به زودی؛ راه اندازی تله کابین در شهر "نقی معمولی"

ابوذر اسفندیاری‌پور- شهردار شهرستان علی آباد کتول-  با بیان اینکه پارک جنگلی کبود وال اولین پارک جنگلی در کشور است و درختان و کوه‌های این منطقه به دوره سوم زمین‌شناسی و جنگل‌های هیرکانی بر می‌گردد، گفت: آبشار تمام خزه‌ای کبود وال که تنها آبشار خزه‌ای در کشورمحسوب می‌شود، در دل این جنگل است و از لحاظ جاذبه‌های گردشگری به دلیل تلفیق دریاچه، دشت، کوه و جنگل در یک خط طولی بین ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر، منظره منحصر به فردی را ایجاد کرده است.

او یکی از مهمترین بحث‌های در دست اقدام در این پارک جنگلی را احداث تله کابین دانست و اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک و بعد از اخذ مجوزهای لازم شروع احداث تله کابین را در این منطقه زیبا داشته باشیم. پیش‌بینی شده با راه اندازی خط تله کابین روزانه شاهد حدود سه هزار نفر گردشگر باشیم.

پیگیر اخذ مجوزهای قانونی هستیم

شهردار علی‌آباد کتول درباره احداث تله کابین توضیح داد: پیگیر اخذ مجوزهای قانونی از دستگاه‌های اجرایی مرتبط مثل منابع طبیعی، اداره آب، محیط زیست، شرکت توزیع برق و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم. تصمیم‌گیری این طرح بر عهده سازمان جنگل‌ها و مراتع  کشور است که در حال حاضر پیگیری ما به جاهای خوبی رسیده است.

اسفندیاری پور درباره پیوست زیست محیطی برای این پروژه اعلام کرد: این پروژه حدود هفت کیلومتر است. دستگاه‌های مسوول در این زمینه منابع طبیعی و محیط زیست هستند که حتما بررسی‌های لازم در این زمینه را انجام داده‌اند و اگر اثرات زیست محیطی نداشته باشد، انجام می‌شود. فکر می‌کنم تا کنون موافقت اولیه از محیط زیست نیز حاصل شده است.

او ادامه داد: پارک جنگلی از سال ۱۳۴۴ در اختیار شهرداری علی‌آباد کتول و طبق ماده ۲ و ۳ قوانین سازمان حفاظت از مراتع و جنگل‌های کشور بوده است. امسال به دنبال تمدید واگذاری این پارک به شهرداری هستیم زیرا این موضوع خواسته‌ی مردم این شهرستان است.

شهردار علی‌آباد کتول اضافه کرد: از آنجایی که شهرداری تحت عنوان توسعه درآمدهای پایدار، توسعه صنعت گردشگری و به دنبال ارائه خدمات بهتر است تمایل داریم این پارک که در حال حاضر تحت تملک منابع طبیعی است در اختیار شهرداری قرار بگیرد.   به همین دلیل از مجاری قانونی پیگیر این موضوع هستیم. از طرفی شهرداری تصمیم دارد خدمات رایگانی در حوزه شهر و شهرستان داشته باشد. همچنین  پشتیبانی که شهرداری می‌تواند در این زمینه انجام دهد مناسب‌تر و بهتر از بخش خصوصی است که تا کنون نیز به همین شکل بوده است.

اسفندیاری‌پور با بیان اینکه دریاچه سد کبود وال فرصت خوبی برای بازی‌های آبی هست، افزود: همچنین رینگ  دور سد و شهرستان علی آباد با دو دهنه‌ی محمد آباد و زرین گل  و حدود ۲۰ روستای ییلاقی  که در فصول گرم سال می‌تواند میزبان گردشگران باشد، از دیگر شرایط خوب برای گردشگری این منطقه است.  توسعه بحث بوم‌گردی در دو دهنه محمد آباد و زرین گل در دست اقدام و پیگیری است و فکر می‌کنم طی دو سال اخیر دو مجتمع بوم‌گردی که ظرفیت‌های بین المللی دارد، افتتاح شده است.

