان قرار می‌گیرند.
 
در نهایت نیز مواردی از جمله شرایط فیزیکی و تجهیزات، ایمنی و بهداشت، قوانین و مقررات، نیروی انسانی و برنامه‌های آموزشی مهد‌ها در نظارت‌های دوره‌ای مورد رصد قرار می‌گیرد. 

تقسیم بندی مهد‌های کودک

مهد‌های کودک به چند دسته تقسیم می‌شوند.

مهدکودک‌های خصوصی که شامل مهد‌های کودکی هستند که دارای مجوز از سازمان بهزیستی بوده و شامل تمامی مهد‌های کودک واقع در مناطق شهری، کم برخوردار شهری و روستامهد‌ها می‌شود.
 
مهد‌های کودک خصوصی شهری که مشمول مهد‌های کودک واقع در مناطق شهری به جز مهد‌های کودک واقع در مناطق کم برخوردار شهری را شامل می‌شود.

مهد‌های کودک خصوصی کم برخوردار شهری، تمامی مهد‌های کودکی هستند که در مناطق حاشیه شهرها، آسیب‌زا، محروم و سکونتگاه‌های غیررسمی واقع شده‌اند.
 
روستامهد‌ها که در روستا‌ها تشکیل شده و به منظور ارائه خدمات به کودکان روستایی راه اندازی شده اند.