افزایش قیمت‌ها میل به فرزندآوری را سرکوب می‌کند
در ماه‌های اخیر، بازار کشور به‌صورت بی‌سابقه‌ای با افزایش و تلاطمات قیمتی همراه شده، نرخ‌هایی که بعضا به‌صورت روزانه افزایش می‌یابند و کم نیستند خانوار‌هایی که گیج و گنگ تنها ناظر بر وضعیت موجود هستند و به هیچ عنوان نمی‌دانند کِی و چه زمانی قرار است ثبات به بازار بازگردد.

تقریبا تمامی اقلام، محصولات و کالا‌های موجود در بازار با افزایش نرخ مواجه هستند و نمی‌توان هیچ محصولی را در بازار یافت کرد که رشد قیمت‌ها را تجربه نکرده باشد.

در این میان، افزایش قیمت‌ها در برخی اقلام و محصولات بسیار چشمگیرتر و ملموس‌تر به نظر می‌رسد، اما در برخی عرصه ها، رشد تصاعدی قیمت‌ها آنچنان که باید به چشم نمی‌آید و تنها جامعه هدف آن محصولات آن را درک می‌کنند.

بازار سیسمونی از نمونه صُنوفی است که گویی گرانی و رکود موجود در آن در لابه لای گرانی‌های سرسام آور به چشم نمی‌آید، اما آنچنان ضریب رشد قیمت‌ها در آن بالاست که فروشنده و خریدار را مستأصل کرده است.

افزایش قیمت‌ها خوشایند هیچ فعال صنفی نخواهد بود/ مردم میان دلالان و کسبه تفاوت قائل شوند

پرستو نامداری، یکی از فعالان عرصه توزیع سیسمونی نوزاد در استان البرز  با اشاره به افزایش تعجب آور قیمت‌ها در این حوزه اظهار کرد: در طول ماه‌های اخیر، هیچ صنفی از گزندِ افزایش قیمت‌ها مصون نمانده و تقریبا تمامی بخش‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی با رشد سرسام آور قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: در این میان، در برخی حوزه‌ها، همچون اقلام اساسی، بالا رفتن نرخ محصولات بیشتر و ملموس‌تر احساس می‌شود، اما در لا به لای این آشفتگی، افزایش نرخ در برخی صنوف به چشم نمی‌آید به عبارت دیگر برخی از فعالان صنفی مظلوم‌تر واقع شده‌اند و صدای آنها کمتر شنیده می‌شود.

نامداری تصریح کرد: حوزه توزیع محصولات سیسمونی از نمونه صنوفی به شمار می‌رود که متأسفانه رشد قیمت اجناس در آن بسیار بالا است، اما متأسفانه حداقل تاکنون تدبیر چندانی برای حصول آرامش و ثبات در بازار مرتبط با این بخش اتخاذ نشده که این موضوع خوشایند به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: شرایط آنچنان بغرنج شده که متأسفانه در برخی موارد از فروش اقلام و محصولات مرتبط با سیسمونی، سود چندانی دریافت نمی‌کنیم و می‌باید با افزودن مبلغی بر جنس فروخته شده، نسبت به تهیه مجدد و جایگزین سازی آن در فروشگاه اقدام کنیم.

این فعال در بخش توزیع محصولات سیسمونی اظهار کرد: با افزایش نرخ ارز، تقریبا تمامی محصولات مرتبط با این عرصه، با رشد قیمت مواجه شده‌اند و این معضلی است که نه صرفا در خصوص اقلام خارجی که طبیعتا واردات آن مستلزم ارائه و پرداخت ارز است، بلکه در بخش اقلام و محصولات ایرانی، قیمت‌ها افزایش یافته‌اند.

نامداری گفت: وقتی از توزیع کنندگان عمده این سئوال مطرح می‌شود که چرا کالا‌های ایرانی و محصولات تولید داخلیِ نوزادان اینچنین گران شده‌اند، در پاسخ می‌گویند، افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیازِ تولید این محصولات موجب افزایش قیمت تمام شده تولیدات اینچنینی برای مراکز تولیدی شده و به تبع بازتاب این افزایش قیمت‌ها در بازار نِمود پیدا می‌کند، زیرا برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست در شرایطی که مواد اولیه را با قیمت‌های به مراتب بالاتری خرید می‌کند، محصول نهایی را با نرخ‌های گذشته به بازار عرضه کند.

وی افزود: متأسفانه برخی از مردم گُمان می‌کنند تولید کننده یا توزیع کننده از افزایش قیمت خوشحال است، اما انتظار می‌رود جامعه هدف این محصولات و والدین نوزادان این واقعیت را درک کنند که هم عوامل فعال در حوزه تولید و هم عناصر فعال در بخش توزیع در بازار، از وضعیت موجود خُرسَند نیستند، زیرا در چنین شرایطی ضریب فروش به میزان قابل توجهی تنزل پیدا می‌کند.

این فعال در عرصه توزیع لوازم و محصولات سیسمونی نوزاد گفت: به واقع این دلالان هستند که از نوسانات قیمتی سود می‌برند و بعضا خود به عاملی در افزایش هر چه بیشتر قیمت‌ها مبدل می‌شوند و آسیب و خسارات چنین واسطه‌گری‌هایی به تولیدکننده، عرضه کننده و خریدار تحمیل می‌شود.

