فرودگاه امام در برف بی تدبیری گیر کرد

گروه اجتماعی- در حالیکه خط هشت متروی تهران در ماههای گذشته توسط شهردار وقت و رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد ولی از ظرفیت های این خط به طور کامل جهت سرویس دهی استفاده نمی شود.

به گزارش افکارنیوز، رسیدن مترو به فرودگاه امام خمینی (ره) یکی از دستاوردهای مهمی بود که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. این خط که از ایستگاه شاهد در خط یک جدا شده و به سمت شهر جدید پرند امتداد دارد، یکی از معضلات اصلی در حمل و نقل مسافرین فرودگاه امام را مرتفع می سازد.

 با اهمیت پیدا کردن سیاست های حمل و نقل عمومی و به ویژه مترو در یک دهه اخیر، احداث خطوط مترو  نزدیک به 200 کیلومتر با جابجایی روزانه بالغ بر 3 و نیم میلیون سفر افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر خطوط 6 و 7 به طول تقریبی 70 کیلومتر و فاز دوم خط مترو تهران- پرند از حرم امام (ره) تا فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره) به طول 30 کیلومتر و مجموع 100 کیلومتر به مجموع خطوط ریلی درون شهری تهران اضافه شده است که قرار بود تجهیز کامل آنها تا پایان سال 1396 انجام شود ولی خط 7 مترو در آبان ماه توسط مدیران جدید به بهانه ناایمن بودن تعطیل شد و روند پیشروی خط 6 نیز که بالای 85 درصد عملیات ساخت و تجهیز آن تکمیل شده بود با کندی پیش می رود.

بهره برداری کامل از خطوط ایجاد شده در مدیریت سابق شهری می توانست تا پایاان سال 96 ظرفیت متروی تهران را با رشد چشمگیری به 10 میلیون سفر روزانه درون شهری ارتقاء دهد. در این بین عدم پایبندی دولت ها به دادن سهم خود در حمل و نقل عمومی تهران به خصوص مترو باعث شده تا مترو با ظرفیت کامل به سرویس دهی نپردازد.

با این حال خط 8 مترو در زمان افتتاح به عنوان یکی از خطوط مهم جهت سرویس دهی در نظر گرفته شد. هابیل درویشی، مدیرعامل سابق شرکت متروی تهران در آیین افتتاحیه عنوان کرده بود در صورت تامین اعتبار توسط دولت، شهرداری می توان این خط را در ظرف 5 ماه به شهر پرند برساند:« خط 8 مترو تهران به طول بالغ بر 50 کیلومتر از حرم حضرت امام خمینی (ره) به سمت شهر آفتاب و از آنجا به فرودگاه امام خمینی(ره) و در نهایت به شهر پرند می‌رسد.»

وی درباره شروع به کار احداث این خط نیز گفته بود: « در ابتدا این پروژه میان دو وزارتخانه راه و مسکن به صورت مشترک مقرر بود که انجام شود اما در سال 1391 ریاست جمهور وقت خواستند که پروژه به مترو تهران بازگردانده شود.در حقیقت این پروژه یک مرحله از مترو تهران گرفته شد و بار دیگر در سال 91به مترو تهران و شهرداری تهران بازگردانده شد. در آن هنگام به دلیل آنکه این پروژه جزو شهر تهران نبود، با ایثاری، که شهرداری آن را پذیرفت مقرر شد که خط 8 مترو ساخته و به بهره‌برداری برسد.»

اما افتتاح این خط همزمان با مناقشاتی درباره فاصله ناایمن آن با اتوبان قم تهران همراه بود و برخی از منتقدان شهردار سابق سعی کردند تا با ناایمن جلوه دادن آن ارزش چنین دستاوردی را از بین ببرند. برهمین اساس بود که علی لاریجانی که در زمان افتتاح خط در آیین افتتاح حضور یافته بود به آن اشاره کرد و به دفاع از این پروژه عظیم پرداخته بود: « صبح امروز در برخی روزنامه‌ها خواندم که جلوی این طرح را برخی گرفته‌اند و شبهه ایجاد کرده بودند که بنده گفتم این مناقشه چیست که مطرح شده و به دفتر گفتم که این موضوع را پیگیری کنند. البته آقای قالیباف توضیحاتی در این رابطه دادند که بنده بسیار خوشحالم که توانستم و توفیق پیدا کردم این طرح را ببینم چرا که بسیار خوب کار کردند... انصافاً تیمی که در شهرداری تلاش کردند برای آبادانی شهر ما خوب کار کردند به ویژه آقای قالیباف هرچند دردمندانه صحبت کرد اما زحمت زیادی برای شهر تهران کشید.»

