قرار نیست در بافت فرسوده انبوه‌سازی شود

 مجید روستا در نشست خبری تشریح آخرین اقدامات انجام شده از سوی ستاد ملی بازآفرینی شهری برای احیاء و بازسازی محله های ناکارآمد شهری گفت: در این محله ها بالغ بر ۱۹ میلیون نفر زندگی کرده و بافت های نابسامان شهری ۱۸ درصد سطوح شهرها را در بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از مساحت شهری ایران اشغال کرده است.

وی با بیان اینکه توسعه اینگونه محله ها و بافت ها ابعاد سوء اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و زیست محیطی دارد، افزود: بحث بازآفرینی شهری یک موضوع بین بخشی است که اساساً اجرای آن توسط یک ارگان و نهاد امکان ندارد و باید همه نهادهای ذیربط تحت سیاستگذاری واحد و در چارچوب ستاد ملی بازآفرینی شهری به این مسئله ورود کنند.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به تصویب سند احیاء، نوسازی و توانمندسازی بافت های ناکارآمد شهری در هیئت دولت گفت: این سند در شهریورماه ۹۳ در هیئت دولت به تصویب رسیده و از ابتدای دولت یازدهم اجرای آن کلید خورد. ستاد ملی بازآفرینی نیز ذیل این سند تشکیل شد و تاکنون ۴۳ جلسه با حضور ۲۶ استاندار تشکیل داده و در حال حاضر ۶ کارگروه تخصصی شامل کارگروه اقتصادی به ریاست سازمان فنی حرفه ای، کارگروه پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری به ریاست معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، کارگروه اجتماعی به ریاست معاونت اجتماعی وزارت کشور، کارگروه شبکه ملی سازمان های مردم نهاد به ریاست شبکه ملی سمن ها، کارگروه اوقاف به ریاست معاونت املاک سازمان اوقاف و امور خیریه و کارگروه سلامت به ریاست معاونت سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده است که هدف از تشکیل این کارگروه ها تعیین سهم و نقش هر یک از دستگاه ها در حوزه توانمندسازی بافت های نابسامان شهری است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت بازآفرینی شهری در ۴۳۴ شهر مطالعات مصوب داشته و بر اساس این مطالعات برنامه ریزی شهری تدوین کرده است، گفت: ۲۷۰۰ محله در سراسر کشور نیازمند بازآفرینی هستند که برنامه جزء به جزء نیازهای هر محله استخراج شده است که اعم از مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی محله ها تدوین شده است.

روستا ادامه داد: تاکنون در ۴۷۲ محله اقدامات اجرایی و عملیاتی انجام داده ایم و پس از تصویب سند ملی بازآفرینی شهری و از سال اول برنامه ششم توسعه، در ۱۸۸ شهر و ۱۷۵ محله دیگر اقدامات اجرایی عملیاتی با اعتبار بالغ بر ۲۹۰۶ میلیارد ریال انجام شده است که نشان می دهد شرکت بازآفرینی شهری از برنامه ششم توسعه عقب نیست.

معاون مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: در سال جاری نیز قرار است ۳۷۱ پروژه اجرایی بالغ بر یک میلیون متر مربع فضای زیربنایی و روبنایی ایجاد کنیم. ضمن اینکه ۵۰۰ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب، روشنایی معابر و اصلاح معبرها را دنبال خواهیم کرد.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به مصوبه ۱۰ خرداد ۹۷ هیئت دولت اظهارکرد: این مصوبه ۲۱ بند دارد که مهمترین بندهای آن مکلف شدن شهرداری ها به تخصیص ۳۰ درصد منابع خود برای خدمات عمومی شهری و اصلاح معابر و تخصیص ۷۰ درصد منابع دستگاه های دولتی برای هزینه کرد در محلات نابسامان شهری، راه اندازی ساخت و ساز و بخش مسکن از سوی نهاد توسعه گر در محلات هدف، کاهش نرخ تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم در بافت های فرسوده به ۶ درصد و حذف قید خانه اولی برای خریداران مسکن در این بافت ها، اختصاص وام ۵۰ میلیون تومانی نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده با نصف نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار که در حال حاضر ۱۸ درصد است، حذف هزینه های نظام مهندسی، بیمه تامین اجتماعی و صدور پروانه ساخت در محله های ناکارآمد شهری و مکلف شدن وزارت نیرو به تخفیف و تقسیط هزینه انشعابات آب و برق در این محله ها و در نهایت مکلف شدن کلیه دستگاه های دولتی مبنی بر تخصیص اراضی خود که در بافت های فرسوده واقع است به وزارت راه و شهرسازی برای احیاء و توانمندسازی محلات هدف است.

وی در خصوص اجرای پروژه های ساخت مسکن در بافت های فرسوده بیان داشت: تاکنون برای اجرای ۵ هزار پروژه مسکونی در محله های فرسوده کشور مکان یابی و طراحی انجام شده که با ساخت این پروژه ها ۴۰ هزار واحد مسکونی احداث خواهد شد. از این ۴۰ هزار واحد ۲۴ هزار واحد را خودمالکان و بخش خصوصی و ۱۶ هزار واحد را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملی زمین و مسکن و وزارت راه و شهرسازی احداث خواهد کرد.

روستا با اشاره به اظهارات رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران مبنی بر مقایسه طرح ملی بازآفرینی شهری با طرح مسکن مهر گفت: متاسفانه شهرداری تهران و شورای شهر تصور اشتباهی نسبت به طرح بازآفرینی شهری دارند و رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز این طرح را همان مسکن مهر در بافت فرسوده نامیده بود. در حالی که این قیاس اشتباه است.

معاون مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ادامه داد: شهرداری تهران علی رغم اینکه عضو یکی از کارگروه های ستاد ملی بازآفرینی شهری است، از آنجائیکه در تامین هزینه های جاری خود مانده است، به دنبال انبوه سازی در بافت فرسوده است و به همین دلیل طرح ملی بازآفرینی را مسکن مهر نامگذاری کرده است. این در حالی است که شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکنون ۵۳ هزار فقره تسهیلات نوسازی واحد مسکونی فرسوده به شهروندان پرداخت کرده است که هیچ باز اضافی بر دوش دولت نگذاشته است.

به گفته این عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در شهر تهران ۱۴ هزار هکتار بافت فرسوده داریم که ۳ هزار هکتار از آن در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد. بنابراین بازآفرینی شهری اصلا به معنای انبوه سازی نیست و ما قرار است محله ها را احیاء کنیم نه اینکه قوطی کبریت به مردم تحویل بدهیم.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات شرکت بازآفرینی شهری در شهر تهران، طراحی نوسازی محله سیروس در ۹۸۰۰ متر زمین است که قرار است در این متراژ اراضی، تنها ۹۸ واحد مسکونی ساخته شود که به این معناست که ما به دنبال انبوه سازی نیستیم بلکه می خواهیم کیفیت زندگی را ارتقاء بدهیم.

روستا افزود: اما در مقابل، شهرداری تهران در همان منطقه ۱۲ قرار است در ۳ هزار متر زمین تعداد ۳ برابر واحد مسکونی هدفگذاری شده در محله سیروس، بارگذاری مسکونی داشته باشد.

معاون مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری تاکید کرد: شهرداری ها به دنبال افزایش درآمد خود از محل فروش کوه ها و باغات هستند. این در حالی است که اگر به جای سیاست درآمدزایی به دنبال سیاست کاهش هزینه های شهری با استفاده از نوسازی بافت فرسوده بروند هزینه های مدیریت شهری تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.