بهترین میان‌وعده‌ها برای افراد مبتلا به کلسترول خون بالا

افرادی که مبتلا به کلسترول خون بالا هستند، باید انتخاب‌های تغذیه‌ای خودشان را با دقت زیادی انجام بدهند. بعضی از این افراد فکر می‌کنند که میان‌وعده‌ها اصلا اهمیتی ندارند و می‌توان آن‌ها را از رژیم غذایی حذف کرد، ‌اما تغذیه صحیح در فواصل منظم واقعا برای حفظ قند خون در سطح نرمال و همچنین متابولیسم مطلوب لازم است. به‌علاوه، میان‌وعده‌های مناسب می‌توانند کلسترول خون را هم پایین بیاورند. در ادامه با بهترین میان‌وعده‌های برای کاهش کلسترول خون آشنا می‌شویم.

مغزهای خام و چربی‌های سالم

مغزهای خام می‌توانند یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش کلسترول خون باشند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که کنار گذاشتن چربی‌های اشباع از رژیم غذایی که باعث انسداد در عروق خونی می‌شوند و افزایش میزان استفاده از چربی‌های غیراشباع و سالم از طریق مصرف منابعی مانند بادام، کلسترول بد خون یا LDL را کاهش می‌دهد. به‌علاوه، همین چربی‌های سالم از اکسیداسیون LDL جلوگیری می‌کنند و درنتیجه مانع از پیشروند تصلب شرایین می‌شوند. گردو، ‌انتخاب دیگری بعدی برای افراد مبتلا به کلسترول خون بالا است. البته به یاد داشته باشید که مغزهای خام نیز حاوی کالری زیادی هستند و زیاده‌روی در مصرف آن‌ها قطعا به نتایج مثبتی منجر نمی‌شود. به‌گفته محققان، میزان استفاده از مغزهای خام در طول روز باید حدود ۳۰ گرم معادل با ۲۴ عدد بادام یا ۱۴ عدد گردوی نصف‌شده باشد.

میوه‌ها، پتاسیم و پکتین

به‌جای این‌که از شکلات‌های شیرین و آب‌نبات‌ها برای رفع هوس‌های قندی کمک بگیرید، سراغ میوه‌های بروید که می‌توانند به پایین آوردن کلسترول خون کمک کنند. انواع میوه‌های ازجمله سیب‌، توت‌فرنگی، انگور و انواع مرکبات مانند پرتقال، حاوی سطح بالایی از نوعی فیبر به نام پکتین هستند که می‌تواند سطح LDL یا کلسترول بد خون را کاهش بدهد. به‌علاوه، این میوه‌ها پتاسیم نیز دارند که می‌تواند در کنترل فشار خون موثر باشد. از طرف دیگر، حمل و جابه‌جایی میوه‌ها واقعا راحت است و می‌توان در موقعیت‌های مختلف از آن‌ها استفاده کرد.

سبزی‌ها و ویتامین‌ها

دانشمندان می‌گویند که سبزی‌ها، بهترین هدیه طبیعت به انسان‌ها هستند، اما بسیاری از مردم جهان هنوز هم به اندازه کافی از سبزی‌ها استفاده نمی‌کنند. انواع سبزی‌ها حاوی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم هستند که برای افراد مبتلا به کلسترول خون بالا اهمیت خاصی دارند و سلامت عمومی را هم ارتقا می‌بخشند، اما ویژگی آن‌ها فقط به همین موارد محدود نمی‌شود. درواقع، انواع سبزی‌ها دارای چربی، سدیم و کلسترول نیستند و همچنین کالری ناچیزی دارند و همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که مصرف سبزی‌ها از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. محققان می‌گویند که افراد مبتلا به کلسترول خون بالا لزوما نباید رژیم غذایی خودشان را در راستای پایین آوردن سطح کلسترول به گیاه‌خواری تغییر بدهند، بلکه باید میوه‌ها و سبزی‌های متنوع و رنگارنگ را به رژیم غذایی خودشان اضافه کنند. استفاده از غذاهای سبکی مانند حمص (تهیه‌شده از نخود و لوبیا) به‌عنوان میان‌وعده در کنار سبزی‌ها نیز واقعا سلامت افراد مبتلا به کلسترول خون بالا را ارتقا می‌دهد. حمص حاوی مقدار زیادی از فیبر، پروتئین و آنتی‌اکسیدان‌های مهم است و درنتیجه فواید زیادی را به بدن می‌رساند.

نان گندم، فیبر و کنترل کلسترول خون

نان گندم، یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها در رژیم غذایی متناسب برای کاهش کلسترول خون است. محققان می‌گویند که نان گندم سبوس‌دار و کامل حاوی مقدار زیادی فیبر است و درنتیجه نقش موثری در راستای کاهش کلسترول خون ایفا می‌سازد. توجه داشته باشید که هر تکه از نان گندم، ۲ گرم فیبر و ۲ گرم پروتئین دارد و از این نظر هم انتخاب مناسبی محسوب می‌شود.

سوپ سبزیجات و فیبر

شاید شما هم سوپ را یک میان‌وعده ندانید، اما سوپ (خصوصا سوپ حاوی لوبیا) می‌تواند یکی از بهترین خوراکی‌ها از این نظر باشد که چربی اشباع ناچیزی دارد. لوبیا حاوی فیبر محلول و پروتئین است و درنتیجه گرسنگی را به‌خوبی رفع می‌کند. سبزی‌ها نیز میزان زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی را به بدن می‌رسانند، در حالی که کالری بسیار کمی دارند.