پکیج‌های آموزشی کوتاه مدت؛ نوشداروی بعد از مرگ ‌سهراب

ایام مطالعه برای کنکور داوطلبان با انواع و اقسام تبلیغات، کلاس‌ها و منابع درسی روبه رو می‌شوند که برخی از آن‌ها کارایی و کاربردی ندارد و فقط با وعده‌های پوچ و تو خالی در راستای سود و منفعت اقتصادی صاحبان خود عمل می‌کنند.

یکی از این تبلیغات مربوط به برخی موسسات و آموزشگاه‌های غیرمجاز کنکور است که پس از ایام عیدنوروز و در حالی که فرصت زیادی برای مطالعه کنکور باقی نمانده است، با تبلیغات زرق و برق‌دار، ولی غیر منطقی و غیرکاربردی خود به داوطلبان وعده رسیدن به موفقیت و مطالعه تمام دروس را در مدت زمان کوتاه و در قالب پکیج‌های مطالعاتی می‌دهند.

به دلیل اهمیت این موضوع و برای آگاهی بخشی به داوطلبان کنکور تصمیم گرفتیم در اولین فرصت درباره این موضوع و اینکه این تبلیغات فریبنده با چه هدفی دنبال می‌شود با یک مشاور تحصیلی خبره و باتجربه صحبت کنیم؛ در همین راستا با اسماعیل قربانی مشاور تحصیلی و روانشناختی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

اسماعیل قربانی مشاور تحصیلی و روانشناختی درباره پکیج‌های تبلیغاتی که در نزدیک کنکور به داوطلبان وعده رسیدن به موفقیت در کوتاه‌ترین زمان را می‌دهد، اظهار کرد: داوطلبان در ایام کنکور به دلیل خستگی، ناامیدی و یا هر دلیل دیگری به دنبال ابزار یا افرادی هستند که برایشان نقش چراغ جادو را داشته باشد و معجزه کند تا کاری که آن‌ها در ۷-۶ ماه نتوانسته‌اند انجام دهند را در مدت زمان کوتاه یعنی حدود یک ماه به ثمر برسانند.

یادگیری تمام دروس کنکور در یک ماه!

وی گفت: در این شرایط فضا برای برخی موسسات و آموزشگاه‌ها فراهم می‌شود تا از این خلا داوطلبان به راحتی استفاده کنند؛ این موسسات بهداوطلب کنکور وعده‌های بالای موفقیت و در حدود ۸۰-۷۰ درصد را می‌دهند که اگر با پکیج یا مدرسان آموزشگاه پیش بروید در یک ماه موفق خواهید شد ۵۰-۴۰ مباحث را به طور کامل فرابگیرید.

قربانی بیان کرد: ارائه نکات و کلید‌های طلایی برای حل مسائل کنکور به داوطلبی که دانش لازم را درباره یک کتاب یا ماده درسی کسب نکرده است فایده‌ای ندارد و برای او ثمری نخواهد داشت، زیرا قدم اول برای استفاده از نکات و فرمول‌های گلچین شده، فهم مطالب درسی و فراگیری آن‌ها به صورت کامل است.

ابهامات عجیب در پکیج‌های آموزشی کنکور

این مشاور تحصیلی گفت: نکته مهم و قابل توجه این پکیج‌ها، ابهام درباره نحوه و زمان ارائه آن به داوطلبان کنکور است که شاید داوطلب کنکور به دلیل ضرورتی که در بازه زمانی باقی مانده احساس می‌کند این مساله را متوجه نشود.

وی افزود: همچنین سوالی که درباره این پکیج مطرح می‌شود این است که اگر این پکیج توانمندی رسیدن به هدف در مدت زمان کم و محدود را دارد چرا از اوایل مهرماه در اختیار داوطلبان قرار نمی‌گیرد تا آن‌ها بتوانند با خیال راحت‌تری مطالب را ۶-۵ بار مرور کرده و بر آن تسلط پیدا کنند؛ بنابراین معرفی این پکیج به داوطلب درست در زمان پایانی مطالعه برای کنکور با اهدافی خاص دنبال می‌شود که قسمت اعظم آن مسائل و منافع اقتصادی است.

