آیا فعالیت پارکبان ها قانونی است؟

گروه اجتماعی- افراد از طرق مختلف درآمد کسب می‌کنند. یکی کارگر است و دیگری پشت میز نشین، برخی‌ها از رانندگی و یکسری نیز از خوانندگی و در این میان هستند آدم‌هایی که تنها با ایستادن کنار خیابان و اجاره دقیقه‌ای جای پارک، اسکناس به جیب می زنند. جیب شان از پول من و شمای راننده پر می‌شود. مسئولان جدی می‌گویند فعالیت این افراد غیرقانونی است اما آنها با لباس‌ها و قبض‌هایی در دستشاجدی تر از من و شما پول می‌گیرند و با وجود فعالیت غیرقانونی‌شان باز هم در سایه بی‌توجهی مسوولان امر به فعالیتشان ادامه می‌دهند.

به گزارش افکارنیوز، یک دهه قبل توافقاتی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودرو انجام شد که نهایتا این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پارکبان‌ها در سطح شهر و معابر پایتخت شد. افرادی که به نام «پارکبان» لقب گرفتند در راستای ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تا اندازه‌ای نیز در حوزه تامین امنیت خودروها فعالیت می‌کردند.

از آنجایی که نرخ پارک ساعتی ۳۰۰ تومان به دهان شرکت‌های پیمانکاری شیرین آمده بود، لذا طمع‌ورزی در اجرای این پروژه با رقابت بی‌وقفه شرکت‌های پیمانکاری با یکدیگر به سرعت آغاز شد.

دریافت نرخ‌های هزار تومانی، ۲ هزار تومانی و ۵ هزار تومانی از شهروندان روز به روز در نهایت بی‌ضابطگی ادامه داشت و شهروندان هم روز به روز ناراضی‌تر می‌شدند.

پس از چندین سال از اجرای بی‌ضابطه این طرح در نهایت مسئولان مدیریت شهری یکی پس از دیگری واکنش نشان دادند که در ادامه می خوانید:

سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت اظهار کرده است: از نظر پلیس اخذ دستی پول توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد و ما تاکید ویژه‌ای در اخذ الکترونیکی و مکانیزه پارک‌های حاشیه‌ای داریم و مردم باید بدانند با توجه به اصل بودن اخذ الکترونیکی هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی در خصوص اماکنی که به دستگاه‌های مکانیزه و پارکومتر مجهز نیستند انجام نخواهد داد.

پارکبان‌ها پلیس هستند؟

برخی پارکبانان خود را نیروی شهرداری و یا پلیس معرفی میکنند که سردار محمد شرفی رییس پلیس پیشگیری گفت: پارکبان‌ها نیروی پلیس محسوب نمی شوند و هیچ وابستگی مستقیم یا غیرمسقیم به نیروی انتظامی ندارند.

اقبال شاکری، عضو شورای چهارم اسلامی شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه قرارداد پارکبان‌ها برای کنترل پارک حاشیه‌ای خیابان‌ها دو سال است که به اتمام رسیده است،اعلام کرده بود: حضور پارکبان‌ها قانونی نیست و شهروندان به هیچ عنوان به این افراد وجهی پرداخت نکنند.

چمران: فلسفه پارکبان مدیریت پارک حاشیه‌ای بود نه ایجاد شغل

فعالیت پارکبان ها حساسیت اعضای شورای شهر را نیز برانگیخت بگونه‌ای که مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر نیز در مورد وضعیت پارکبان‌های فعال در سطح شهر با اشاره به مصوبه شورای شهر در مورد وضعیت و نحوه فعالیت پارکبان‌ها گفت: هدف و فلسفه ایجاد پارکبان‌ها نظم بخشی و مدیریت پارک حاشیه‌ای و زمان توقف بوده است نه اینکه این مسئله به شغل برخی افراد بدل شود و افراد از این راه امرار معاش کنند.

چمران با بیان اینکه حالا پارکبان‌ها به این فعالیت به چشم شغل نگاه می‌کنند و سعی می‌کنند تا از این راه برای خود درآمدی داشته و حتی برای شهروندان جای پارک تعیین می‌کنند گفت: شورای شهر بارها با این رویه و موضوع مخالفت کرده و در حال بررسی موضوع هستیم تا این موضوع تعیین و تکلیف شود.

