«تهران» شهر مدیران بازنشسته

 با تصویب اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی و عمومی و محدودشدن استثنائات آن، مدیران زیادی باید با دولت، شهرداری‌ها و نهاد‌های عمومی خداحافظی کنند. گفته می‌شود ۱۷ استاندار، ۸۰ معاون استاندار و ۱۲۰۰ مدیر بازنشسته باید از پست‌های مدیریتی کنار بروند. در همین حال، این بحث در مورد مدیران بازنشسته شاغل در شهرداری تهران نیز داغ شده است. بعد از تصویب قانون منع به کارگیری شهرداری تهران تعدادی از معاونان و مدیران باید از شهرداری تهران خداحافظی کنند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اصلاح ساختار شغلی کشور، با ۱۹۴ رأی موافق از ۲۴۰ نماینده حاضر در جلسه طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را اصلاح و به تصویب رساندند.

این قانون تنها اجازه به‌کارگیری بازنشستگان بند‌های الف، ب. و ج. ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری را که شامل رؤسای سه قوه، معاون اول رییس جمهوری، نواب رییس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رییس جمهوری هستند می‌دهد و مشمولان بند‌های د. و ه. را که شامل استانداران و معاونان استانداران همتراز سفرا و معاونان وزرا هستند از قانون 
حذف کردند.

نظرات مختلف در شورا درباره شهردار
آقای محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران گفته است: «شهردار تهران نیز مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود، صحبت کردیم و قرار شد آقای حسن رسولی، رییس کمیته منابع انسانی شورای شهر موضوع را بررسی کرده و به زودی چند و، چون آن را به اطلاع همه خواهیم رساند.»

در شرایط حاضر البته عده‌ای مستثنائاتی را مطرح کرده‌اند که براین اساس است که شهردار تهران از اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان مستثنی است، خانم ناهید خداکرمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران
با اشاره به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، گفته است: «شهردار تهران به دلیل اینکه هم‌رده وزرا حساب می‌شود، مشمول این قانون نمی‌شود و افشانی در شهرداری می‌ماند.

شهرداری تهران، سازمان دولتی نیست، اما از منابع عمومی استفاده می‌کند، به همین دلیل این قانون شامل حال مدیران شهرداری هم می‌شود. مدیران، معاونین و شهرداران بازنشسته مشمول بخشنامه جدید می‌شوند.»

شهردار جزو مستثنائات نیست
آقای محمود صادقی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به وجود ابهاماتی پیرامون اینکه آیا اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی شامل شهردار تهران هم می‌شود، گفته است: «بی‌تردید اجرای این قانون شامل تمام مقامات کشوری که در قانون مدیریت خدمات کشوری استثناء نشده باشند، می‌شود، مگر اینکه هنوز به سن بازنشستگی نرسیده باشند یا همتراز با وزرا 
محسوب شوند. اگر شهردار یا سایر مدیران فعال در شهرداری مستند خاصی داشته باشند که بدان استناد کنند این امکان وجود دارد که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان برای برخی از آن‌ها اجرا نشود.»

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به مقاماتی که در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی استثناء شده‌اند یادآورشد: «قطعاً این قانون شامل تمام مقامات کشور به غیراز وزرا، معاونان رییس جمهوری و مقامات همتراز با آن‌ها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد و بالاتر، نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی مستثنی می‌شوند، اما استثنای دیگری در اجرای این قانون وجود ندارد.»

رییس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه شهردار تهران هم از اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی مستثنی نمی‌شود، تأکید کرد: «شهردار تهران و مقامات شهرداری به لحاظ اینکه در یک نهاد عمومی غیردولتی فعالیت دارند از اجرای این قانون مستثنی نمی‌شوند، اما ممکن است دارای شرایط خاصی باشند اعم از اینکه ممکن است فرزند شهید یا جانباز بوده یا اجازه خاصه داشته باشند، در این شرایط ادامه فعالیت آن‌ها بلامانع است، در غیر این صورت حتی شهردار هم در اجرای این قانون استثناء قرار نمی‌گیرد.»

