سیاه بازی در تهران؛  هیاهو برای هیچ!

گروه اجتماعی- زلزله این روزها ظاهراً دست از سر تهران برداشته، از مسیر کرمانشاه، به کرمان، سمنان و خراسان رفته است! ما اما ظاهراً تمایلی به آرام بودن تهران نداریم. همین است که شهردار جدید، پس از در دست گرفتن مدیریت تهران، به یکباره با همکاری اعضای شورای پنجم، موضوع ارائه گزارش 100 روزه عملکرد خود به شهروندان را تبدیل به گزارش عملکرد 12 ساله شهردار سابق می کند تا تخم تفرقه در شهر بپاشاند. اعضای جدید شورا و شهردار منتخب شان البته ظاهراً هر چه در مسئله حمله به شهردار سابق وحدت دارند، بر سر دیگر مسائل اختلاف نظر داشته اند. اختلافات مذکور ظاهراً چنان پررنگ بوده که تنها 5 ماه پس از آمدن نجفی به شهرداری تهران، خبر درگیری لفظی وی با اعضای شورا به رسانه ها کشیده شود و متعاقباً روزنامه ای اصلاح طلب نیز پیشنهاد استیضاح وی توسط اعضای شورای شهر را مطرح کند.

به گزارش افکارنیوز، روزنامه اصلاح طلب قانون نیمه دوم آذرماه سال جاری طی گزارشی تفصیلی، ضمن پرداختن به ریشه اختلافات شهردار و اعضای شورای شهر می نویسد:« سخن این است که یک پایان تلخ بهتر از تلخی بی‌پایان برای روابط شورا و شهرداری می‌تواند باشد. شورا اگر معتقد به این است که شهردار تهران در پیشبرد برنامه‌هایش با شورا سر لجبازی دارد، می‌تواند او را استیضاح کند تا تلخی سکوت در برابر تخلفات و ناملایمتی را به جان نخرد و مشروعیت خود و آن جریانی که از آن‌ها دفاع کرده است را در بین مردم حفظ کند.» چنانکه روشن است، روزنامه قانون به صراحت از لزوم سیطره سیاست و دیدگاه های سیاسی بر ارگان تخصصی شهر دفاع می کند و شهردار جدید را به دلیل انتصاب برخی افراد نیمه اصلاح طلب در شهرداری، مستحق برکناری محسوب می کند! 

همه اینها در حالی است که طبق عرف و قانون، نهاد شورای شهر و شهرداری ها بایستی ضمن دروی از مسائل سیاسی، تنها و تنها بر چاره جویی تخصصی مسائل هر شهر متمرکز شوند. تمایل اعضای شورای پنجم به سیاسی کاری اما تنها علت لرزیدن تهران در زمانه دوری موقت از زلزله های زمین شناسی نیست. بی تجربگی اعضای شواری جدید نیز ظاهراً هر روز ماجرای تازه ای می آفریند. آنها ابتدا با رای قاطع خود، مصوبه خرید 31 تبلت و پژو پارس برای خود-با بار مالی یک میلیارد تومان- را به حسابداری شهرداری می فرستند و سپس حتی در برابر انتقاد رفقای اصلاح طلب خود به این تصمیم عجیب نیز به سختی مقاومت می کنند. روزی دیگر اما اعضای محترم شورا، به اشتباه در بزرگداشت روز منع خشونت علیه زنان، روبان نارنجی به سینه، در برابر رسانه ها حاضر می شوند. روبانی که البته مخصوص حمایت از حیوانات و افراد خودآزار است!

مسئله لرزیدن های تهران البته ابداً به همین جا ختم نمی شود. فی الواقع به نظر می رسد ریشه عملکرد سوال برانگیز اعضای شورای جدید طی دوره کوتاه حضور خود در شهرداری را باید اساساً در جای دیگری جستجو کرد. جایی شاید در میان اوراق یک رسانه اصلاح طلب دیگر، آنجا که خرداد ماه سال جاری روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد از فروش کرسی های لیست امید شهر تهران به مبلغ هر کرسی، از قرار دو میلیارد تومان خبر داده بود. اصلاح طلبان البته پس از آن مکرر به تکذیب و تصحیح! خبر آفتاب یزد پرداختند. با این حال، محمود علیزاده طباطبایی؛ وکیل شناخته شده خانواده هاشمی و از چهره های شاخص اصلاح طلب، همین چند روز پیش، روایت دقیق تری از ماجرا ارائه داده است. علیزاده می گوید:« من تا شب انتخابات در «لیست امید» بودم اما شب آخر خیلی صریح و واضح به من گفتند که باید هزینه‌های انتخاباتی را پرداخت کنی! ولی من قبول نکردم و گفتم که قرار نیست من از این پول‌ها خرج کنم.»

