آخرین مهلت ثبت نام دریافت تسهیلات گردشگری اعلام شد

گردشگری از جمله بخش هایی است که علاوه بر ایجاد اشتغال می تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.

اما کرونا باعث کمرنگ شدن فعالیت این حوزه شد, درعصر حاضر گردشگری ، یکی از پویاترین فعالیت های اقتصادی می باشد. بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری توریسم چهارمین فعالیت اقتصادی دنیا محسوب می شود و حدود 10 درصد تولید ناخالص و 10 درصد اشتغال دنیا را به خود اختصاص داده است.

بنابراین توجه بیشتر به آن می تواند چرخه ی اقتصادی کشورها را به خوبی به گردش در آورد. به لحاظ اینکه گردشگری از لحاظ اقتصادی سبب ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری و افزایش درآمد می شود در بسیاری از کشورهای پیشرفته امروزه گردشگری نیروی اصلی بهبود و رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه محسوب می شود و با فراهم آوردن فرصتی راهبردی به اقتصاد محلی تنوع می بخشد و ایجاد درآمد می کند و باعث افزایش ارزش منابع وارد شونده به محیط محلی می شود.

کشور ایران به دلیل برخورداری از اقلیم چهار فصل و منابع تاریخی و فرهنگی بی شمار تأثیر زیادی در جذب گردشگر و توسعه گردشگری به خود دارد، چرا که این ویژگی ها در کمتر کشوری به چشم می خورد. با توجه به بحران های اقتصادی و سیاسی دنیا تنها راه آرامش و برگشت ثبات به کشورهای در حال توسعه گردشگری می باشد.

*جزئیات تسهیلات جدید کرونایی برای حوزه گردشگری

تسهیلات جدید به کلیه کسب و کارهای گردشگری با توجه به نوع فعالیت، بزرگی و کوچکی واحد، درجه و ستاره اختصاص می‌یابد. بر این اساس، تاسیسات گردشگری می‌توانند از حداقل 16 میلیون تومان تا900 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 12 درصد و با دوره تنفس حدود شش ماه بهره‌مند شوند.

ولی الله تیموری، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی، مبلغ این وام به تفکیک برای راهنمایان گردشگری 20میلیون تومان، دفاتر خدمات مسافرتی بین 150 تا 300 میلیون تومان، شرکت‌های حمل و نقل گردشگری 80 میلیون تومان، موسسات آموزش گردشگری 60 میلیون تومان، شرکت‌های عامل تطبیق 50 میلیون تومان، ارزیابان و عوامل تطبیق 16میلیون تومان، اقامتگاه‌های بومگردی و سنتی براساس تعداد اتاق، مساحت و درجه واحد بین 80تا 200میلیون تومان، هتل‌ها بر حسب ستاره و تعداد اتاق از 200تا 900میلیون، و هتل آپارتمان‌ها، متل‌ها و مهمانپذیرها به تفکیک درجه و تعداد اتاق از 200تا 350میلیون تومان تعیین شده است.

همچنین سفره‌خانه‌های سنتی و واحدهای پذیرایی بین‌راهی، مراکز سرگرمی و تفریحی، مجتمع‌های گردشگری و آب‌درمانی دارای مجوز فعالیت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی براساس نوع و درجه واحد بین 100میلیون تا 350میلیون تومان می‌توانند دریافت کنند.

مهلت ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات جدید تا پایان آذرماه تعیین شده است. بنابر اظهارات معاون گردشگری، نیاز است برای تسریع در پرداخت تسهیلات کرونا فعالان گردشگری چنان‌چه در قالب راهنمایان گردشگری و یا دفاتر خدمات مسافرتی جای می‌گیرند در سامانه دفاتر به نشانی ta.mcth.ir اطلاعات خود را بارگذاری کنند و در صورتی که در گروه سایر واحدها قرار دارند با ورود به سامانه تاسیسات گردشگری موسوم به «جانا» به نشانی myst.mcth.ir اطلاعات مربوط را ثبت کنند.