این کارها چربی خون را بالا می‌برند

 به خاطر اشتباهات تغذیه‌ای و یا به خاطر داروهایی که مصرف می‌کنید؟

تری‌گلیسیرید نوعی چربی است مانند روغن، کره و حتی سوخت‌های گیاهی که در خون در حال گردش است. تری‌گلیسیرید، هم بر اثر تغذیه و هم توسط کبد، روده و بافت چربی تولید می‌شود. در واقع، ماهیچه‌ها برای فراهم کردن انرژی مورد نیاز، تری‌گلیسیرید را مصرف می‌کنند و به علاوه، تری‌گلیسیرید، در بافت‌های چربی برای مصارف آینده ذخیره می‌شود و یا در کبد به لیپید تبدیل می‌شود. مقدار طبیعی تری‌گلیسیرید در خون برای افراد مختلف بین ۰.۷ تا ۱.۵ گرم در هر لیتر است. بیشتر از این مقدار، تری‌گلیسیرید بالا تلقی می‌شود و فرد را در معرض خطر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌دهد.

۱- مصرف بیش از اندازه موادغذایی چرب

کره، روغن، شیرینی‌جات، پنیر...، غذاهای چرب، باعث افزایش ناگهانی تری‌گلیسیرید خون می‌شوند. جالب است بدانید که، بعد از اینکه شما غذا می‌خورید مقدار تری‌گلیسیرید در خون افزایش می‌یابد و مدتی زمان لازم است تا در بدن استفاده شود. مثلا فردی که در حالت ناشتا ۱.۵ گرم تری‌گلیسیرید در هر لیتر دارد، حدود ۴ ساعت بعد از صرف غذا، این مقدار به ۳ گرم می‌رسد و مقدار تری‌گلیسیرید خون، هم در حالت ناشتا و هم پس از صرف غذا، شاخص خوبی برای بیماری‌های قلبی و عروقی است.

۲- مصرف "کورتیکویید"ها

بعضی از داروها، میزان تری‌گلیسیرید در خون را تحت تاثیر قرار می‌دهند، به خصوص آنهایی که به صورت مداوم مصرف می‌شوند، از جمله قرص‌های جلوگیری از بارداری که حاوی استروژن هستند و یا برخی از داروهای بیماری‌های کمتر شایع، مانند داروهای بیماری ایدز.

۳- مصرف زیاد قند و شیرینی‌جات

دقیقا مانند چربی‌ها، قندها، مخصوصا فروکتوز در تولید تری‌گلیسیرید موثر هستند. به همین دلیل مصرف هله‌هوله‌ها، که پر از شکر و چربی هستند، یکی از دلایل اصلی افزایش تری‌گلیسیرید یا چربی در خون هستند. به همین ترتیب، مصرف الکل مخصوصا اگر به مقدار زیاد و مدت طولانی باشد، باعث افزایش تری‌گلیسیرید می‌شود، چون الکل نیز در کبد به تری‌گلیسیرید تبدیل می‌شود.

۴- اضافه وزن

اضافه وزن و چاقی عوامل مهمی در ایجاد خطر افزایش تری‌گلیسیرید هستند. به عقیده متخصصان کسانی که دارای چاقی در ناحیه شکمی هستند، وضعیتی شبیه به مقدمه بیماری دیابت ناشی از چاقی، دارند و به این ترتیب تری‌گلیسیرید آنها افزایش می‌یابد. چاقی در سایر نقاط بدن مانند باسن و ران‌ها، لزوما باعث افزایش تری‌گلیسیرید نمی‌شود.

۵- تری‌گلیسیرید بالا علامت برخی بیماری‌های جدی

بالا بودن تری‌گلیسیرید ممکن است علامت برخی بیماری‌های مزمن مانند نارسایی‌های کلیوی و یا دیابت باشد. برخی بیماری‌های ژنتیکی نیز می‌توانند دلیل افزایش تری‌گلیسیرید شوند. در واقع بعضی افراد به لحاظ ژنتیکی، آنزیم‌های مربوط به تجزیه تری‌گلیسیرید در بدنشان عملکرد درستی ندارند و مقدار تری‌گلیسیرید به مقدار ۱۵ تا ۳۰ گرم در لیتر هم افزایش می‌یابد. البته این بیماری بسیار نادر است.

۶- نداشتن ورزش و تحرک بدنی

فقدان فعالیت فیزیکی و تمایل به حالت سکون، عادت بسیار نامطلوبی است که باعث افزایش میزان تری‌گلیسیرید در خون می‌شود. هرچه بیشتر فعالیت داشته باشید، آنزیمی که در عضلات تولید می‌شود و وظیفه تجزیه تری‌گلیسیرید را دارد، بیشتر فعال می‌شود. آنزیم‌ها نوعی از پروتئین‌ها هستند که واکنش‌های شیمیایی را در بدن فعال کرده و سرعت می‌دهند.