نامداری گفت: متأسفانه برخی با خرید انبوه محصولات سیسمونی و انبارسازی و احتکار آن در صدد سود هر چه بیشتر هستند که به زَعمِ بنده بخش قابل توجهی از آشفتگی و وضعیت ناگوار کنونی در بازار به فعالیت و عملکرد چنین افراد و گروه‌هایی باز می‌گردد.

از ضرباهنگ تند رشد قیمت‌ها در بازار سیسمونی شوکه شده‌ایم

اکبر مُوَحِدی، یکی از متقضایان خرید سیسمونی که با همسر خود در یکی از فروشگا‌ه‌های محدوده گوهردشت کرج نظاره‌گر ویترین فروشگاه‌ها بود با اشاره به افزایش عجیب قیمت‌ها در این بخش (سیسمونی نوزاد) تصریح کرد: ضرباهنگ تند رشد قیمت‌ها در این عرصه ما را شوکه کرده و متأسفانه میزان افزایش در بخش تولیدات ایرانی بسیار بالا است.

وی افزود: تقریبا در تمامی اقلام، همچون سرویس حوله و تن پوش، شیشه شیر، پستانک، کالسکه، کریر، روروک، آغوشی، سرویس خواب، گهواره، پوشاک بچه، اقلام و لوازم شوینده و بهداشتیِ خاص نوزادان، قیمت‌ها افزایش پیدا کرده، آن هم افزایشی سرسام آور و غیرقابل تحمل و مشخص نیست بر چه اساس و مبنایی چنین ضریبی از رشد قیمت‌ها در این بازار لحاظ شده است.

موحدی با اشاره به قیمت‌گذاری کاپشن نوزاد تک ایراتی تا ۴۵۰ هزار تومان و کلاه زمستانی تا ۹۵ هزار تومان، گفت: وقتی تولیدات ایرانی چنین قیمت‌هایی دارند شما خود حدیث مفصل این بازار آشفته را بخوانید و قضاوت کنید در چنین شرایطی فرزند آوری با چه مشتقت‌های اقتصادی همراه خواهد بود.

وی افزود: هزینه‌های مذکور، منهای هزینه‌های درمانی و پزشکی است که می‌باید برای مادر بچه در دوران بارداری و فارغ شدن خرج کردن و این وضعیت برای بنده به عنوان یک کارمند ساده و امثال بنده رَوا نیست.

همسر وی با انتقاد از گرانی‌های فعلی در بازار گفت: مسئولان ذی‌ربط چه زمانی تدبیر می‌کنند تا کمر ما و امثال ما در زیر فشار این حجم از گرانی‌ها بیشتر از این خُرد و خمیده نشود.

منویات مقام معظم رهبری با وضعیت موجود، چگونه تأمین خواهد شد؟

چندی پیش، مقام معظم رهبری فرمودند:"من معتقدم که کشور ما با امکاناتی که داریم می‌تواند صد و پنجاه میلیون نفر جمعیت داشته باشد، من معتقد به کثرت جمعیتم، هر اقدام و تدبیری که می‌خواهد برای متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از صد و پنجاه میلیون نفر انجام بگیرد".

معظم له چندی پیش در سفری که به خراسان شمالی داشتند، ضمن گلایه از مسئولان گذشته، با تواضع و فروتنی اظهار داشتند که همه، از جمله رهبری باید در پیشگاه خداوند به واسطه این موضوع (سیاست‌های کاهش جمعیت) طلب عفو کنند.

به واقع مقام معظم رهبری سیاست فرزند بهتر، زندگی بهتر را که در چندین سال تبلیغ می‌شد، مورد انتقاد قرار دادند و پس از سال‌ها مشخص شد که شرایط کشور، ظرفیت‌های موجود و مولفه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران اسلامی می‌طلبد زمینه لازم نسبت به فرزند آوری هر چه بیشتر در جامعه فراهم شود، امری ضروری که قطعا با حصول آن شاهد توفیقات هر چه بیشتری در عرصه‌های گوناگون خواهیم بود.

با این اوصاف، متأسفانه شرایط اقتصادی کشور و بازار فعلی و نوسانات قیمتی در عرصه‌های گوناگون من جمله بخش سیسمونی با چنان رشد قیمتی همراه شده که عملا (برخلاف منویات معظم له)، در برخی خانوار‌ها، سیاست فرزند آوری سرکوب می‌شود.

امید آن می‌رود مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط با اتخاذ تدابیر هوشمندانه، وضعیت و شرایط فعلی و نوسانات قیمت‌ها و رشد و افزایش افسار گسیخته اقلام، کالا‌ها و محصولات را کنترل کنند و قطعا در چنین شرایطی میل به فرزند آوری در میان خانوار‌های ایرانی تقویت خواهد شد، در غیر این‌صورت با استمرار شرایط موجود، منفی شدن طراز جمعیتی کشور مطابق آنچه در بسیاری از کشور‌های غربی شاهد هستیم و اشتباه بودن آن امروز مُسَجَل و مُبَرهَن شده، دور از ذهن نخواهد بود.