آخرین وضعیت استعفای نجفی از شهرداری تهران

صبح روز بعد اخباری مبنی بر استعفای شهردار تهران فضای رسانه ای را فرا می گیرد، و در عین حال به صورت جسته و گریخته اخباری هم این استعفا را تکذیب می کرد، تا اینکه ساعت 14 همان روز محسن هاشمی با دعوت از خبرنگاران طی نشستی به صورت رسمی خبر درخواست استعفای شهردار تهران را اعلام می کند، و تاکید می کند، رسیدگی به این استعفا بعد از تعطیلات نوروز انجام خواهد شد.

روز 14 فروردین اعضای شورای شهر به اتفاق نجفی جلسه ای تشکیل می دهند و در خصوص استعفای او هم اندیشی می کنند.

نجفی در این جلسه با جدیت تاکید می کند همچنان خواستار استعفا هستم، و از سوی دیگر هم اعضا اصرار می کنند که با این استعفا مخالف هستند.

هر چه از نجفی اصرار که نمی خواهم شهردار بمانم، در مقابل از اعضای شورا انکار و تاکید فراوان که باید شهردار بمانی! گویی که مرغ یک پا دارد و در این شهر قحط الرجال است و اگر نجفی شهرداری را رها کند، دیگر هیچ ایستگاه مترویی تعطیل نمی شود.

زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اصرار شهردار تهران در خصوص موافقت شورا با پذیرش استعفایش و همچنین مخالفت سرسختانه اعضای شورا با این استعفا گفت: آقای نجفی منصوب شوراست و اگرچه توانسته استعفای خود را بدهد اما آنچه که مهم است پذیرش این استعفا از سوی شوراست.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شورا نظر مخالف خود را نسبت به این استعفا اعلام کرده اظهار کرد: اگر آقای نجفی بیمار است باید نسبت به درمان اقدام کند و طول درمان بگیرد چنانچه خیلی از مقامات دیگر هم در مواجهه با بیماری استعفا نمی‌دهند بلکه بیماری را درمان می‌کنند.

نژاد بهرام در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با این اصرار فراوان شورا نسبت به ابقای نجفی، در صورت استعفای او چه تصمیمی گرفته خواهد شد گفت: مگر کشور قحط الرجال است؟ ولی مدیری که انتخاب شده باید کار خود را انجام دهد و نمی‌توان شهر بزرگی مانند تهران را با اقدامات کوتاه مدت اداره کرد.

وی با بیان اینکه الان فصل برنامه سوم است گفت: نجفی اقدامات لازم برنامه سوم را انجام داده و برنامه سوم به جواب رسیده و هر کسی باید کار خود را به پایان برساند و او هم از این قضیه مستثنی نیست.

نژاد بهرام با بیان اینکه ما نمی‌توانیم با شهر تهران شوخی کنیم اظهار کرد: برنامه سوم ریل‌گذاری شده و باید به اتمام برسد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شهردار تهران نخواهد در این مسئولیت باقی بماند چگونه می‌توان او را ملزم به اعمال مدیریتی شایسته کرد گفت: ما هستیم که باید تصمیم بگیریم که او در این مسئولیت بماند یا استعفا بدهد و تصمیم ما این است که او در این مسئولیت بماند و وظیفه خود را انجام دهد و بر اساس قانون باید به خواسته شورا تمکین کند.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه در کشور ما قحط الرجال نیست و 80 میلیون جمعیت داریم اظهار کرد: موضوع ما نداشتن فرد شایسته نیست بلکه معتقدیم فردی را انتخاب کرده‌ایم و وظیفه دارد کاری را که از او خواسته‌ایم انجام دهد.

نژاد بهرام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ادامه فعالیت نجفی بیماری او را تشدید می‌کند و به سلامتش ضربه می‌زند و چرا در این شرایط شورا اصرار بر ماندن او دارد گفت: ما بیماری او را بررسی می‌کنیم و تا کنون دریافته‌ایم که این بیماری می‌تواند درمان شود چنانچه تا کنون خیلی از مردان سیاست هم به این بیماری مبتلا شده‌اند و بعد درمان کرده‌اند.

وی تصریح کرد: طول درمان شهردار تهران بیشتر از دو ماه نمی‌شود و پس از درمان می‌تواند وظایف خود را انجام دهد.

نژاد بهرام با بیان اینکه استرس بیماری نجفی را تشدید می‌کند در خصوص تاثیر استرس بر سلامت جسمانی شهردار تهران پس از دوره درمان اظهار بی‌اطلاعی کرد.

مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به درخواست استعفای شهردار تهران گفت: من فکر می‌کنم در حال حاضر یک استعفا بازی در حال شکل‌گرفتن است و شورا ناز شهردار را می‌کشد.

چمران با اشاره به مخالف سرسختانه اعضای شورای شهر با استعفای شهردار گفت: وقتی یک نفر بیماری دارد و بیماری او هم ناراحت کننده است دیگر اصرار کردن بر ابقای او در آن پست درست نیست.

وی تصریح کرد: وقتی کسی نمی‌تواند و نمی‌خواهد کاری را انجام دهد اعضای شورا نباید احساسی و سیاسی فکر کنند زیرا سیاسی فکر کردن شهرداری را به سمت یک بنگاه سیاسی می‌کشد که کار درستی نیست.

داریوش قنبری، مشاور شهردار تهران نیز  با بیان اینکه علت استعفای شهردار تهران از سوی او یک بیماری جدید اعلام شده اظهار کرد: محافل سیاسی خارج از شهرداری، مدیران شهرداری و اعضای شورا معتقدند که فشارهای سیاسی باعث استعفا شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر از ناحیه همفکران مدیریت سابق شهرداری فشارهایی به شهردار تهران وارد می‌شود.

قنبری تصریح کرد: اگر فشارها از طرف محافل سیاسی باشد نباید تسلیم شد و شورا هم نباید استعفا را بپذیرد اما اگر بحث سلامت آقای نجفی مطرح است و ضرورت داشته باشد که به خاطر آن کنار برود باید به این درخواست توجه کرد.

مشاور شهردار تهران با بیان اینکه اگر بیماری مهم نباشد نباید تسلیم شد تاکید کرد: هدف این فشارها فرد نیست و با آمدن فرد بعدی هم این فشارها ادامه می‌یابد.