ایران تا سال ١٤٠٤ کشور صنعتی خواهد شد؟

،محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت در مراسم روز ملی صنعت و معدن اظهار داشت: در سال ٩٢ صنعت کشور مشکلات عدیده ای داشت که با قانون رفع موانع تولید تلاش شد تا واحدهای کوچک و متوسط نیمه تعطیل دوباره احیا شوند اما بوروکراسی ها همچنان مشکل زا هستند.

به گفته وی توقف و نیمه تعطیل بودن طرحهای تولیدی، توقف واحدهای تولیدی به دلیل رد دیون، واگذاری از یک بخش دولت به بخش دیگر دولت، تورم بالا و تصمیمات روزمره از مشکلات اصلی بخش صنعت و معدن در سال ۹۲ بود.

وی با بیان اینکه تورم بالا در آن سالها از معضلات اصلب اقتصاد کشور بود گفت: بهتر شدن فضای سیاسی موجب شد تا رشد مثبت سرمایه ثابت از منفی ٤٠ به مثبت ٧ برسد و شاهد رشد اشتغال و توسعه صادرات باشیم.

نعمت زاده بیان کرد: یکی از فعالیت های مهمی که انجام شد تهیه برنامه راهبردی بود که توسط رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی رونمایی شد و در چشم انداز آن ایران به یک کشور نوظهور صنعتی تبدیل خواهد شد.

وزیر صنعت با بیان اینکه ایران تا سال ١٤٠٤ به یک کشور صنعتی تبدیل نخواهد شد، گفت: برنامه ریزی ها و چشم اندازها برای تبدیل شدن ایران به یک کشور نوظهور صنعتی صورت گرفته که البته الزاماتی دارد.

وی در خصوص الزامات و برنامه ها برای رسیدن ایران به یک کشور نوظهور صنعتی عنوان کرد: در آمد سرانه باید از ٥ هزار و ٨٠٠ دلار به حداقل ١٠ هزار دلار برسد و سهم ارزش افزوده از ٣٥ صدم درصد به نیم درصد در سطح جهان ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: باید درآمد ارزش افزوده سرانه صنعتی از ٥٢٠ دلار به هزار دلار برسد و برای رسیدن به این توفیقات باید تلاش ها را بیشتر کرد و تربیت و آموزش و به روزآوری مهارت کاری  از مدیران ارشد تا به پائین در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به لزوم سرمایه گذاری با هدف صادرات گفت: در برنامه راهبردی تا سال ١٤٠٩ صادرات صنایع و معادن باید به٨٠ میلیارد دلار و تا افق ١٤٠٤ به ١٢٠ میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی در چشم انداز ١٤٠٤ به حدود ١٨٠ میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه پیوستن به زنجیره های تولید جهانی یکی از الزامات است، اظهار داشت: با توجه به استقبال شرکت های خارجی برای مشارکت این اتفاق در برخی صنایع مانند خودرو و فولاد انجام شده و بزودی در بخش پوشاک نیز انجام خواهد شد.

وزیر صنعت از معافیت ۳۰ درصدی مالیات بر درآمد برای تولید برندهای خارجی در کشور با مشارکت شرکتهای ایرانی طبق قانون رفع موانع تولید خبر داد و گفت: طی سال گذشته ۱۲ هزار واحد صنعتی و به همین میزان واحد کشاورزی موفق به دریافت ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات شدند و امسال نیز ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد.

نعمت زاده تاکید کرد: حمایت های دولتی از تولید و مدیران کارآفرین باید بیشتر شود و اصلاح قوانین و مقررات به ویژه در بخش مالیات بر ارزش افزوده می تواند بر بهتر شدن عملکرد صنایع موثر باشد.

نعمت زاده با بیان اینکه تلاش ها برای احیا و راه اندازی واحدهای صنعتی در سالهای گذشته بیشتر شده، تصریح کرد: بیش از ٢٠ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط جدید و توسعه ای با اشتغالزایی حدود ٣٠٠ هزار نفری در سال های اخیر راه اندازی شده است.

وی پیشی گرفتن صادرات از واردات را از دستاوردهای صنعت کشور در سال های گذشته عنوان کرد و گفت: توجه صاحبان صنایع به تحقیق و توسعه یکی از اموری است که به بهبود روند کاری صنایع کمک کرده و بیش از هزار و ١٠٠ واحد تحقیق و توسعه نیز ایجاد شده است.

وی با بیان نقش مهم شرکت های دانش بنیان گفت: ٧٠ درصد تولیدات در صنایع پیشرفته توسط شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد.

به گفته وزیر صنعت اصلاح تعرفه های گمرکی با هدف حمایت از تولید داخلی،کاهش طبقات تعرفه ای و تسهیل امور گمرکی از مقولاتی بود که به افزایش تولید و توسعه صادرات کمک شایانی کرده است.

وی در پایان بیان کرد: در چهار سال اخیر بیش از یک میلیون شغل جدید ایجاد شده و برای سال جاری نیز استغالزایی ٤٥٠ هزار نفری در دستور کار است.