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع اشاره داشت که این اقدام از وظایف شهرداری نبود ولی با تعهدی که به کشور و شهروندان داشتند توانستند این امر را به سرانجام برسانند: « این کارهایی که جنبه ملی دارد در مسائل مختلف نباید غبارآلود شود چرا که این کار با مشقت بسیار زیادی به نتیجه رسیده است هم از لحاظ سازه‌های معماری بسیار شکیل و زیبا کار انجام شده و هم این مسیر که نسبتاً طولانی است برای کسانی که در فرودگاه امام خمینی حضور پیدا می‌کنند مکان بسیار راحتی است که بتوانند به شهر راه پیدا کنند. هرچند ممکن است در این میان برخی موارد بر عهده و وظایف شهرداری نباشد اما زیر بار رفتند و این کار را به نتیجه رساندند.»

با این وجود محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران با عظیم خواندن کار کارگران و مهندسان دخیل در پروژه خط 8 زبان به گلایه از کسانی گشود که بیهوده در چنین مواردی شبهه ایجاد می کنند و ارزش کارها را پایین می آورند: « با هر گرایش، دین و سلیقه‌ای که داریم نباید پا روی انسانیت بگذاریم و خدمت به مردم بی‌تردید بر هر چیزی باید ترجیح داده شود. نباید مانع‌تراشی در راه خدمت به مردم کنیم. به این افتخار می‌کنم که آغاز زندگی‌ام را با امام خمینی (ره) و انقلاب شروع کردم و در فرهنگ مجاهدت و خدمتگذاری عمر خود را سپری کردم و هیچ پاداشی بهتر و زیباتر از این نیست که مسوولیتم با افتتاح پروژه خط 8 که دروازه جهانی و متعلق به ایرانیان و به نام امام خمینی است، به پایان برسانم.»

چرا خط 8 در زمان برف جوابگو نبود

زمانیکه محمدعلی نجفی سکان هدایت شهر را در دست گرفت، یکی ازمباحث تعطیلی کردن خط 7 و 8 مترو به بهانه نا ایمن بودن آنها بود. ولی هرچند خط 7 روند مسافرگیری اش متوقف شد، خط 8 به دلایلی همچنان به فعالیت خود ادامه داد. پورسیدآقایی معاون جدید حمل و نقل و ترافیک تهران که تصمیم گیرنده اصلی درباره سرنوشت خطوط جدید مترو تهران بود در اظهارنظری با رد ناایمن بودن خط 8 خط بطلانی بر تمامی ادعاهایی کشید که قبلا از سوی هم طیفی های اش در شورای شهر علیه خط 8 عنوان می شد: « خود خط ایمن است و مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما این خط در حریم بزرگراه است و اگر احیانا سانحه‌ای در بزرگراه رخ دهد، ممکن است خودرو بر روی ریل بیاید که بیشتر ایمن‌سازی حریم خط 8 مدنظر است.»

یکی از مهم ترین موضوعات درباره خط 8، شبانه روزی کردن فعالیت آن بود که در برهه ای نیز این امر اجرایی شد. مقرر شده بود که خط 1 و 4 در برخی از ایستگاه ها به صورت 24 ساعته فعال باشند و از این ایستگاه ها تا شهر آفتاب و از آنجا تا فرودگاه بین المللی امام شبانه روزی سرویس دهی انجام شود. به طور متوسط 10 هزار نفر در مجموعه شهر فرودگاهی فعالیت می کنند و روزانه هزاران مسافر نیز از این فرودگاه استفاده می کنند. فعالیت کامل خط 8 می تواند باعث کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی در مسیر تهران تا فرودگاه شود.

در چند روزی که تهران گرفتار برف و مدیریت ناکارآمد برفی شده بود، فرودگاه امام نیز از این مشکلات بی نصیب نماند و بسیاری از مسافران در رفت و آمد به فرودگاه امام دچار مشکلات عدیده ای شدند. این امر باعث شد تا برخی از تاکسی ها و مسافربرها هزینه مسافرگیری را حتی تا یک میلیون تومان افزایش دهند که موجب اعتراضات گسترده  مسافران گردید. در همین حال در کنار فرودگاه ظرفیت عظیم خط 8 مترو وجود داشت که به راحتی می توانست به ساماندهی مسافران و حمل و نقل آنها در روزهای برفی تهران بپردزاد. ظرفیتی که به هر دلیلی از جمله عدم وجود واگن های لازم بسیار اندک مورد استفاده قرار گرفته و مشخص نیست چرا این پروژه که می تواند باعث آبروداری شهر فرودگاهی امام در مقابل مسافران خارجی شود اینچنین با بی مهری مواجه شده است.

تنها با کمی تدبیر و مدیریت صحیح در بهره برداری کامل از خط 8 که تمامی اقدامات لازم در جهت سرویس دهی قبلا انجام شده، می توان خط 8 را با سرویس دهی کامل تر و با برنامه تری جهت استفاده مسافران و کارکنان شهر فرودگاهی به کار برد که این موضوع در مدیریت جدید شهری و حتی دولت به فراموشی سپرده شده است. دولت می تواند با انجام بخشی ازتعهدات خود در تامین 1000 واگن، حداقل خط 8 را به طول کامل در اختیار شهروندان قرار دهد و با تزریق اعتبار ادامه این خط را به شهر پرند متصل سازد.