نیازمند تولید و اشتغال مولد هستیم/ دولت در زمینه معیشت و رفاه کارگران نمره قابل قبولی نمی گیرد

گروه اقتصادی- ولی الله صالحی در گفت و گو با افکارنیوز افزود:‌نیروی کار زمانی سرحال و شاداب است که تولید و کار باشد و بتواند با دستمزد خود هزینه های زندگی را تامین کند.

وی تصریح کرد:‌متاسفانه کارخانجات و واحدهای تولیدی زیر ظرفیت واقعی کار می کنند و این مساله سبب شده تا در وضعیت نامناسبی از نظر اقتصادی و تولید به سر برند.

وی تاکید کرد: برنامه مدونی برای برون رفت از این وضعیت وجود ندارد در حالی که حرف های زیادی زده و وعده هایی داده شده است.

وی عنوان کرد: دولت باید اشتغال مولد ایجاد کند تا کارگران بتوانند کار کنند و معیشت آنها تامین شود اما تاکنون برنامه مدونی دیده نشده است.

صالحی گفت:در واقع با توجه به اوضاع اقتصاد کلان کشور و به عبارتی شاهد رکود توأم با تورم هستیم و شرایط سبب شده تا دهک های پایین جامعه با مشکل و چالش مواجه شوند.

وی بیان کرد: حداقل میزان مزد به بدنه جامعه کارگری پرداخت می شود در حالی که مجموعه های کارگری و دهک های پایین و متوسط جامعه از نظر معیشت با تنگنا قرار دارند.

وی بیان کرد:‌با این پرداختی ها و همچنین هزینه های سنگین که روز به روز شاهد افزایش قیمت کالاهایی مصرف محور در سفره کارگری هستیم.

وی ادامه نیازمند تولید و اشتغال مولد هستیم تا بتوانیم با کار و تلاش به دریافتی بیشتر رسیده و هزینه ها را جبران کنیم در حالی که اکنون کار و تولید و اضافه کاری و ... نیست اما قیمت ها روزانه بالا رفته می رود و این روند خسارت های فراوانی به اقتصاد می زند و سبب می شود تا  ارزش پول کاهش یابد .

این کارشناس حوزه کارگری گفت: در شرایط فعلی کارگر هر روز ضعیف تر می شود.

وی تاکید کرد:‌برای سال 96 دولت و به عبارت بهتر قوای سه گانه باید برنامه ریزی منسجم تری انجام دهند و موانع را از سر راه تولید، صنعت،‌کشاورزی و ... بردارند البته نقش دولت به عنوان قوه مجریه بسیار پررنگ تر باید باشد.

وی اظهار کرد:‌دولت باید مانع واردات بی رویه کالاهای مشابه تولید داخل شده و بر روند قاچاق گسترده کالا نظارت بیشتری کند زیرا ادامه آن موجب تعطیلی واحدهای تولیدی و در نهایت بیکاری کارگران می شود؛ همچنین دولت باید مانع فعالیت واسطه ها شود زیرا بدون زحمت سود و پولی به جیب می زنند و جراین فعالیت اقتصادی را مختل می کنند.

صالحی گفت:‌برای رفع مشکلات جامعه کارگری نیازمند تدوین و اجرای برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت هستیم و باید با بسیج عمومی همه قوا و آحاد جامعه موجبات رونق و رشد تولید را فراهم کنیم وگرنه اقتصاد به جایی خواهد رسید که همه افراد جامعه و بخش ها دچار مشکل می شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برای حل مشکلات دولت باید برنامه های دقیق تر را با جدیت دنبال کرده و از حرف و صحبت خارج شود .