قضاوت اصلاح طلبانه درباره ریخت و پاش در یک موسسه وابسته به شهرداری

گروه اجتماعی- موسسه همشهری وابسته به شورای شهر و شهرداری تهران با هزار و سیصد کارمند و خبرنگار یکی از بزرگترین بنگاه های رسانه ای کشور است. این موسسه دارای پرتیراژترین روزنامه ایران و زیرمجموعه هایی در قالب گروه مجلات و سازمان آگهی هاست. در حالیکه اصلاح طلبان مدعی روزنامه نگاری و فعالیت رسانه ای این رسانه را در دست گرفته اند، قیمت روزنامه را از 500 تومان پس از سال ها 100 درصد افزایش داده و به 1000 تومان رسانده اند. از زمان شروع شورای پنجم و نشستن محمدعلی نجفی بر صندلی شهرداری تهران، تلاش برای انجام تحقیق و تفحص از موسسه و تعطیلی برخی از بخش های آن مانند چند مجله و نشریه بالا گرفت. در نهایت مجلاتی مانند همشهری ماه، خردنامه و همشهری دیپلماتیک سرنوشتی جز تعطیلی و بیکاری خبرنگاران آن در پی نداشتند.

به گزارش افکارنیوز، هزینه های بالا و زیان ده بودن موسسه همشهری شاه بیت سخنان اعضای شورای شهر و مدیران شهری بود. به اعتقاد آنها بیش از 50 درصد از تولیدات این موسسه برگشت می خورد و از یک موسسه سوده به بنگاهی زیانده و وابسته به بودجه شهرداری تبدیل شده است.

در حالیکه طرح تحقیق و تفحص از مجموعه همشهری در صحن شورای شهر تهران به تصویب رسیده که اسنادی منتشر شده که نشان از ریخت و پاش های جدید در این موسسه دارد. درهمین حال الهام فخاری، نائب ریئس کمیسون فرهنگی شورای شهر در دفاع از تحقیق و تفحص از موسسه همشهری آن را  به تاباندن نور به دلان های تاریک فساد تشبیه کرده است: «  به یاری خدا پس از تحقیق و تفحص که البته اولین تحقیق و تفحص در تاریخ شوراها و فرصتی شایسته است، می‌توان ابهام‌زدایی نمود و به تخلفات رسیدگی کرد، حقوق مردم را بازپس گرفت و تاباندن نور است به راهروهای تاریکی که فساد در آنها محتمل است.» حال مشخص نیست آیا تاباندن این نور فعالیت های چند ماه اخیر موسسه همشهری را نیز شامل خواهد شد!

پس از غوغای خرید خودروهای پرشیای صفر و تبلت های پنج میلیونی برای اعضای شورای شهر، مرتضی حاجی، مدیرعامل موسسه همشهری نیز به تبعیت از این سنت جدید، برای موسسه همشهری خودروی مزدای 121 میلیون تومانی سفارش داده است

خرید خودرو همشهری

سند مربوط به خرید خودرو توسط مدیرعامل موسسه همشهری

از سوی اعضای شورای پنجم تهران واکنش خاصی نسبت به ریخت و پاش های موسسه همشهری صورت نگرفته و با وجود آنکه سند این معامله رسانه ای شده، ناهید خداکرمی، عضو شورای پنجم تهران در واکنش به آن نسبت به صحت آن تشکیک کرده و رسیدگی به آن را به آینده موکول کرده است:« در مورد خرید اموال و استخدام افراد در این مؤسسه هنوز کشف صحت و سقم‌ آن صورت نگرفته و در حال بررسی هستیم و پس از آن که جزئیات مسئله روشن شد، آن را با مردم در میان خواهیم گذاشت. در شرایطی‌ که ما خودروی داخلی داریم نفس این کار قابل توجیه‌ نیست، مگر اینکه شرایط خاصی باشد و خریدار توضیحی‌ داشته باشد، اما هنوز صحت این موضوع مشخص نشده است.»  همچنین برخی از اعضای این شورا بدون توجه به تخلفاتی که در موسسه همشهری در جریان است، توپ را به زمین مدیران گذشته انداخته و به نوعی در حال تبرئه سازی مدیران کنونی هستند. همچنین بر اساس برخی از اخبار و شنیده ها، اختلافات میان اصلاح طلبان برای تصاحب موسسه همشهری درگیری را به سطح کلان مدیریت کشانده و ممکن است رو شدن سند خرید خودروی مزدا، در راستای تسویه حساب های درونی برای تصاحب پست مدیریت باشد.

این در حالیست که برخورد دوگانه در شورای شهر نسبت به تخلفات جاری و گذشته وجود دارد. با وجود تصویب طرح تحقیق و تفحص، بیشتر اظهارات اعضای شورای شهر و موافقان طرح وجود فساد و رانت در دوره سابق بوده در حالیکه هنوز تحقیق و تفحصی صورت نگرفته و چیزی به اثبات نرسیده است اما در طرف مقابل در برابر سند واضح و آشکار منتشر شده از عدم کشف صحت و سفم ریخت و پاش ها هرچند براساس اختیارات مدیرعامل موسسه همشهری سخن گفته می شود.