لیست مدیرانی که باید از شهرداری تهران خداحافظی کنند
آقای سید محمدعلی افشانی متولد سال ۱۳۳۸ در دهدشت شهردار تهران، سیاستمدار اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است. او در اردیبهشت‌ماه پس از استعفای آقای محمدعلی نجفی و در رقابت با چند معاون فعلی شهرداری توانست به خیابان بهشت راه پیدا کند و تا چند ماه دیگر ۶۰ ساله می‌شود و معلوم نیست تکلیف شهردار کهنسال تهران چه خواهد شد.

آقای حسن رباطی، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران که زمان نجفی روی کار آمد و همچنین سید علی اکبر پرویزی.
مدیر کل املاک و مستغلات شهرداری تهران از دیگر گزینه‌هاست.

آقای سمیع الله مکارم حسینی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران که یکی از کاندیدا‌های شهرداری تهران هم بود و با کسب یک رأی کمتر از شورا از صندلی بهشت جا ماند؛ یکی دیگر از افرادی است که باید از شهرداری تهران برود. آقای محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز باید از شهرداری تهران برود این مدیر ۵۷ ساله چندی پیش در پاسخ به پرسش خبرنگار «فارس» درباره خروج بازنشستگان از شهرداری تهران گفت که بازنشسته نیست.

آقای علی محمد مختاری، رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران که سالیان سال است سکان هدایت این سازمان را برعهده گرفته، باید با این قانون جدید از شهرداری تهران خداحافظی کند.

آقای، ولی الله شجاع پوریان، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و عضو شورای چهارم شهر تهران نیز باید صندلی ریاست در معاونت اجتماعی را ترک کند.

خانم فاطمه راکعی، متولد ۱۳۳۳ مشاور امور بانوان شهردار تهران و مدیرکل امور بانوان، نماینده مجلس ششم شورای اسلامی بوده و از اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی باید از شهرداری تهران برود.

آقای رسول کشت پور شهردار منطقه‌دو، آقای علیرضا حسینی نوکنده شهردار منطقه چهار، آقای سید احمد صفوی شهردار منطقه ۲۰، آقای، ولی الله شجاع پوریان، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، آقای رستم عزیزی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری منطقه ۱۹، آقای سید علی میرباقری، مدیرکل اداری و اجرایی شورای شهر تهران، آقای حبیب الله تاجیک اسماعیلی شهردار منطقه یک، آقای امیرحسین صدیقی، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارها، آقای رسول منتظری معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری منطقه ۱۷، آقای علی اصغر خرمی شریف قائم مقام منطقه یک، آقای اسماعیل بدریان معاون مالی و اداری منطقه یک نیز باید از شهرداری تهران بروند.

آقای برزین ضرغامی، رییس سازمان زیباسازی، آقای سعید اوحدی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آقای متین حسینی، معاون اجرایی سازمان بازرسی، شاهنده مشاور و جانشین سازمان بازرسی، ترابی، معاون برنامه‌ریزی سازمان بازرسی، آقای امیرحسین رییسی، قائم‌مقام سازمان فنی و عمرانی، آقای هادی اسپندیاری، مدیر مالی و اداری سازمان فنی و عمرانی، آقای عین الله حاج پیری، جانشین شهرسازی منطقه پنج، آقای یوسف متقی، سازمان عمرانی شهرداری تهران و آقای رحیمی، رییس سازمان میادین میوه و تره‌بارنیز باید با قانون جدید از شهرداری تهران خداحافظی کنند.

لیست‌های قلابی مدیران بازنشسته شهرداری
مدت‌هاست که به مدیران بازنشسته نهاد‌های مختلف اعتراض می‌شود، برخی از اعضای شورای شهر تهران طرحی را به هیأت‌رییسه ارائه کردند که بر اساس آن، سن مدیریت در شهرداری کاهش پیدا کند طرحی که همچنان منتظر است هیأت‌رییسه شورا زمانی را برای طرح آن در صحن علنی مشخص کند. انتخاب برخی از بازنشستگان به عنوان شهردار و یا مدیران میانی مدت‌هاست مورد انتقاد جوان‌تر‌های شهرداری و شورا است. روز گذشته مصوبه مجلس درباره ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان فرصتی شد تا دوباره این انتقاد‌ها مطرح شود و برخی لیست‌های ۳۰ تا ۴۰ نفره از مدیران شاخص شهرداری که بازنشسته شدند.

