وزارت نفت بدهی های سالانه خود را به شهرداری بپردازد

نشست خبری اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران صبح امروز(یکشنبه) در شورای شهر تهران برگزار شد.

در این نشست علیخانی، حبیب‌زاده، هاشمی رفسنجانی و امانی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

محسن هاشمی رفسنجانی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به راه‌های تأمین اعتبارات تکمیل خطوط مترو گفت: برای تکمیل خطوط مترو باید اولویت بندی کرد و نباید پول شهرداری را در پروژه‌هایی که نسبت به مترو اولویت‌ کمتری دارند هزینه کرد.

وی با تأکید بر اینکه 50 درصد هزینه‌ها را مترو باید پرداخت کند، گفت: دومین منبع بر اساس حمایت از قانون حمل و نقل ریلی دولت است که باید 50 درصد دیگر را پرداخت کند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: سومین منبع تأمین منابع مالی مترو مجتمع‌های ایستگاهی هستند که این مورد هم منبع مهمی است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: هر مجتمع ایستگاهی می‌تواند هزینه ایستگاه و تونل خود را تأمین کند و این در شرایطی محقق خواهد شد که حداقل دو هزار متر فضای تجاری در آن ایستگاه باشد.

وی با انتقاد از برج سازی در کوچه‌های 12 متری گفت: باید این بناها در مترو ساخته می‌شد تا برای آن درآمد کسب کنند، اما متأسفانه شهرداران ما به جز آقای ملک مدنی هیچ وقت مترو محور نبودند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه معاونت شهرسازی و عمرانی باید مترو محور باشد، گفت: با 10 میلیون سفر در روز با مترو می‌توان شهر را ساخت.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه وزارت نفت باید بابت هر پروژه‌ای که سبب صرفه جویی در سوخت می‌شود پول بدهد، تصریح کرد: در گذشته تفاهم نامه‌ای داشتیم که وزارت نفت بابت هر سفر 9 سنت پرداخت کند که اگر این کار انجام شود، اکنون باید به ازای 3 میلیون سفر و پرداخت 10 سنت بابت هر سفر در مجموع 90 میلیون دلار به شهرداری تهران پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه 12 میلیون لیتر سوخت در تهران مصرف می‌شود، گفت: اگر وزارت نفت به ساخت مترو کمک کند، نتیجه صرفه جویی را خواهد دید.

هاشمی رفسنجانی در خصوص خودداری بانک‌ها از تعامل با شهرداری گفت: چون بدهی بالایی داریم آن‌ها همکاری نمی‌کنند، اما افشانی پیگیر موضوع است تا به جای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بانک‌ها در جهت پرداخت وام‌ها همکاری کنند.