ماجرای بوی نامطبوع در آسمان تهران به کجا رسید؟

چهارشنبه گذشته بوی نامطبوعی سبب آزار شهروندان تهرانی شد که کارگروه ویژه‌ای در محیط زیست شهر تهران به‌ منظور شناسایی منبع متصاعد کننده این بوی نامطبوع، تشکیل شد، اما اعلام کرد که نتوانست منشأ بو را پیدا کند. البته با وجود تمام اظهارنظر‌ها قرار است این مساله در جلسه فردای شورای شهر تهران نیز بررسی شود.

در دو روز گذشته علاوه بر هوای تهران فضای رسانه‌ای کشور هم درگیر پیدا کردن منشأ بو بوده است. از استاندار تا برخی از نمایندگان مردم تهران در شورای شهر گرفته تا مسوولان شرکت کنترل کیفیت هوا و مدیریت بحران درباره این اتفاق جدید اظهارنظر کرده و از تلاش‌ها برای پیدا کردن ریشه مشکل گفته‌اند.

آقای انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران درباره بوی نامطبوعی که چهارشنبه گذشته در تهران استشمام شد، گفته است: «هیچ منشأ مشخصی تاکنون شناسایی نشده است و علت و منبعی مانند مشکل در شبکه فاضلاب یا ترکیدگی لوله گاز و مسائلی از این دست مطرح نیست. آنچه در تهران رخ داد، هیچ منشاء مشخصی برای شناسایی تاکنون نداشته و اینکه علل و منبعی مانند مشکل در شبکه فاضلاب یا ترکیدگی لوله گاز و مسائلی از این دست شناسایی نشده است، احتمال اینکه در این بین مواد شیمیایی مانند مکابتان‌ها به عمد یا سهو در محلی سرازیر شده باشد هست که این مسأله در دو یا سه ساعت بعد مرتفع شد.»

افزایش سطح گوگرد و ذرات معلق

آقای حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه هنوز منبع بوی نامطبوع تهران مشخص نشده است، نیز معتقد است: «بررسی‌های ما در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که جهت باد شمال شرق به سمت جنوب غرب بوده و غلظت همه آلاینده‌ها اعم از ذرات معلق کوچک‌تر از دو و نیم میکرون، ۱۰ میکرون و دی اکسید گوگرد بالا رفته است. این‌ها نشان می‌دهد که منشأ گوگرددار باعث افزایش شاخص آلاینده‌ها شده است.»

فرصت می‌خواهیم

آقای آرش حسینی‌میلانی، سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم درباره این‌که بوی نامطبوع در تهران یک پدیده جدید بوده و باید متخصصان امر در حوزه‌های مختلف به صورت جمعی فرضیات خود را بررسی کرده و به پاسخ دقیقی در مورد چرایی وقوع این اتفاق برسند، اظهار کرد: «از آن‌جایی که تمام فرضیات در خصوص نشر فاضلاب، گاز، مترو و ... منتفی شده است، به فرصت بیشتری نیاز داریم تا این پدیده جدید را بررسی و بعد از آن در موردش اظهارنظر کنیم.»

آقای احمد صادقی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم اعلام کرد: «پیگیری کردیم که آیا این حادثه مورد مسمومیت یا آسیب بدنی داشته یا خیر که خوشبختانه گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که حتی یک مورد مراجعه به مراکز درمانی به‌دلیل استنشاق این بوی نامطبوع و مسمومیت ناشی از آن، وجود نداشته است.»

موضوع در شورا بررسی می‌شود

آقای احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران هم گفته است: «اخبار ضد و نقیضی در مورد منشأ انتشار این بو مطرح و منتشر شد، از همان ابتدا برخی گمانه‌هایی در مورد نشت فاضلاب، زباله‌سوزی درآراد کوه و ... مطرح کردند که به نظر می‌رسید که اطلاعات دقیقی وجود نداشته باشد.

بررسی‌ها نشان داد که برخی عوامل می‌تواند دلیل ایجاد و انتشار این بو باشند، اما دلیل مشخصی نیز برای منشأ آن به دست نیامده است.»

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که از اول حدس زده می‌شد که ممکن است این اتفاق مربوط به یک شبکه سراسری در تهران همچون گاز باشد، اضافه کرد: «استاندار تهران احتمال داده‌اند که این بو مربوط به نشت گاز مرکاپتان باشد چرا که برای امنیت گاز به آن یک ماده اضافه می‌کند که بوی شبیه، بوی چهارشنبه دارند که حالت آلارم دارد، اما هنوز هم بررسی‌ها ادامه دارد.» وی گفته است این موضوع در جلسه فردای شورای شهر تهران بررسی خواهد شد.

خبر ندارم

خانم ناهید خدا کرمی، عضو کمیسیون سلامت و محیط‌ زیست شورای شهر تهران، اما نظر متفاوت و عجیبی داشت، او در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره وضعیت عملیات برای کشف منشأ بو در تهران اینطور پاسخ می‌دهد: «من درباره این موضوع خبری ندارم!» او در ادامه با نقض گفته خود اضافه می‌کند: «اتفاقی بوده که افتاده و تمام شده است، ولش کنید.»

در میان همهمه ماجرای بودار تهران این اظهارنظر از یکی از اعضای این کمیسیون در حالی که حتی همکاران وی در شورا در این باره صحبت کرده و قرار هم هست که در جلسه‌ای این موضوع بررسی شود، عجیب است.

به هرحال فعلاً این بو هر چه بود و منبع آن هر چه هست دست از سر حس بویایی مردم تهران برداشته است، نکته مهم‌تر این است که بویی که می‌تواند به واسطه آلودگی یا آلاینده‌هایی که در شهر و اطراف تهران وجود دارد بازهم ایجاد شود و شاید باعث ایجاد مسمومیت هم باشد. هر آنچه باشد باید منتظر نتیجه جلسه فردای شورای شهر تهران و نیز بررسی‌های بیشتر از سوی نهاد‌های متولی بود تا علت اتفاق عجیب چهارشنبه گذشته تهران به روشنی به مردم اطلاع داده شود.