کاهش تولید گندم در لرستان

عبدالرضا بازدار شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان گفت: ارزش محصولات کشاورزی استان در سال ۹۶ حدود ۵ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان است.

وی افزود: این میزان ارزش مربوط به بخش های مختلف کشاورزی از جمله گندم، کلزا، حبوبات، جو، چغندر و...است که در زمینه گندم در سال جاری با کاهش تولید مواجه هستیم.

۳۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: طی سال ۹۶ تا کنون ۳۵۰ هزار تن گندم در استان خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

بازدار گفت: پیش بینی تولید گندم در استان برای سال ۹۶ میزان ۴۸۱ هزار تن بوده است که تا کنون ۳۵۰ هزار تن گندم در استان خریداری شده است.

وی اضافه کرد: ولی در مجموع برنامه های پیش بینی شده اقتصاد مقاومتی در دو سال۹۵ و ۹۶ برنامه تولید گندم در استان ۹۶ درصد تحقق یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: در این بخش ۷۲ درصد افزایش عملکرد داشته ایم و هنوز ۵۰ هزار تن از گندم استان برداشت نشده است.

تولید ۱۲ هزار تن گوشت مرغ مازاد

بازدار با اشاره به اینکه در سال ۹۵ نیز ۲ میلیون و ۹۹۱ هزارتن محصولات زراعی، باغی، شیلات، دامی و ...در استان تولید شده است، گفت: امسال در برخی از این بخش ها شاهد افزایش تولید و در برخی بخش ها هم شاهد کاهش تولید بوده ایم.

وی اضافه کرد: در کشت کلزا امسال سال خوبی برای کشاورزی استان نبوده و با وجود اینکه سال ۹۵ میزان ۵ هزار و ۶۰۰ تن کلزا در استان تولید شده بود امسال ۲ هزار و ۹۰۰ تن برداشت کردیم و در مجموع در این محصول از برنامه عقب هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: متاسفانه کشت کلزا باید در اراضی آبی باشد ولی کشت استان بیشتر در اراضی دیم صورت می گیرد که در این راستا نیز باید اقدامات لازم برای تشویق کشاورزان و استقبال از کشت کلزا در اراضی آبی صورت بگیرد.

بازدار ادامه داد: در زمینه حبوبات نیز سال گذشته سهمیه استان ۱۵۴ هزار تن بود که ۱۳۴ هزار تن تولید داشتیم و امسال نیز تا کنون ۱۱۰ هزار تن تولید، داشته ایم و با توجه به اینکه بخشی از محصولات استان هنوز در برخی شهرستان ها برداشت نشده است، از برنامه ۲ ساله در بخش حبوبات جلو هستیم.

وی اظهار کرد: در زمینه تولید تخم مرغ ظرفیت استان ۷ هزار تن است که در مقایسه با سایر استان ها این مقدار کم است ولی در بخش هایی مانند گوشت قرمز و مرغ مازاد تولید داریم به نحوی که ۱۲ هزار تن مرغ مازاد در استان تولید می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: همچنین ۱۵ هزار تن گوشت قرمز مازاد نیز در استان وجود دارد.

۱۵۰ هکتار گیاه داوریی کشت شد

بازدار با اشاره به موفقیت استان در زمینه کشت گیاهان دارویی در قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: استان لرستان در سطح کشور به عنوان استان برتر در زمینه کشت گیاهان دارویی معرفی شده و امسال نیز در قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی۱۵۰ هکتار گیاه دارویی در استان کشت شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز ۱۸۲ هکتار گیاه دارویی در استان کشت شده است و در مجموع و در حال حاضر ۱۷۷۰ هکتار گیاه دارویی در استان کشت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به ظرفیت بسیار بالای برخی شهرستان های استان در زمینه کشت گیاهان دارویی گفت: خوشبختانه شهرستان هایی مانند الیگودرز در زمینه کشت موسیر به عنوان یک قطب در کشور شناخته می شود.

بازدار افزود: سطح زیرکشت موسیر در الیگودرز ۱۱۰ تن است و همچنین در زمینه کشت زعفران نیز استان ظرفیت های بسیار بالایی دارد.

وی ادامه داد: تعهد اشتغال جهاد کشاورزی استان در سال جاری ۴۵۰۰ نفر است که تا کنون ۸۷۲ نفر جذب شده اند که ممکن است در نگاه اول آمار کمی باشد ولی از آنجا که بخش عمده استخدام جهادکشاورزی در نیمه دوم سال انجام می شود، تحقق این مشاغل قطعی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سال گذشته نیز سهمیه اشتغال این دستگاه در حوزه اقتصاد مقاومتی ۴ هزار و ۲۰۰ نفر بوده است که ۴ هزار و ۵۶۷ نفر در بخش های مختلف و شهرستان های استان، جذب شده اند.