خانواده‌های آسان گیر؛  معضل جوامع جدید

 اصغر باقری مدیر کل بهزیستی استان تهران در همایش منطقه ای روز ملی خانواده که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: مسئله اصالت فرد یا جامعه همواره دغدغه بشر بوده و از موارد مطرح در جوامع امروزی است.

وی افزود: الگوهای سبک زندگی، سبک خانواده‌داری و فرزندپروری در شرایط فعلی هنوز هم جزء مسائل مهم و مطرح است و به تعادل مورد نیاز دست پیدا نکرده و خانواده‌های نامتعادل هنوز هم وجود دارند.

مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت: در حال حاضر از انواع خانواده می‌توان به  4 الگوی متفاوت اشاره کرد و در این میان شیوه پدرسالاریرایج ترین شیوه در جهان سوم است.

باقری ادامه داد: پدرسالاری و روش مستبدانه و حکومت نظام استبدادی یکی از روش‌های خانواده‌داری است که هنوز هم در اشکال مختلف خانواده‌ها وجود دارد. در این خانواده‌ها سطح مسئولیت پذیری و پاسخگویی بسیار ضعیف است و در واقع قانون حاکم، مشابه قانون جنگل است. در خانواده های نظام استبدادی، سطح توقع فرزند و خانواده همخوانی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: سبک بی اعتنا یکی دیگر از روش‌های خانواده‌داری است که در این روش هم مسئولیت پذیری و پاسخگویی پایین است و در واقع به ضرب المثل «هر آن کس که دندان دهد، نان دهد» تکیه می‌کنند و والدین تنها نقش فرزند آوری دارند و کودکان کار مصداق بارز این گونه خانواده‌ها هستند.

مدیر کل بهزیستی استان تهران تصریح کرد: سبک سوم خانواده‌های آسان گیر را شامل می شود و افراد به ویژه فرزندان از قاعده و قانون خاص و مشخصی پیروی نمی‌کنند و به عنوان معضل جوامع جدید به شمار می‌روند. خواسته‌های بی شمار و بی قاعده فرزندان و عدم نظارت کافی خانواده‌ها از جمله مواردی است که خانواده‌های آسان گیر با آن مواجه هستند.

باقری گفت: در خانواده‌ها چهارمین سبک خانواده داری که برترین و بهترین سبک است، روش مشارکتی و دموکراسی حاکم است و سطح توقعات و مسئولیت پذیری اعضای آن در حالت متعادل قرار دارد.

وی گفت: خانواده بهترین پایلوت و عرصه برای ارائه الگوی توسعه است که موفقیت آن منوط به دریافت آموزش‌های مورد نیاز است.

مدیر کل بهزیستی استان تهران افزود: در واقع مردم باید بدانند چه می‌خواهند که خواسته‌های خود را با آموزش‌های دریافتی تطبیق و آگاهی خود را در سایر زمینه ها افزایش دهند تا به موفقیت مورد نظر دست پیدا کنند.

باقری تاکید کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی به عنوان یکی از پیشگامان اجتماعی در گسترش خانواده متعادل و تربیت نسل موفق به شمار می‌آید.