7 ماده غذایی که هیچوقت نباید دوباره گرم کنید/ اینفوگرافی

همه ما اغلب اوقات مقدار زیادی غذا برای چند روز می پزیم و مجبور می شویم دوباره آنها را گرم کنیم، در نتیجه این کار ، بعضی از مواد غذایی ترکیب داخلی خود را از دست می دهند و حتی گاهی سمی می شوند و ممکن است عامل ایجاد سرطان در بدن شوند.

از نظر تغذیه ای بهترین شیوه طبخ غذا شیوه ای است که به اندازه مصرف یکبار تهیه شده تا باقیمانده نداشته باشد. بهتر است از گرم کردن دوباره و چند باره غذاها خودداری شود و اگر هم قرار است غذاها را در دو یا چندبار مصرف کرد آنها را در بسته های کوچک قرار داده و از چندباره گرم کردن آن خودداری شود.گرم کردن مواد غذایی در دفعات مختلف احتمال افزایش بار میکروبی آن را بالا می برد و این مسئله باعث کم شدن ارزش غذایی غذاها نیز می شود. برخی از مواد مغذی و ویتامین های موجود در غذاها در اثر گرم کردن دوباره از بین می روند.

نتایج یک تحقیق پزشکی نشان می دهد هفت نوع مواد غذایی اگر مجدد گرم شوند سمی، زیان آور و حتی سرطان زا می شوند. این مواد غذایی عبارتند از:

قارچ 

قارچ از آن دسته از غذاهایی است که بهتر است بلافاصله پس از پخت مصرف شود واگر اضافه آمد آنرا سرد مصرف کنید. این در مورد سوپ ها و"ریزوتو" (نوعی برنج ایتالیایی ) که در تهیه آن از قارچ استفاده می شود نیز صدق می کند. با گرم کردن قارچ تغییراتی در ترکیب پروتئین وحتی مزه این غذا ایجاد می شود که بسیاری از مشکلات گوارشی را سبب شده وخاصیت خودرااز دست می دهد. 

مرغ

دوباره گرم کردن مرغ نیز مانند قارچ باعث تغییر ترکیب پروتئین درآن می شود. بنابراین توصیه می شود که بادرجه حرارت پایین آن را گرم کنید. خصوصا" این که مرغ نسبت به گوشت قرمز پروتئین بیشتری دارد. اگر می خواهید آن را گرم کنید با درجه حرارت پایین وبه مدت طولانی این کاررا انجام دهید.

سیب زمینی

سیب زمینی از آن دسته مواد غذایی است که ارزش غذایی زیادی دارد و با گرم کردن مجدد خواص غذایی آن از بین می رود ویا حتی سمی می شود. بلافاصله پس از پخت آن را مصرف کنید ویا اینکه آن را سرد سرو کنید. سیب زمینی سرشار از نشاسته است. این ماده مغذی ه مدت طولانی شمارا سیر نگه می دارد. اگر می خواهید برای چند روز تاس کباب درست کنید،سیب زمینی آن را در همان روز که مصرف می کنید اضافه کنید.

اسفناج

اسفناج حاوی درصدبسیار بالایی نیترات است که گرم کردن مجدد این غذا نیترات موجود آن را به نیتریت تبدیل می کند که ماده ای سرطان زا است، بنابراین اسفناج را تازه تازه و بلافاصله پس از پخت مصرف کنید.

چغندر

چغندر هم مانند اسفناج حاوی نیترات است که با گرم کردن دوباره تبدیل به ماده ای خطرناک می شود، البته به این معنا نیست که شما نمی توانید دوباره آن را مصرف کنید فقط می گوییم دوباره آن را گرم نکنید.

کرفس

از کرفس اغلب در تهیه سوپ استفاده می شود باید این سبزی را تازه تازه مصرف کنید، کرفس هم حاوی نیترات است، اگر می خواهید سوپ را دوباره گرم کنید بعد از پختن ، کرفس وهویج آن را جدا کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ یکی از پر خطرترین مواد غذایی است که اگرآن را بادرجه حرارت زیاد گرم کنید سمی می شود، این در مورد مواد غذایی مثل سس که در آن تخم مرغ به کار رفته صدق نمی کند و شامل غذاهایی می شود که تخم مرغ پخته و یا سرخ شده در آن به کار رفته است.

 

۷ ماده غذایی که هیچ گاه نباید دوباره گرم کنید+ اینفوگرافی