فضای مجازی و اثر مخرب کاهش امید به زندگی در جوانان

پژوهش های بریتانیا نشان می دهد، شمار جوانانی که نسبت به ادامه زندگی دلسرد و ناامید هستند، دو برابر شده است.

از سوی دیگر گسترش استفاده از رسانه های اجتماعی با تاثیر بر روی سلامت روان جوانان، موجب افزایش احساس نارضایتی از زندگی شده است.

سال ۲۰۰۹ تنها ۹ درصد افراد ۱۶ تا ۲۵ سال نسبت به زندگی احساس ناامیدی داشته اما در حال حاضر این رقم به ۱۸ درصد رسیده است. براساس نظرسنجی انجام شده بر روی بیش از ۲ هزار نفر از افراد ۱۱ تا ۳۰ سال، یک چهارم جوانان معتقداند زندگی ارزشی نداشته و هدفی برای ادامه حیات ندارند.

بررسی ها بر روی جوانان انگلیسی نشان می دهد، درحالی که سطح اقتصادی افراد ثابت بوده اما میزان امید به زندگی جوانان به شدت کاهش یافته است.

پژوهش ها نشان می هد، حدود نیمی از جوانانی که از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند دچار عارضه هایی ازجمله اضطراب بوده و نسبت به آینده احساس نا امیدی می کنند. این جوانان معتقداند، شبکه های اجتماعی موجب ایجاد احساس نارضایتی از زندگی در افراد می شود.

 

جوانانی که مورد بررسی قرارگرفته اند، معتقداند مقایسه زندگی خود با دیگران در رسانه هایی همچون اینستاگرام، توئیتر و فیسبوک موجب ایجاد احساس ضعف و ناامیدی شده و جوانان را مجبور به دستیابی به موفقیت می کند، همین امر حس اضطراب را در آنان تقویت می کند.

نتایج تحقیقات حاکی از آن است، استفاده از فضای مجازی با ایجاد روحیه غم‌ در افراد، آمار خودکشی در جوانان را افزایش داده است. به طوریکه امسال آمار خودکشی میان نوجوانان بریتانیا میان هر ۱۰۰ هزار نفر برابر با ۵ نفر و سال ۲۰۱۰ برابر با ۳ نفر بوده است.

بر اساس تحقیقات، شاخص خوشبختی و رضایت از زندگی سال ۲۰۰۹ برابر با ۷۳ بوده اما در حال حاضر این شاخص در پایین ترین سطح خود قرار داشته ۶۹ است.

نتایج یافته های جدید موجب فشار کارشناسان و پزشکان بریتانیا موجب اعمال فشار به دولت برای ایجاد محدودیت در انتشار محتوای رسانه های اجتماعی شده است. کارشناسان معتقداند، استفاده بیش از حد از فضای مجازی موجب بروز بیماری های سلامت روان میان کودکان شده و دولت موظف است با ارائه الگویی، محتوا و مطالب موجود در این فضا را کنترل کند.