چرا نباید گوجه سبز بخوریم؟

سیدضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص خواص و عوارض مصرف نوبرانه‌ها در فصل بهار توضیح داد: نوبرانه‌ها اغلب میوه‌هایی هستند که فرایند رشد خود را به صورت کامل طی نکرده‌اند، به طور مثال؛ گوجه سبز از جمله میوه‌های این فصل به شمار می‌رود که به طور کامل رشد نکرده و مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارضی برای افراد در پی داشته باشد. 

وی با بیان اینکه مصرف این میوه‌ها توسط کودکان رواج بیشتری دارد، گفت:‌ هسته‌های گوجه سبز به صورت کامل رشد نکرده و جویدن آن به وسیله کودک ممکن است باعث بروز بیماری‌های گوارشی، اسهال و یا استفراغ شود. 

این متخصص تغذیه ادامه داد: مصرف این نوبرانه‌ها توسط بزرگسالان نیز ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد، به طوری که برخی از فروشندگان برای طراوت و سالم ماندن میوه‌هایی مثل گوجه‌سبز اقدام به آبپاشی آنها می‌کنند که باید احتیاط‌های لازم را از نظر بهداشتی در این زمینه رعایت کرد و بهتر است پس از خرید، این میوه‌ها را به طور کامل شسته و ضدعفونی کنیم. 

وی همچنین گفت: چغاله بادام و گوجه سبز با نمک زیادی مصرف می شود این در حالی است که در کشور ما مصرف نمک 3 تا 4 برابر بیش از حد مجاز و توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است. 

مظهری افزود: خانواده‌های ایرانی به مصرف غذاهای شور عادت کرده و غذاهایی می خورند مانند نان که 2 درصد نمک اضافه شده دارد یا فست فود و غذاهای فرآوری شده مصرف می کنند که نیترات و نیتریت زیادی دارند. 

این متخصص تغذیه ادامه داد:بنابراین مصرف این میوه‌ها به دلیل نمک فراوان برای بیماران قلبی عروقی، مبتلا به فشار خون و زنان باردار مناسب نیست.

مظهری گفت: مصرف نوبرانه‌های سبزی‌هایی که در فاضلاب پرورش پیدا نکرده‌اند توصیه می‌شود به طوری که این سبزی‌ها داروی بدن تلقی شده و می‌توانند به سلامت افراد کمک کنند. 

 

وی افزود: سبزی‌ها دارای ترکیبات ریزمغذی فراوانی هستند و می‌توانند انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کنند. 

این متخصص تغذیه توصیه کرد: از جمله بهترین میوه‌هایی که در فصل بهار در دسترس مردم قرار دارد توت‌ها هستند، میوه‌هایی مثل توت سفید، شاه‌توت و توت‌فرنگی که بر مبنای رعایت نکات بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند در سلامتی افراد اثر مثبتی داشته باشد. 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: توت‌های دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند، همچنین شاه‌توت می‌تواند به پاکسازی خون کمک زیادی کند و فشار خون را پایین بیاورد. 

وی در پایان گفت:‌رعایت تعادل و تناسب مصرف این مواد غذایی بسیار مهم است به دلیل اینکه هرگونه عدم تعادل باعث بروز سوءتغذیه خواهد شد.