مازیار حسینی معاون سابق حمل‌ونقل شهرداری تهران هم از مردم خواسته بود به پارکبانان پول ندهند و حتی اعلام کرد اگر پارکبانی با قبض سازمان حمل‌ونقل ترافیک تهران به سراغ آنها بیاید کار غیرقانونی می‌کند و با هماهنگی معاون دادستان تهران باید در این زمینه برخورد حقوقی شود.

وی گفته بود: به هیچ عنوان به پارکبان‌ها وجهی پرداخت نکنند چراکه فعالیت این افراد غیرقانونی است و درخصوص جمع‌آوری این افراد باید پلیس راهور اهتمام بیشتری از خود نشان دهد تا این پدیده غیرقانونی حذف شود.

اما محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از توقف نصب پارکومترها در تهران خبر داد و گفت: برای توسعه این سیستم مجدداً مناقصه‌ای برگزار شده و قرار بود 15 هزار پارکومتر جدید در تهران نصب شود. بنده دستور دادم مناقصه باطل شود و به سمتی برویم که از اپلیکشن‌ استفاده کنیم و به جای نصب پارکومتر به صورت نرم‌افزاری روی اپلیکیشن اقدامات صورت گیرد.

افشین حبیب زاده، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم شهر تهران گفت: گرفتن وجه توسط پارکبانان قطعا تخلف است و حتما با توجه به اعلام پلیس قابل پیگرد قانونی است. خصوصا در محل هایی که مشکل پارکینگ است برخی به بهانه پارکبانی در آن جا حضور پیدا می کنند و وجه دریافت می کنند و این امر تخلف است که حتما نیروی انتظامی و قوه قضائیه با جدیت برخورد می کنند و ما هم اعلام میکنیم که تخلف است.

با همه این اوصاف، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از بازگشت دوباره پارکبان ها دریکی از مناطق تهران خبر داد و آن را بر خلاف مصوبه شورای عالی ترافیک دانست .

محمدعلی کرونی با اشاره به این که براساس مصوبه شورای عالی ترافیک، از ١٥ دی ماه ۹۵، می بایست پارکبان‌ها جمع‌آوری و به جای آن شاهد افزایش تعداد پارکومترها می بودیم گفت : پارکبان‌ها در پی تصمیم برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودرو در تهران، پدیدآمدند. از حدود سه سال قبل، با تمدید نشدن قرارداد شرکت های تامین کننده نیروهای پارکبان، عملا عمر پارکبان ها به پایان رسید و پرونده این طرح برای همیشه بسته شد. طرحی که حدود ١٠ سال قبل به عنوان یکی دیگر از راهکارهای شهرداری تهران برای نظم بخشی به ترافیک و تردد در پایتخت آغاز شد اما پس از فراز و نشیب های بسیار و ابهاماتی که در عملکرد آن وجود داشت بالاخره به خاطر شفاف نبودن عملکرد پارکبان ها و گردش مالی پیمانکاران و نیروهای پارکبان پایان یافت.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان این که انتظار می رود که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن رعایت و ملاحظه مصوبات شورای شهر، تعامل سازنده نری با کارشناسان حوزه حمل و نقل شهری داشته باشد گفت :که تهران دیگر ظرفیت یک دوره مدیریت شهری براساس سعی و خطا را ندارد.

اگرچه بسته شد این دفتر، اما حکایت حضور بی‌ضابطه پارکبان‌ها و اخذ مبالغ نامتعارف و غیرقانونی از شهروندان همچنان باقی ماند.مسئولان مدیریت شهری و پلیس راهوار بار‌ها غیر قانونی بودن فعالیت پارکبان‌ها را اعلام کرده‌اند، اما ادامه حضور غیر قانونی آن‌ها در سطح شهر بیانگر این است که کار از اعلام غیر قانونی گذشته و پلیس باید وارد برخورد قانونی شود.

طبق قانون نیروی انتظامی موظف به برخورد با جرایم مشهود است و طبق قانون هم اقدامات غیر قانونی جرم است.

در حال حاضر هم فعالیت پارکبان‌ها و هم اجبار آن‌ها به شهروندان برای پرداخت پول غیر قانونی است.

چنانچه نیروی انتظامی با این جرائم مشهود که عده‌ای با سوءاستفاه از بی‌حوصلگی مردم مرتکب آن می‌شوند برخورد نکند، چطور می‌توان انتظار داشت که پلیس با جرایم غیر مشهودی که حق و حقوق بزرگتری از شهروندان در آن پایمال می‌شود، برخورد کند.