آرزوهای برباد رفته؛ هفت خوان فرزندخواندگی ادامه دارد

در آن مراسم اعلام شد که قرار است سامانه ای اینترنتی به صورت موقت در تهران راه اندازی شود و پس از اجرای موفق آن، در سراسر کشور چنین سامانه اینترنتی برای فرزندخواندگی داشته باشیم.

همان روزها خیلی ها باورشان نمی شد که هفت خوان فرزندخواندگی در ایران جای خود را به یک سامانه اینترنتی و وارد کردن یکسری اطلاعات و فشردن چند دکمه بدهد اما انگار پس از افتتاح رسمی و سپردن چند فرزند بی سرپرست به خانواده های جدید، این رویا به واقعیت مبدل شد.

 

اما گویا همه ما از سر شوق و ذوق فراوان، نبود زیرساختهای مناسب اینترنت را در کشور فراموش کرده بودیم که «سامانه دچار اختلال هم می تواند شود».

سامانه فرزندخواندگی که آذرماه سال گذشته راه اندازی شد تا این لحظه به درستی کار نکرده و بنابر اطلاعات کاربران و متقاضیانی که به سایت مراجعه کرده اند، کد پیگیری به آنها داده نمی شود یا در انتهای وارد کردن اطلاعاتشان، کد امنیتی دچار مشکل بوده و اطلاعات ثبت نمی شود، یا اینکه در نحوه وارد کردن اطلاعات اینکه لاتین باشد یا فارسی، اختلال وجود دارد.

همه این مشکلات باعث شده تا یکسری از متقاضیان به صورت حضوری به شعب بهزیستی مراجعه کنند و شاید این سرآغازی برای هفت خوانی باشد که پیش رویشان قرار دارد.

 

 

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور به خبرگزاری فارس،می گوید: سامانه اینترنتی فرزندخواندگی به طور موقت و آزمایشی فعلا در استان تهران فعال است و پس از انجام مراحل آزمایشی به صورت سراسری در کل کشور اجرا می‌شود.

وی همچنین در مورد متقاضیان ادامه می دهد: سه گروه از مردم تقاضای فرزندخواندگی دارند افرادی که به دلایل پزشکی نمی‌توانند صاحب فرزند شوند، افرادی که یک فرزند دارند و متقاضی فرزند دیگری هستند و گروه سوم دختران مجردی هستند که متقاضی فرزندخواندگی هستند. 

محسنی می گوید: این سه گروه می‌توانند در سامانه فرزندخواندگی ثبت‌نام کنند پرسش‌نامه‌ای تنظیم شده تا از طریق تکمیل آن بتوانند بدون انجام مراجعات حضوری مراحل دریافت فرزند را طی کنند. از این طریق کاغذبازی‌ها حذف می‌شود و به این متقاضیان اعلام می‌شود که چندمین نفر در لیست انتظار متقاضی فرزند هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور می افزاید: برای دریافت فرزند از طریق این سامانه فرقی نمی‌کند که دختر باشد یا پسر و یا چه سنی از فرزندان را بخواهند به سرپرستی بگیرند و در حال حاضر فقط ثبت‌نام در این سامانه انجام می‌شود اما گواهی‌ها و استعلام‌های مورد نیاز از طریق مراکز ذیصلاح و دادگستری مانند قبل انجام می‌شود تا مطمئن شویم که خانواده‌ها دارای صلاحیت اخلاقی و حقوقی هستند.

وی ادامه می دهد: بنابراین مانند شرایط عادی فرزندخواندگی علاوه بر انجام استعلام‌های لازم یکسری اموال باید به نام فرزند شود و مراحل قانونی آن طی شود اما زمان ثبت‌نام در این سامانه طولانی نیست و با حذف نامه‌نگاری‌ها بیش از سه ماه خانواده‌ها معطل نمی‌مانند.

محسنی می گوید: 75 درصد از کودکانی که در بهزیستی نگهداری می‌شوند بدسرپرست بوده و ما به صورت امین موقت نگهداری آنها را بر عهده داریم و آنهایی که بدسرپرست هستند از طریق قانون می‌توانند به صورت موقت واگذار شوند اما این کودکان متقاضی چندانی ندارند و بیشتر خانواده‌ها به دنبال کودکان بی‌سرپرست هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور زمان واگذار کردن این کودکان با افتتاح سامانه فرزندخواندگی را بسیار کم عنوان کرده و می گوید: زنان مجردی که شرایط مالی و اخلاقی مناسبی دارند و بیش از 30 سال سن دارند و به دنبال نگهداری فرزند هستند می‌توانند از طریق این سامانه برای سرپرستی فرزند اقدام کنند البته اولویت بهزیستی واگذاری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به خانواده‌هایی است که صاحب فرزند نمی‌شوند.