خجسته:‌ شاهد سه نوع نرخ ارز در کشور هستیم

 امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 2 اردیبهشت) قوه مقننه، در تشریح سوال خود از مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره نوسانات نرخ ارز و ورود بانک‌ها به بنگاهداری گفت: بنده 7 ماه پیش اعلام کردم دلار به 5 هزار تومان خواهد رسد و این موضوع را یک جریان مرموزی دنبال می‌کند که می‌خواهد کشور را به هم بریزد. اگر سوال من زودتر از این در پارلمان مطرح می‌شد، شاید شاهد برخی اتفاقات نبودیم.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز باعث بالا رفتن قیمت تمامی اجناس می‌شود، ادامه داد: باید مشخص شود این سیاستی که در ارز پیش آمد و قیمت آن بالا رفت  را  آیا تیم اقتصادی دولت مدیریت کرده و یا اینکه عده‌ای این کار را کردند.

نماینده همدان در مجلس با تاکید بر اینکه نرخ دلار در بودجه سال 97، 3750 تومان تعیین شده است، اظهار داشت: آقای کرباسیان باید بگوید منطق ارز 4200 تومانی را از کجا آورده و افزایش 15 درصدی و مبنای آن چیست؟

وی با اشاره به اینکه در بحران ارزی اخیر 30 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است، اضافه کرد: وقتی چنین فضایی ایجاد می‌شود قاعدتا ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند و وقتی ارز 4200 تومان نرخ‌گذاری می‌شود؛یعنی اینکه ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده و فاجعه‌ای رخ داده است.

خجسته با بیان اینکه حدود 1500 میلیارد تومان در اقتصاد کشور نقدینگی وجود دارد، تصریح کرد: ضرورت دارد این نقدینگی کنترل شود و باید تیم اقتصادی دولت بگوید چه اقدامی در این زمینه انجام داده است.

نماینده مردم همدان با بیان اینکه پس از بحران‌های ارزی چند صدایی را از تیم دولت شاهد بودیم،گفت: آقای کرباسیان دلیل این چندصدایی را به مردم بگویید.

وی با بیان اینکه با بالا رفتن قیمت ارز قیمت کالاها نیز از 5 تا 50 درصد افزایش یافته است، افزود: کارمندی که حقوقش دو میلیون تومان بوده صبح از خواب بیدار می‌شود و می‌بینند حقوقش نصف شده است؛حال بماند که روستائیان به ما مراجعه می‌کند و می‌گویند زیر فشار اقتصادی هستیم.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که آقای کرباسیان آیا ما کسری بودجه داریم، ادامه داد: ما 98 میلیارد درآمد داریم که 51 میلیارد دلار آن از فروش نفت است که صد درصد آن در  اختیار دولت است.45 میلیارد صادرات غیرنفتی داریم که 70 درصد آن در اختیار دولت است.

خجسته با تاکید بر اینکه 54 میلیارد دلار واردات به کشور داریم، یادآور شد: نسبت به 98 میلیارد دلار درآمد، حدود 44 میلیارد دلار مازاد داریم که باید وزیر اقتصاد بگوید آن را چگونه مدیریت کرده است.

وی با بیان اینکه اکنون 3 نوع نرخ دلار در کشور وجود دارد، گفت: یک نرخ برای دلار حواله‌ای است، یک نرخ برای خیابان فردوسی است و یک نرخ برای واردات است. امیدواریم البته قیمت 4200 تومانی که اعلام شده ثابت بماند.

نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه بانک‌ها در حال حاضر تبدیل به بنگاهدار شده‌اند، اظهار داشت: بانک‌های خصوصی به‌ویژه با سپرده مردم بازی می‌کنند و برخی بانک‌ها به جای بانکداری به برج‌سازی رفته‌اند.

خجسته تصریح کرد: معاون نظارت بانک مرکزی به جای نظارت بر بانک‌ها برای برخی بانک‌ها هیئت رئیسه مشخص می‌کند و افرادی را به هیئت مدیره بانک‌ها می‌برد که از همشهری‌های خودشان هستند.

وی با خطاب قرار دادن کرباسیان ادامه داد: طبق قانون بانک‌ها نباید بنگاهداری کنند؛ البته باید وزیر اقتصاد بگوید شرکت سرمایه‌گذاری و تامین در بانک‌ها چه کار می‌کنند؟

نماینده مردم همدان در مجلس با تاکید بر اینکه طبق قانون باید 33 درصد از اموال مازاد منقول و غیرمنقول بانک‌ها فروخته شود،گفت: دستورالعمل این کار هنوز ابلاغ نشده و املاک مازاد بانک‌ها بین خود بانک‌ها خرید و فروش می‌شود.