وی در ادامه گفته است:«انتخاب افراد لیست کاملا اشتباه بود و افراد شایسته‌تری بودند که می‌توانستند درون لیست قرار بگیرند و به شورا راه پیدا کنند، افرادی که حتی شایستگی پست‌هایی که در آن قرار گرفته‌اند را ندارند، درون لیست قرار گرفتند و به شورا راه پیدا کردند و شد همین چیزی که می‌بینید!» پیش از این نیز، فاطمه دانشور عضو اصلاح طلب شورای چهارم، انتقادات تند و مشابهی را نسبت به نحوه چینش اعضای لیست امید در انتخابات شورای شهر تهران مطرح کرده بود. اینها اما حالا دیگر فایده ای به حال تهران و شهروندانش نخواهد داشت. آنچه واقعیت امروز تهران را شکل می دهد، همان است که شهرداری در مهم ترین برنامه جدی خود، طرح ترافیک جدیدی را ارائه داده است که به اذعان رسانه های اصلاح طلب نیز واجد چندین اشکال واضح و فنی است.

اینها اما تمام اقدامات تیم جدید مدیریت تهران نبوده است. فعالان شبکه های اجتماعی، تغییر شکل تابلوهای خروج در مترو، تغییر رنگ تابلوی موسسه همشهری و لغو حمل و نقل رایگان برای نمازگزاران نماز جمعه را نیز در زمره مهم ترین اقدامات تیم جدید مدیریت شهری آورده اند. ظاهراً برای پرت کردن حواس ها از همین کارنامه پر از خالی است که تخریب و سیاه نمایی کارنامه هشتمین شهردار برتر جهان، سازنده ده ها پروژه عظیم چون بوستان ولایت، دریاچه چیتگر، پل طبیعت، تونل توحید، برج میلاد، تونل رسالت و فردی که یکساله 100 کیلومتر مترو در تهران ساخته است، تبدیل به مهم ترین دغدغه جناب شهردار و اعضای جدید شورا طی چند ماهه اخیر شده است. بر همین اساس، محمدعلی نجفی پس از چند سال روضه خوانی همفکرانش مبنی بر وجود فساد سازمان یافته در شهرداری تهران، اخیراً خبر وجود یک، تنها یک! قرارداد یک میلیاردی مشکوک در طی عملکرد 12 ساله قالیباف را سر دست گرفته، به میان رسانه ها آورده است.

رسانه های زنجیره ای اصلاح طلب البته همین را نیز غنیمت دانسته، سرگرم حمله مجدد به مردی هستند که پایه گذار مدیریت جهادی در تهران و ترسیم چهره جدید تهران بوده است. حمله به شهردار سابق تهران البته حرف دیروز و امروز نیست. چهره ها، رسانه ها و سمپات های اصلاح طلب، در جریان حادثه پلاسکو نیز با لاشخوری سیاسی، به قدر کافی از خجالت قالیباف درآمده اند. این روزها در ماجرای غرق شدن نفتکش سانچی که تلفات جانی بیشتر و خسارات مالی به مراتب مهیب تری دارد اما صدایی از آنها شنیده نمی شود! واقعیتی که به ما می گوید اقدامات ضدقالیبافی شورا و شهردار جدید تهران نیز بیش از آنکه بویی از حقیقت داشته یا برای احقاق حقی صورت گیرد، یک سیاسی کاری جدید برای بیشتر لرزاندن تن شهروندان تهرانی است. این وسط ظاهراً تکلیف آلودگی هوا، ترافیک، معضل کمبود آب، موش ها، آمادگی شهر برای زلزله های بزرگتر و صدها مورد دیگر نیز قرار است همچنان در اولویت های پس از تخریب قالیباف تعیین شود.