قناعتی: اعضای شورای شهر پیگیر مسائل اقتصادی دوره جدید نیز باشند

در همین زمینه ابوالفضل قناعتی عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مسوولان باید با احتیاط بیشتری در مسائل مالی و اقتصادی ورود کنند در واکنش به خرید خودروی آقا زاده مدیر عامل موسسه همشهری گفت: شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که بسیاری از مردم در شرایط اقتصادی نامطلوبی زندگی می کنند و برای تامین حداقل های زندگی در تنگنا قرار دارند از این رو در زمانی که سایه رکود و بیکاری و عدم اشتغال بر سر بسیاری از خانواده ها بخصوص جوانان تحصیل کرده سنگینی می کند می طلبد مسوولین در شرایط بد اقتصادی با مردم همراه شوند و کسانی که در راس امور در حوزه های مختلف اجرایی قرار می گیرند،نسبت به اقدامات و فعالیت های اقتصادی خود و موسسه و نهادشان محتاط تر رفتار و تصمیم گیری کنند.

قناعتی در این باره افزود: هنگامی که برای بسیاری از مردم امکان برخورداری از خودرو و مواهب اقتصادی وجود ندارد استفاده مسوولین در برابر دیدگان مردم دهن کجی به آرمانهای نظام و بی توجهی به وضعیت عمومی تنگدستی جامعه است‌..

قناعتی با تاکید برعدم تناقض در مبارزه با فساد خطاب به نمایندگان شورای پنجم گفت: اگر نمایندگان شورای اسلامی شهر نسبت به مدیریت سابق شهر تهران انتقاد دارند و مسائل اقتصادی را درباره آن دوره مطرح می کنند باید نسبت به مسایلی که در دوره کاری خود نیز مشاهده می کنند حساس باشند،در حالی که آنچه از دوره قبل عنوان کرده اند هنوز به تایید مقام قضایی نرسیده ...بهتر است نمایندگان شورای شهر به این موضوع واقف باشند حساسیت برای همه خوب است نه جناح مقابل! اینکه از جیب بیت المال خودرویی برای فرزند مدیر عامل موسسه همشهری خریده می شود نیز موضوعی است که باید مورد اهتمام و حساسیت اعضای شورا قرار بگیرد تا این شائبه ایجاد نشود که فساد اقتصادی فقط  برای دیگران بد است نه جناح همسوی ما!

دهن کجی به وضعیت بد اقتصادی عمومی جامعه

همچنین  حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی با واکنش نسبت به خرید خودروی گران قیمت مدیر عامل موسسه همشهری با بیان اینکه برخی از مدیران به نداری مردم و وضعیت بد اقتصادی عمومی جامعه دهن کجی می کنند گفت: مسلما مسوولی که از شرایط اقتصادی جامعه وعدم معیشت مطلوب مردم مطلع است اما تجمل گرایی را اشاعه می دهد وخود وخانواده اش زندگی اشرافی را ترجیح می دهند رویگردانی از جامعه و شرایط نامطلوب معیشتی مردم را به نمایش گذاشته است. تجمل گرایی و رویگردانی از واقعیت رنج های معیشتی مردم به مثابه تقابل با منافع مردم است چرا که انچه به عنوان بیت المال در نهادهای عمومی مثل شهرداری ها؛ دولت وسازمان هایی که جنبه عمومی دارد در اختیار مدیری قرار داده می شود متعلق به عموم مردم است بنابراین مسوولین به هیچ وجه حق ندارند از جیب مردم برای خود وآقا زاده هایشان اتومبیل خریداری کرده و وارد بازی اشرافی گری شوند.

وی با بیان اینکه این رفتارها به معنای دامن زدن به تبعیض اجتماعی است خاطر نشان شد: متاسفانه امروز علاوه بر ریخت وپاش های نهار و شام؛ سرو صبحانه هم به اسراف کاری های برخی نهادها افزوده شده بنحوی که اگر ریخت وپاش های برخی مسوولین جمع شود بسیاری از مردم به لحاظ معیشتی یا تغذیه ای از تنگنا خارج می شوند. تجمل گرایی .مسوولی که برای آقا زاده اش اتومبیل گران قیمت می خرد تا تردد راحت تری داشته باشد در حال دامن زدن به تبعیض اجتماعی است، تبعیضی که می تواند خسارت اجتماعی زیادی به نظام وارد کند و سرمایه های اجتماعی نظام را با چالش مواجه کند.

حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه برخی مسوولین نه تنها آقا زاده های خود را بر سر کار می برند بلکه با ون فامیل را به استخدام در می آورند اظهار داشت: هیچ  وجدان بیدار و انسان آگاهی تن به تبعیض نمی دهد وآن را از هیچ مسوولی نمی پذیرد. اگر فردی  مدیر موسسه ی اقتصادی، فرهنگی یا سیاسی شد نمی تواند به عنوان رئیس آن نهاد از امکاناتی بیشتر از زیر مجموعه خود بهره ببرد, طبیعتا کارکنان آن موسسه به چنین رفتارهای تبعیض آمیزی واکنش نشان می دهند؛ متاسفانه دیده شده برخی به بهانه اینکه می خواهند افراد محرمی را در کنار خود داشته باشند نه تنها آقا زاده خود را بر سرکار می آورند گاها دیده شده پسر باجناق تا خواهرزاده و برادرزاده خود را با ون وارد سازمان مورد نظرشان می کنند!! یقینا چنین رفتارهایی مصداق تبعیض و سوءاستفاده از بیت المال است.