مصوبه دولت برای واردات کامیون

هیئت وزیران در جلسه 1397/7/1 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و ادارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (ت ماده (30)) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور-مصوب سال 1395- آیین نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

«ماده1- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوطه به کار می‌روند:

الف: سازمان: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای.

ب-کامیون: وسیله حمل‌ونقل بار با ظرفیت بیش از 10 تن.

پ-ظرفیت: حداکثر وزن مجاز ناخالص حمل (وزن کامیون+وزن محموله) یا وزن مجاز ناخالص ترکیبی (وزن کامیون کشنده+وزن تریلر+وزن محوله) وسیله نقلیه که در کارت مشخصات وسیله نقلیه درج شده است.

ماده 2- کامیون‌های وارداتی باید دارای شرایط زیر باشند:

الف- بیش از سه سال از زمان ساخت آنها نگذشته باشد.

ب- از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده خودرو مصوب 1386 و آیین‌نامه اجرایی آن موضوع تصویب‌نامه شماره ... موخ 1395/1/28 و اصلاحات بعدی آن برخوردار باشند.

پ- از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگی‌های محیط‌زیست با استانداردهای روز و اجباری مورد تایید مراجع ذی‌ربط انطباق داشته باشد.

تبصره- سازمان موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه سایر مشخصات کامیون‌های وارداتی، ترکیب و تعداد ناوگان مورد نیاز و ضوابط آنها را با تایید وزیر راه و شهرسازی اعلام عمومی نماید.

ماده 3-سازمان موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، با هماهنگی دستگاه‌های مربوط نسبت به ایجاد سامانه یکپارچه ثبت تقاضا و اعلام نتیجه نهایی آن به متقاضیان اقدام نماید. فرآیند اقدام باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که از زمان ثبت تقاضا تا اعلام نتیجه نهایی با رعایت قوانین و مقررات مربوط حداکثر یک ماه به طول بیانجامد.

ماده 4- واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از بیست و پنج سال گذشته باشد و با ظرفیت حداکثر سه تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی می‌باشد.

تبصره 1- کامیون مورد اسقاط باید دارای معاینه فنی معتبر در زمان اسقاط باشد.

تبصره 2- به ازای اسقاط هر کامیون موضوع ماده سود بازرگانی کامیون وارداتی بیست و پنج درصد (25%) کاهش می‌یابد.

ماده 5- وزارت راه و شهرسازی (سازمان) موظف است هر سه ماه یکبار گزارش روند اجرای این آیین‌نامه را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نماید.»