به این ۶ دلیل در زمستان شلغم بخورید

شلغم، یکی از بهترین مواد غذایی برای اضافه کردن به انواع وعده‌های غذایی اصلی است که سطح بالایی از مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز را به بدن می‌رساند. به‌طور کلی می‌توان شلغم را منبعی عال برای دریافت کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزیم دانست. در میان ویتامین‌ها نیز میزان ویتامین C، فولات و نیاسین در شلغم زیاد است. این سبزی، فیبر بالا و کالری پایینی دارد، و در نتیجه گزینه مناسبی برای رژیم‌های غذایی سالم و استاندارد محسوب می‌شود.

۱. ارتقای سلامت قلب

شلغم حاوی مواد مغذی اساسی و مهمی مانند پتاسیم و فیبر است که عملکرد‌های مطلوب بدن به آن‌ها بستگی دارد. پتاسیم به‌عنوان وازودیلاتور در بدن عمل می‌کند و در نتیجه از طریق کاهش فشار خون، فشار اضافی را از روی رگ‌های خونی و شریان‌های اصلی برمی‌دارد. این ویژگی می‌تواند از ابتلا به تصلب شرایین جلوگیری کند و همچنین مانع از بروز حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی شود. فیبر غذایی موجود در شلغم نیز برای دفع کلسترول اضافی از قلب و بیرون راندن آن از بدن عالی محسوب می‌شود.

۲. کمک به هضم بهتر

امروزه دیگر بیشتر افراد می‌دانند که فیبر غذایی دارای اهمیت بسیار زیادی برای فرآیند هضم است. فیبر غذایی می‌تواند به درمان علائم یبوست، اسهال، گرفتگی شکم و نفخ جلوگیری کند. همچنین، می‌تواند برای مقابله با مشکلات احتمالی در معده نیز مفید باشد. مطالعات نشان می‌دهند که شلغم می‌تواند حجم مدفوع را افزایش بدهد و بیرون راندن آن از روده‌ها را راحت‌تر کند.

۳. تقویت گردش خون بالا

بودن سطح آهن در شلغم،‌ این سبزی را به یکی از مواد غذایی کمکی برای افراد مبتلا به کم‌خونی تبدیل می‌کند. وجود آهن در بدن برای تشکیل RBC ضرورت دارد که در بدن به اکسیژن‌رسانی، ترمیم و فعال نگه داشتن ارگان‌های بدن کمک می‌کند. در نتیجه، وجود آهن کافی در بدن یعنی گردش خون بهتر در تمامی قسمت‌های آن.

۴. تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C و اسید اسکوربیک، هر دو به مقدار زیادی در شلغم وجود دارند و هر دو از مهم‌ترین ترکیبات برای تقویت کردن سیستم ایمنی به‌شمار می‌روند. ویتامین C می‌تواند تولید سلول‌های سفید خون و آنتی‌بادی‌ها را در بدن تحریک کند و علاوه بر آن، به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کند و شانس ابتلا به بیماری‌های مزمن و خطرناک مانند سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد.

۵. تقویت قوای استخوان‌ها

کلسیم موجود در شلغم می‌تواند به رشد و ترمیم همه استخون‌های بدن کمک کند. وجود این ترکیب در بدن برای تقویت استخوان‌ها ضروری است و خصوصا هرچه سن ما بیشتر می‌شود، شانس ابتلا به آرتریت و پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید که قدرت و استحکام استخوان‌های خودتان را افزایش بدهید، حتما مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند شلغم را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.

۶. مقابله با التهاب

برگ‌های‌ شلغم سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین K است که برای مقابله با بیماری‌ها و مشکلات التهابی از اهمیت خاصی برخوردار هستند. این چربی‌های مفید می‌توانند التهاب را کاهش بدهند، تعادل را از نظر سطح کلسترول برقرار کنند و سلامت عمومی را ارتقا بخشند. بنابراین، شما می‌توانید برگ‌های شلغم را بجوشانید و از آن‌ها برای مقابله با مشکلاتی مانند نقرس، آرتریت یا دردهای مزمن استفاده کنید.