منتشر شود
در میان این اسامی، سه معاون شهردار و چند مدیر سازمان و شرکت به چشم می‌خورد، اما به گفته یک کارشناس حوزه شهری، بسیاری از این افراد جزو استثناء‌ها قرار می‌گیرند. به طور مثال یکی از مدیرانی که گفته می‌شود از سال ۴۴ فعالیتش را در شهرداری تهران آغاز کرده، هنوز حکم رسمی بازنشستگی‌اش صادر نشده و هنوز کارمند محسوب می‌شود؛ هرچند این اتفاق نیز تخلف است، اما اطلاق عنوان «بازنشسته» به این فرد صحیح نیست و یا بر اساس قانون، ایثارگران می‌توانند بیش از ۳۰ سال به کار خود ادامه دهند و دیرتر بازنشسته شوند که شهردار یکی از مناطق که ۳۲ سال خدمت در شهرداری دارد، شامل حال این قانون است و یا اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها وضعیت بازنشستگی‌شان متفاوت است. یکی از معاونین و رؤسای سازمان‌ها که در لیست بازنشستگان شهرداری آورده شده، عضو هیأت علمی هستند.

شورای شهر بر اجرای قانون نظارت می‌کند
خانم زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رییسه شورای شهر تهران می‌گوید: هنوز مصوبه شورا نهایی نشده و در صورتی که به صورت قانون ابلاغ شود، برنامه‌ریزی‌هایی برای نظارت بر اجرای این قانون در شهرداری خواهیم کرد. شورا ناظر اجرای قوانین است و با توجه به حساسیت‌های ما پس از ابلاغ حتماً به رعایت آن در شهرداری توجه خواهیم کرد.
آقای حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه مصوبه روز گذشته مجلس شامل حال شهرداری‌ها نیز می‌شود، افزود: این مصوبه در مرحله اظهارنظر شورای نگهبان است و هر زمان مورد تأیید قرار گرفت باید مدیرانی که شامل حال این قانون می‌شوند، استعفا بدهند تا فرصت برای جوانتر‌ها فراهم شود البته استثناء‌هایی نیز در این قانون وجود دارد.

وی ادامه داد: برای استفاده از توانایی جوانانی که از لحاظ تحصیلات بسیار کارآمد هستند و حل بحران اشتغال در میان جوانان، مجلس به این موضوع ورود کرد که سازمان بازرسی و دولت باید در اجرای این قانون توجه ویژه‌ای کنند. خوشبختانه این قانون شامل حال شهرداری‌ها هم می‌شود، زیرا ضوابط استخدامی در شهرداری‌ها مشابه ضوابط عمومی کشور است.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به لیست‌های منتشر شده در فضای مجازی، درباره مدیران بازنشسته گفت: برخی از این اسامی هنوز به ۳۰ سال خدمت نرسیده‌اند و امیدوارم اتفاق خوبی که افتاده، تحت تأثیر حاشیه‌ها قرار نگیرد و افراد نیز از این فرصت برای عقده‌گشایی استفاده نکنند. اطلاعات افراد بازنشسته‌ای که شامل حال این قانون می‌شود، به راحتی قابل احصاء است و حتماً پس از نهایی شدن قانون، از سمت‌های خود خداحافظی خواهند کرد.

این قانون اگر به درستی انجام شود شاید بتوان شاهد جوان‌تر شدن تیم مدیریتی شهرداری بود، اما در این بین عده‌ای هستند که نمی‌خواهند قبول کنند که باید جایگاهشان را به دست جوان‌ها بسپارند، مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر بر اجرای قوانین باید برای اجرای درست آن در همه دستگاه‌ها به‌ویژه شهرداری تهران مطمئن شود.