روشی جالب و عجیب برای از بین بردن ترس

متخصصان علوم روانشناسی در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند می‌توان با استفاده از نیروی تخیل به درمان و مقابله با ترس‌ها پرداخت.

به گفته کارشناسان میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به دلیل ترس‌های مختلف از جمله ترس از مرگ و از دست دادن پدر و مادر و عزیزان، ترس از دست دادن شغل، ترس ناشی از ابتلا به بیماری‌های جسمی و روانی، ترس از برخی حیوان‌ها، ترس به دلیل وجود برخی فوبیاها، چون ترس از تاریکی، ترس ناشی از تصادف رانندگی و مواردی از این دست با عارضه‌های ناشی از ترس مواجه‌اند.

ترس می‌تواند سبب ابتلای انسان به انواع بیماری‌های جسمی و روانی شود، ترس سبب افت اعتماد به نفس و احساس تنهایی و در نهایت زمینه ساز ابتلای انسان به بیماری‌های مختلف روانی، چون اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، افسردگی و حتی تمایل به خودکشی می‌شود.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند درصورتی که افراد دچار ترس در اثر عامل‌های مختلف هستند با مراجعه به متخصص به بررسی ریشه‌ای مشکل خود بپردازند.

در کنار گذراندن دوره‌های مشاوره و بررسی ریشه‌ای عامل ترس و اجتناب از به وجود آوردن موقعیتی که سبب ترس شود، مانند ترس از تاریکی و شب یا حیوان‌های درنده، می‌توان ازنیروی تخیل برای غلبه برترس استفاده کرد.

در این شیوه درمانی افراد می‌توانند با استفاده از نیروی تخیل خود به بازسازی صحنه مواجهه با ترس پرداخته و آن را برای خود به موقعیتی شاد و خنده دار تبدیل کنند.

با استمرار در به کار گیری نیروی تخیل و تفکر مثبت درباره علت ترس به تدریج عامل ترس در ذهن افراد کمرنگ می‌شود. کارشناسان اعتقاد دارند درمان ترس به ویژه ترس‌های مزمن که افراد سال‌ها از داشتن آن‌ها رنج می‌برد تنها با دگرگون کردن ذهنیت خود فرد و نیروی تخیل امکان پذیر است.

کارشناسان اعتقاد دارند ترس می‌تواند باعث فعل و انفعالات مختلفی درمغز انسان شود که تمامی این دگرگونی‌ها برای دانشمندان علوم روانشناسی و اعصاب وروان شناخته شده نیست و به همین دلیل نیروی تفکر مثبت و تخیل وضعیت غیر ترسناک راهکاری فوق العاده برای مهار ترس است.

این راهکار همچنین می‌تواند به پزشکان کمک کند به جای قرار دادن بیمار در وضعیت شبیه سازی واقعی مواجهه با ترس که ازجمله روش‌های مشهور درمان ترس است، با استفاده از نیروی تخیل خود بیمار او را دروضعیت شبیه سازی قرارداده و عامل ترس را در او از بین ببرند.