عامل اصلی چاقی در کودکان زیر دو سال چیست؟

 وقتی فرزندی به دنیا می‌آید، پدر و مادرش دوست دارند نوزادی تپل داشته باشند، به همین دلیل همیشه به‌ دنبال آن هستند که تغذیه خوبی برای او فراهم کنند و سعی می‌کنند مدام به او غذا بدهند تا به اصطلاح خودشان چاق و چله شود. اما دریغ از اینکه همین غذا دادن‌های مداوم می‌تواند بلای جان او شود.

میانگین وزن کودکان امروزی در مقایسه با سال‌ها قبل تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و این می‌تواند زنگ‌خطری برای والدین باشد تا بیشتر مراقب نوع تغذیه کودکان‌شان باشند. یکی از عواملی که مانع اضافه‌وزن نوزادان می‌شود، تغذیه آن‌ها با شیر مادر است. البته این بدان‌معنا نیست که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، هرگز دچار چاقی نمی‌شوند بلکه درصد ابتلای آن‌ها به چاقی نسبت به نوزادان شیرخشکی به مراتب کمتر است. در واقع، عامل اصلی چاقی در کودکان زیر دو سال تغذیه‌نشدن با شیر مادر است و محققان همواره توصیه می‌کنند مادران مراقب این امر باشند.

محققان برای اینکه راهکار‌هایی برای ترغیب مادران به تغذیه نوزادان خود با شیرمادر بیابند، قرار است سوم تا چهارم بهمن سمیناری با موضوع «ترویج تغذیه با شیرمادر» در محل تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی برگزار کنند. البته این مساله با ناآگاهی والدین ارتباط مستقیمی دارد، به‌ طوری که آن‌ها معمولا اطلاع ندارند کدام غذا برای کودک مفید و کدام برای او مضر است و ممکن است او را به سمت چاقی سوق دهد.

معمولا پزشکان توصیه‌های مفیدی درباره باید‌ها و نباید‌های موادغذایی موردنیاز کودکان به والدین ارائه می‌دهند، اما برخی تبلیغات رسانه‌ها این نظام را برهم می‌زند. به‌ عنوان مثال، درحالی که انواع آبمیوه صنعتی و شیرکاکائو برای کودکان مضر است، ولی همچنان تبلیغات گسترده‌ای در این‌باره در رسانه‌ها پخش می‌شود که کودکان با مشاهده آن به مصرف این مواد ناسالم ترغیب می‌شوند.