45 درصد نقدینگی در رگ‌های اقتصاد نمی‌گردد

حمیدرضا حاجی‌بابایی در نشست چالش‌های لایحه بودجه 97 در دانشگاه کاشان گفت: بزرگترین معضل اقتصادی امروز کشور بانک‌ها هستند و دولت تنها در یک مورد 110 هزار میلیارد ریال برای جبران زیان فعالیت مؤسسه‌های مالی به مردم پرداخت کرد.
وی افزود: ساختار بانک مرکزی بزرگترین مشکل است، در شرایطی که باید این مجموعه حافظ حیثیت پول در کشور باشد و در برابر چاپ پول توسط دولت‌ها در موارد غیرضروری مقاومت کند.
او با بیان اینکه 45 درصد نقدینگی کشور در رگ‌های اقتصاد جامعه نمی‌گردد، گفت: نقدینگی امروز یک هزار و 400 هزار میلیارد تومان است، در حالی که سال 1392 نقدینگی 494 هزار میلیارد تومان بود.
حاجی بابایی اضافه کرد: بانک‌ها در چنین شرایطی باید در چارچوب بودجه سال 1397 اعتباری نزدیک به 190 هزار میلیارد تومان برای بحث اشتغالزایی سرمایه‌گذاری کنند؛ اشتغال یکی از محورهای برنامه توسعه است و پیش و پس از انتخابات مسائل زیادی در زمینه آن مطرح شد.
وی با بیان اینکه به موضوع سیاسی نگاه نمی‌شود، گفت: رئیس‌جمهوری مهمترین ویژگی بودجه 97 را شفافیت عنوان می‌کند، در حالی که بزرگترین مشکل آن فقدان شفافیت در بخش منابع و مصارف است.
وی گفت: دولت سال آینده 100 هزار میلیارد تومان در مجموع از محل هدفمندی یارانه‌ها درآمد خواهد داشت که غیر از 37 هزار میلیارد تومان آن، باید 63 هزار میلیارد تومان به خزانه بازگردانده شود و اجرای آن آزمونی بزرگ برای کمیسیون تلفیق و مجلس است.
وی ادامه داد: 32 درصد درآمد ارزی فروش نفت براساس برنامه ششم در جهت رونق اشتغال در بخش خصوصی باید به صندوق توسعه واریز شود؛ سال آینده فروش روزانه 2 میلیون و 530 هزار بشکه نفت به قیمت 55 دلار پیش‌بینی شده که با احتساب گاز به 52 میلیارد دلار می‌رسد.
او گفت: سال 1391 بودجه عملیاتی دولت 104 هزار میلیارد تومان و سال گذشته بیش از 283 هزار میلیارد تومان بود و دلار از یک هزار به چهار هزار تومان رسید اما همچنان برای پاداش پایان خدمت معلمان از مقام معظم رهبری اجازه برداشت پنج میلیارد و 800 میلیون دلار از 32 درصد صندوق ذخیره می‌گیرند.