بهره‌گیری از مولفه‌های روانشناسی در فریب داوطلبان کنکور

قربانی اظهار کرد: یکی از مولفه‌های روانشناسی تبلیغات ایجاد احساس نیاز در افراد است و پس از آنکه همه به دنبال راهکار و چاره بودند خدماتی ارائه شود که با برنامه‌ریزی قبلی و برای رفع این نیاز تنظیم شده است.

این مشاور تحصیلی بیان کرد: مسئله دوم درباره تبلیغات این است که تا افراد درباره یک موضوع توجیح نشوند و احساس نیاز نکنند قطعا به دنبال درمان نخواهند بود، در این حالت برای یافتن علاج به هر ابزاری متوسل می‌شوند و در فضا‌های مختلف به دنبال بهترین و راحت‌ترین راهکار‌ها و فرمول‌ها برای رسیدن به هدف در کوتاه‌ترین زمان می‌گردند.

وی گفت: فضای امروز به گونه‌ای است که سرعت در رسیدن به هدف مساله اول برای افراد است و انسان امروزی به دنبال سرعت و رسیدن به نتیجه در کمترین زمان ممکن است. به طور مثال برای استفاده از اینترنت بالاترین سرعت و بالاترین پردازش موبایل را انتخاب می‌کند.

این مشاور تحصیلی افزود: با توجه به اینکه برخی از مولفه‌ها و فرآیند‌ها با همان فرمت و شکل قبلی خود به ثمر می‌نشیند و نمی‌توان آن‌ها را با حداقل دانش و در مدت زمان کم به مطلوب رساند، بنابراین به داوطلبان کنکور توصیه می‌شود اولا به جای اینکه دنبال راه‌های میان‌بر و کوتاه در رسیدن به هدف باشند میزان تلاش خود را بیشتر کنند تا با برنامه‌ریزی درست به هدف برسند، زیرا در هیچ کاری بدون تلاش مستمر و پشتکار بالا نمی‌توان به هدف مطلوب رسید.

وی بیان کرد: ثانیا داوطلبان کنکور نباید اسیر فضا‌های اقتصادی شوند، زیرا این تبلیغات بیشتر جنبه اقتصادی دارد و اگر هدف آن‌ها صرفا آموزش و کمک به داوطلب بود، باید از ابتدا این بسته در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت تا بتوانند به کمک آن بهترین نتیجه را کسب کنند.

پکیج‌های آموزشی کوتاه مدت؛ نوشداروی بعد از مرگ ‌سهراب

قربانی اظهار کرد: اینکه افراد از طریق تولید محتوا و دانش کسب درآمد کنند ایراد و اشکالی ندارد، ولی قرار دادن داوطلب کنکور به عنوان ابزار رسیدن به اهداف اقتصادی کار درستی نیست، زیرا به داوطلبان کنکور که در آن بازه زمانی دارای استرس زیادی هستند بسته و فرآیندی ارائه می‌شود که امکان‌پذیر و شدنی نیست. به طور مثال تجویز و ارائه دارو برای فردی که مبتلا به بیماری صعب‌العلاج است و بیمار برای رسیدن به سلامتی حاضر است هر مبلغی را پرداخت کند فایده‌ای ندارد، زیرا سلول‌ها و سیستم ایمنی بدن پذیرای این دارو نیست.

این مشاور تحصیلی گفت: در پایان داوطلبان کنکور باید به این نکته توجه داشته باشند که به دنبال رسیدن به هدف و موفقیت در کوتاه‌ترین زمان نباشند، زیرا بهترین و مطمئن‌ترین راه پشتکار و اراده است. البته استفاده آگاهانه و هدف‌دار از این بسته‌های آموزشی اشکالی ندارد، ولی کمک گرفتن از آن باید در خدمت داوطلب باشد و به هیچ عنوان صفر تا صد کار به این پکیج وابسته نباشد.