نوسازی ناوگان حمل و نقل بار با تزریق 10 میلیارد دلار

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (دوشنبه) در نوزدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز در محل سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در سالهای 80 و 81 استراتژی صنعتی نگاشته شد اما دولت وقت آن را کنار گذاشت.

وی با بیان اینکه با همکاری صاحب نظران زیست ‌محیطی، صنعتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، تا پایان سال، استراتژی توسعه صنعتی، بر پایه آمایش سرزمینی و ملاحظات زیست محیطی تدوین می شود، گفت: امروز اهمیت اقتصاد سبز در توسعه صنعتی و معدنی و توسعه پایدار بر کسی پوشیده نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: شرایط محیطی حاکم بر صنایع در حال تغییر است و باید با برنامه ریزی های لازم، در این زمینه همراه باشد.

وی بر لزوم مکان یابی مناسب صنایع بر پایه ملاحظات سبز تاکید کرد و افزود: در نظر داشتن قوانین بازیافت و شیوه های کاهش مصرف انرژی در محیط‌ های کسب و کار صنعتی از مهمترین توصیه ها در این زمینه است تا به مشکلات زیست‌ محیطی مبتلا نشویم.

شریعتمداری با اشاره به اینکه کلانشهرهای کشور مکان مناسبی برای زندگی مردم نیستند، افزود: در سایر نقاط کشور که با آلایندگی های کمتری مواجه هستیم نیز شاهد بی توجهی در انتقال تاسیسات آب  در مناطق خشک و انتقال فعالیت‌ها در مکان ها با محدودیت‌های تامین برق و گاز هستیم.

وی با اشاره به افتتاح 2 واحد گندله سازی پنج میلیون تنی در یک ماه گذشته افزود: این واحدها در مناطقی ساخت شده اند که مشکل تامین آب وجود دارد. از این رو مجبوریم حجم قابل توجهی آب با حجم (دبی) بالا را از خلیج فارس و دریای عمان به مناطق مرکزی کشور برای توسعه صنایع فولادی منتقل کنیم که از  اشتباهاتی است که در ادوار گذشته مرتکب شده ایم.

شریعتمداری گفت: این اشتباهات منجر به بروز مشکلات سیاسی و اجتماعی در برخی مناطق کشور شده و مردم در این مناطق با مشکل تامین آب مواجه شده اند.

وی گفت:پس باید از این راه برگردیم و توسعه صنعت را بر پایه عقل و منطق و ملاحظات آمایش سرزمینی و زیست محیطی دنبال کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کاهش شدت انرژی در فعالیت‌های صنعتی، کاهش استفاده از منابع طبیعی در این فعالیت ها، کاهش آلایندگی ها برپایه استفاده از فناوری های نوین، هوشمندسازی تولید و توزیع در کشور و بکارگیری اینترنت اشیاء باید در دستور کار توسعه صنعتی باشد.

وی با بیان اینکه امروز مصرف سرانه انرژی کشور 2 برابر متوسط جهانی و بیش از سه تن معادل نفت خام است، ادامه داد: تا سال 92، انرژی بری صنایع کشور افزایش یافته و در زمینه ایجاد ارزش افزوده صنعتی عقب افتاده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت سرانه بالای انتشار دی اکسید کربن به میزان ۶۶ درصد بالاتر از میانگین جهانی را از جمله مشکلات صنعتی کشور دانست و افزود: حرکت در مسیر توسعه سبز یک اجبار و نه یک انتخاب است، زیرا جهان هر روز در حال فاصله گرفتن از اقتصاد کربن محور است.

شریعتمداری یادآور شد: قوانین و مقررات خوبی در برنامه ششم توسعه به تصویب رسیده و مواد ۲، ۳۸، ۴۴ ۴۶ این برنامه درباره آلودگی هوای کلان شهرها و انرژی بری صنایع توجه جدی داشته و تعیین تکلیف کرده است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در دولت تدبیر و امید، فهرستی از صنایع با لحاظ مسائل آمایشی و ملاحظات زیست محیطی تهیه شده که به زودی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

نوسازی ناوگان حمل و نقل بار با تزریق 10 میلیارد دلار

شریعتمداری با اشاره به نوسازی ناوگان تاکسیرانی و تعویض بیش از ۷۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در سال گذشته که به ۱۷۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت، افزود: در زمینه انتقال بار و مسافر از جاده به ریل گام‌های خوبی برداشته شده است و با تزریق ۱۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشور، نوسازی ۲۰۲ هزار دستگاه کشنده سنگین و نیمه سنگین فرسوده مطابق با استانداردهای روز جهان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست ۲ درصد صنایع کشور صنایع آلاینده تشخیص داده شده اند، گفت: در حوزه خودروسازی، ۴۰ درصد خودروهای تولیدی کشور تا سال ۹۲ از استاندارد یورو ۴ برخوردار بودند که امروز به ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: استاندارد یورو ۵ خودرو نیز در کشور آغاز شده که از ۲ هزار و ۲۸۲ دستگاه خودرو در سال ۹۲ به ۱۹ هزار و ۱۲۰ دستگاه افزایش یافته است.

شریعتمداری تصریح کرد: با رشد۳۰ درصدی تصفیه خانه های فاضلاب در شهرهای صنعتی، رشد ۳۷ درصدی مقوله آبچرخانی در صنایع و نصب سامانه پایش لحظه ای آلودگی های زیست محیطی در بیش از ۳۰۰ واحد صنعتی کشور‌، امروز شاهد رشد ۱۰ درصدی صنایع سبز هستیم.