پیش دبستانی اجباری می‌شود؟

حبیبی الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: بر اساس تبصره 2 ماده 2 قانون مدارس غیر دولتی، شاخص های آموزش و پرورشی و نظارت بر آن‌ها بر عهده آموزش و پرورش است و صدور مجوز فعالیت مهدکودک و برنامه دادن برای این مراکز بر عهده سازمان بهزیستی کشور است.

وی افزود: در حال حاضر تمامی مهدهای کودک همانند گذشته  می‌توانند کودکان زیر سن دبستان را پذیرش کنند و محدودیت و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در نامه جدیدی که برای فعالیت مهدهای کودک به هیئت دولت ابلاغ شد، تعیین دو شاخص به آموزش و پرورش واگذار شده و برنامه و نحوه عملکر بر عهده سازمان بهزیستی کشور گذاشته شده است.

مسعودی فرید اضافه کرد: وقتی که از وظیفه بهزیستی برای طرح برنامه ویژه مهدهای کودک صحبت می‌شود، در واقع جزئیاتی مثل چگونگی بنا، شرایط فردی که می‌خواهد مجوز فعالیت مهدکودک اخذ کند و همچنین ویژگی‌ها و شاخص‌های مربیان مدنظر است.

وی یادآور شد: در حال حاضر جلسات تدوین آیین نامه چگونگی ادامه فعالیت مهدهای کودک، در روز شنبه هر هفته با حضور ریاست و نمایندگان خانه‌های کودک در خیابان جمهوری  برگزار می‌شود و آیین نامه نهایی باید از کمیسیون اجتماعی دولت خارج و به هیئت دولت تقدیم شود که این مستلزم سپری شدن فرآیندی چند ماهه است.

پذیرش کودکان پیش دبستانی در مهدهای کودک مشکلی ندارد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه اضافه کرد: پذیرش و ثبت نام کودکان سن پیش دبستانی در مهدهای کودک هیچ مشکلی ندارد و والدین می‌توانند برای ثبت نام دوره پیش دبستانی کودک خود از این مراکز بهره مند شوند.

مسعودی فرید تاکید کرد: در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا، کودکان زیر 12 سال را در خانه تنها نمی گذارند، نقص قانون در کشور ما موجب تنها ماندن کودکان در خانه طی ساعات متمادی شده است.

وی افزود: مقوله نگهداری از کودکان و کمک به رشد و تربیت آن‌ها موضوعی جدا از موضوع کودکان پیش دبستانی است و باید به طور دقیق مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اجرای جداسازی پیش دبستانی از مهدهای کودک وقتی کارساز است که سپری کردن پیش دبستانی برای همه کودکان اجباری باشد و همه کودکان از مزایای این دوره بهره مند شوند.

اجباری شدن پیش دبستانی برای همه کودکان، از مطالبات اصلی بهزیستی است

مسعودی فرید در ادامه تاکید کرد: اجباری شدن پایه پیش دبستانی برای همه کودکان، از مطالبات اصلی سازمان بهزیستی است و در واقع منجر به کاهش فاصله طبقاتی خانواده ها با یکدیگر شده و منجر به برخورداری همه کودکان از مزایای آموزشی دوره پیش دبستان  می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اداره مراکزی مانند مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها با مشارکت مردم در این بخش، باید برنامه ریزی‌هایی متناسب با موضوع داشته باشیم و این مسئله را به طور جدی در سازمان بهزیستی کشور پیگیری خواهیم کرد.