آیا خستگی چهره را زشت می‌کند؟

کارشناسان بهداشت عمومی در مرکز تخصصی مایوکلینیک تاکید دارند که دو عامل استرس و کم خوابی موجب کمبود رنگدانه ملانین در پوست می‌شوند که در نتیجه این تغییر، چهره رنگ پریده، تکیده و رنجور به نظر خواهد رسید

دکتر «امیت سود»، استادیار طب و رییس بخش «ذهن و جسم» در مایوکلینیک می‌گوید: استرس باعث می‌شود که توان پوست برای حفاظت و مراقبت از خود کاهش پیدا کند. استرس مزمن باعث ایجاد این تغییرات در پوست می‌شود. همچنین استرس باعث کاهش مقدار رنگدانه ملانین در پوست می‌شود که در نهایت پوست صورت زرد و رنگ پریده به نظر می‌رسد.

متخصصان تاکید دارند که وقتی ما استرس داریم در واقع در حال جنگیدن با بدن خود هستیم. وقتی تحت استرس و فشار عصبی هستیم اغلب کارآیی خود را از دست می‌دهیم، خواب مناسب و کافی نداریم زیادتر از همیشه می‌خوریم و اغلب وزنمان بالا می‌رود و روابط عاطفی‌مان نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و دچار مشکل می‌شود. در این شرایط پوست هم مانند سایر بافتها تاثیر می‌گیرد و زردی پوست و حلقه‌های تیره دور چشم، چهره را زشت می‌کنند. هرچه این استرس و تنش و کم خوابی توام با آن تشدید شود، فرآیند پیری سریعتر اتفاق می‌افتد و شادابی و زیبایی چهره زودتر جای خود را به فرسودگی و تکیدگی می‌دهند.