آب تهران آلودگی ندارد

 زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران صبح امروز در در نشست خبری که با اصحاب رسانه برگزار کرد با ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله این کمیسیون به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

لغو مصوبه برج باغات و مبارزه با سفیدبالک ها

وی با تأکید بر اینکه تلاش زیادی کردیم تا مسئله حفاظت از فضای سبز جدی گرفته شود، گفت: بحث برج باغات را دنبال کردیم و با هماهنگی کمیسیون به تأیید اعضا رسید و سرانجام مصوبه برج باغات لغو شد و بعد از آن هم همواره پیگیری کردیم که پروانه‌ای در رابطه صادر نشود.

وی با اشاره به لغو مصوبه برج باغات گفت: وقتی مصوبه برج باغات لغو شد درآمد شهرداری با خطر مواجه نشد.

صدراعظم نوری افزود: در طول 10 سال که به واسطه برج باغات پروانه ساخت صادر شده 493 پروانه برای ساخت برج باغات صادر شده که تنها توانستند یک درصد درآمد کل شهرداری در طول 10 سال را تأمین کنند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه درآمد کل شهرداری از طریق صدور پروانه ساخت یک میلیون و 148 هزار و 467 میلیارد ریال بوده است، گفت: 11 هزار و 978 میلیارد ریال است.

وی افزود:‌ 128 هکتار از باغات تهران تنها به خاطر به دست آوردن یک درصد درآمد شهرداری نابود شده است و به فضای مسکونی و تجاری تبدیل شده است.

صدراعظم نوری با بیان اینکه در ارتباط با صیانت از باغات لایحه‌ای را دنبال می‌کنیم که جرایم نابودی درختان را سنگین‌تر کند، گفت: اقدام دیگر کمیسیون این بود که کلیه جرایم برای توسعه باغات اعمال شود و تمام درآمد آن صرف تملک باغات شود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه در پنج ماه نخست سال جاری 81 میلیارد تومان درآمد از این محل به دست آمده، گفت: تلاش می‌کنیم که 50 درصد آن برای تملک باغات استفاده شود که تاکنون 2 باغ را در منطقه 7 و 10 تملک کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات محیط زیستی مبارزه با سفید بالک‌ها بود، اظهار کرد:‌ با پیگیری‌هایی که انجام دادیم اقدامات بخش‌های مسئول را رصد کردیم و در نهایت دیدیم کارهای خوبی انجام شده و امروز در شرایطی هستیم که هیچ گزارشی از آزار این آفت‌ها برای شهروندان نداریم.

آب تهران آلودگی ندارد

صدراعظم نوری با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و شرکت آبفا گفت: بحث‌های جدی در مورد قیمت آب را بررسی کردیم تا این سرمایه ارزشمند هدر نرود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه آب مصرفی در شهر تهران ممکن است در بخشی از نقاط دارای اندک آلودگی باشد،‌ تأکید کرد: این آ‌لودگی در تمام شبکه آبرسانی نیست و در بعضی نقاط کیفیت آن از آب معدنی هم بیشتر است.

وی با بیان اینکه بحث آبرسانی اضطراری را پیگیری می‌کنیم، گفت: در این طرح برنامه ریزی خواهد شد که چگونه ظرف مدت 72 ساعت آب شهروندان تأمین شود. 374 نقطه در شهر مشخص شده تا شهرداری آن را به ‌آبفا تحویل دهد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه رینگ آب شهر تهران تکمیل نشده، گفت: تلاش می‌کنیم با تکمیل کردن آن کیفیت آب را بهتر کنیم.

برخورد قضایی با ساختمانهای ناایمن

وی با بیان اینکه در موضوع ایمنی اقدامات خوبی انجام شده و لوایحی را تصویب کردیم که به ایمنی کمک کند، گفت: ساختمان‌های ناایمن را رصد کردیم و با شناسایی آنها با مرجع قضایی هم هماهنگی‌های لازم به عمل آمد تا آنها ملزم به رفع خطر شوند.

صدراعظم نوری با بیان اینکه 2.5 میلیون پلاک ثبتی رصد شده است، گفت: بسیاری از ساختمان‌ها جدید هستند و از ایمنی کافی برخوردارند و نبود ایمنی بیشتر در ساختمان‌های قدیمی است.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به اینکه آتش نشانی باید موضوع ایمنی ساختمان‌ها را بررسی کند، گفت: آتش نشانی 10 هزار پلاک را شناسایی کرده و با ادامه این شناسایی تعداد آنها در حال افزایش است.

وی افزود: در صورتی که ساختمان‌های پر خطر در پی تذکرات آتش نشانی اقدام به رفع خطر نکنند مرجع قضایی برای برخورد با آنان وارد عمل خواهد شد.

صدراعظم نوری با اشاره به اینکه برای احداث بازارهای محلی تلاش کرده‌ایم، ادامه داد: به دنبال ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم هستیم و برای رفع مشکلات مربوط به دکل‌های مخابراتی هم کمیسیون نقش فعالی را ایفا کرده است.

تنها جمع آوری پسماند عادی به عهده شهرداری است

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به سیاست‌های جمع آوری پسماند در سطح شهر گفت: وظیفه دستگاه‌ها در مقابل پسماند به صورت دقیق مشخص شده و از آنجایی که ما دارای دو نوع پسماند عادی و ویژه هستیم تنها جمع آوری پسماند عادی به عهده شهرداری است و مسئولیت جمع آوری پسماند ویژه بر عهده تولید کننده است.

وی افزود: در پسماندهای غیرعادی و ویژه که شامل پسماندهای صنعتی و بیمارستانی است،‌ تولید کننده باید نسبت به حمل و دفع آ‌ن اقدام کند و اگر این پسماند به پسماند عادی تبدیل شود مسئولیت جمع آوری با شهرداری است.

صدراعظم نوری با بیان اینکه در گذشته شهرداری در حوزه‌های مختلف وارد شده و این توقع را به وجود آورده که مسئولیت جمع آوری پسماند ویژه آن به عهده شهرداری است، گفت: طبق قانون این مسئولیت با شهرداری نیست و وظیفه بی خطرسازی بر عهده تولید کننده و وزارت بهداشت است. البته در بسیاری از بیمارستان‌ها زباله‌ها به درستی جمع آوری و دفع می‌شوند و به این معنی نیست که هیچ جا نسبت به بی خطرسازی زباله‌ها اقدام نمی‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه در خصوص ارتقای سلامت شهروندان اظهار کرد: ‌اگرچه در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده‌ایم اما موضوع سلامت به عهده شهرداری نیست و وزارت بهداشت متولی آن است همان طور که فرهنگ و امور مذهبی متولی دارد بهداشت هم متولی دارد و نقش شهرداری نباید تبدیل به تصدی گری شود زیرا نقش شهرداری تسهیل گری است.