 

دفن زباله در جنگل نداریم

او درباره ظرفیت‌های بین‌المللی در بوم‌گردی‌ها توضیح داد: یعنی این بومگردی‌ها استانداردهایی دارد که می‌تواند میزبان گردشگران خارجی نیز باشد.

شهردار علی آباد درباره درآمدزایی این پارک جنگلی گفت: در چند سال اخیر حدود یک  و نیم میلیارد تومان از منابع عمومی شهرداری در این محل سرمایه‌گذاری شده است. صلاح شهروندان در این است که همچنان این پارک در اختیار شهرداری قرار بگیرد. اگر این پارک در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، امکان دارد برای شهروندان بومی که می‌خواهند وارد شوند عوارض ورود در نظر بگیرند در حالی که ما از شهروندان علی آبادی هیچ گونه عوارضی دریافت نمی‌کنیم.

اسنفدیاری پور همچنین درباره جمع‌آوری زباله در این پارک جنگلی اظهار کرد: دفن زباله در جنگل نداریم، بلکه زباله‌ها روزانه جمع‌آوری  و به سایت آق قلا منتقل می‌شوند.  

او با بیان اینکه نگاه شهرداری در نوروز ۱۳۹۷ به این محوطه، ویژه بوده، افزود: دراین محوطه اِلمان‌های مناسبی نصب کردیم و هر روز برنامه نوروزگاه داشتیم. عید امسال نسبت به سال گذشته حدود ۳۰۰ درصد رشد جذب گردشگر داشتیم. همچنین تیر و مردادماه امسال حدود ۱۵۰ هزار نفر ورودی گردشگر به پارک داشتیم. در ایام نوروز ۱۳۹۷ بر مبنای ورودی قبض عوارضی متوسط ۱۰ میلیون  تومان دریافتی داشتیم که مبلغ هر قبض پنج هزار تومان بوده است. به طور متوسط  در طول یک سال بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار ماشین وارد این منطقه می‌شود و این آمار جدا از مراجعه کنندگان بومی ماست.

شهردار علی آباد کتول بیان کرد: چون این پارک و شهر علی آباد در مسیر زائران امام رضا(ع) قرار دارد، معمولا گردشگران گذری هستند و یکی از پروژه‌های شهرداری این است، تلاش کنیم این زائران حداقل یک شب در این شهر اقامت داشته باشند.

تخریب زیر ۵ هکتار جنگل برای احداث تله کابین

مهدی شکی- عضوشورای شهرعلی آباد کتول نیز درباره احداث تله کابین و قطع درختان این منطقه اظهار کرد: برای احداث تله کابین تخریب جنگل زیر پنج هکتار است که در سطح استانی بررسی شده و مشکلاتی از نظر زیست محیطی ندارد. فقط سایت مبدا و مقصد در تله کابین بررسی می‌شوند و مابقی خدمات در فضای جنگلی کبود وال انجام می‌شود.

همچنین رییس شورای شهر علی آباد کتول درباره اصرار به اینکه چنین محوطه‌ای در اختیار شهرداری قرار بگیرد، توضیح داد: با توجه به اینکه پارک جنگلی کبود وال در حریم شهر علی آباد قرار دارد و ۴۰ سال در اختیار شهرداری بوده است، کارفرما نیز اط شهرداری رضایت داشته و آن را به صورت مکتوب ارائه داده است. همچنین طبق ماده‌های قانونی موجود، منابع طبیعی اختیار واگذاری دارد، پس بهتر است این پارک در اختیار شهرداری باشد.

علی شکی درباره وسعت پارک جنگلی در ۵۰ سال گذشته نسبت به وضعیت حاضر، بیان کرد: در مجوز اولیه وسعت پارک ۱۵ و نیم هکتار بوده است و در حال حاضر حدود ۱۰۳ هکتار است. در آخرین بررسی‌ها نیز به حدود ۴ هزار و ۳۰۰ هکتار رسیده است. طی سال‌های گذشته کمترین تخریب طبیعت را داشته‌ایم. همچنین جا نمایی ایجاد شده در داخل سایت بدون هیچ‌گونه قطع پوشش گیاهی بوده است.