بحران اقتصادی رژیم غذایی مردم آرژانتین را تغییر داد

 سابرینا پوزو مانند اکثر آرژانتینی‌ها عادت داشت چندین بار در هفته گوشت بخورد ولی تورم فزاینده و افت واحد پول آرژانتین از ماه آوریل او را مجبور کرده رژیم غذایی اش را تغییر دهد .

پوزوی 36 ساله گفت:« عادت هایم خیلی تغییر کرده اند. قبلاً شاید هفته ای یکبار کتلت گوشت یا کباب گوشت می خوردم ولی الان کباب درست نمی کنم و شاید مرغ را انتخاب کنم که ارزان تر است» .

پوزو یک مهماندار هواپیماست که با دخترش در آپارتمانی در بوینس آیرس زندگی می‌کند. او گفت:« پاستای بیشتر، برنج بیشتر» .

طبق اطلاعات به دست آمده از صنعت گوشت و مصاحبه با مشتریان و قصابان و دامداران ،با فرو رفتن بیش از پیش در بحران اقتصادی، گوشت هر روز سهم کمتری در سفره خانواده های متوسط پیدا می کند‌ این یکی از واضح ترین نشانه های کم شدن قدرت خرید آرژانتینی ها به خاطر تورم است که انتظار می‌رود تا پایان سال میلادی جاری از 44 درصد هم بگذرد .

آرژانتینی‌ها در مصاحبه گفتند دیگر نمی‌توانند مانند گذشته گوشت بخرند و غذاهای دیگری را جایگزین آن کرده‌اند‌ قصابان هم گفتند که فروش گوشت در ماه های اخیر کاهش یافته است. دامداران و مسئولان بسته بندی گوشت هم که برای فروششان وابسته به مشتریان داخلی هستند گفتند که با افزایش صادرات به چین و روسیه، اصلی‌ترین خریداران گوشت آرژانتین، معلق نگه داشته شده اند .

هضم تمام این مسائل برای آرژانتینی‌ها سخت است چون خوردن گوشت بخشی از هویت فرهنگی آنهاست .

خاویار مادئوی 45 ساله که صاحب یک قصابی در بوینس آیرس است گفت:« مردم ما گوشتخوار هستند، آرژانتینی‌ها همیشه در تمام عمرشان گوشت خورده اند» .

با اینکه آرژانتینی‌ها طی 6 سال گذشته به تدریج مصرف گوشت را کاهش داده اند، ولی هنوز هم گوشت خوار ترین مردم دنیا هستند. اما در ماه سپتامبر، یک آمار کوچک توسط اتاق صنعت گوشت این کشور منتشر شد که واقعیت جدیدی را نشان داد: مصرف گوشت به میانگین سالانه 49 کیلوگرم برای هر شخص در ماه سپتامبر کاهش یافته است .

این آمار 17 درصد کمتر از ماه گذشته را نشان می داد یعنی یک کاهش ماهانه شدید. ولی مهمتر اینکه این رقم پایین ترین حد در 60 سال گذشته بوده است .

طی این 60 سال، دو ماه دیگر هم مصرف گوشت تا این حد پایین آمده بود_فوریه 2017 و مارس 2008_ ولی این کاهشها مربوط می‌شد به ماه‌های کوتاه‌تر سال، تعطیلات و نزاع های بین دولت و بخش کشاورزی .

اینها همه برای رئیس‌جمهور موریسیو مکری که محبوبیتی ندارد، خبر بدی است. کاهش شدید سوبسیدهای برق، آب و گاز خانگی مانع پیشرفت کشور شد و به اقتصاد ضربه زد و زندگی را برای اکثر آرژانتینی‌ها سخت‌تر کرد .

تاثیر بحران اقتصادی آرژانتین فراتر از سفره خانواده است. با افزایش تورم مردم برای هر چیزی که می‌خواهند مثل لباس و غذا داد و ستد به راه می اندازند، در صورتی که قبلا به راحتی از پس آن بر می‌آمدند .

در داخل خانه ها کاهش سوبسیدها به شدت صورتحساب های خانه را بالا برده، بسیاری از مردم خدمات رفاهی خود را کاهش داده اند مثل گاز در زمستان برای گرم کردن خانه ها و خنک کننده ها در تابستان .

سال گذشته آرژانتین به همراه همسایه اروگوئه‌ای اش بیشترین مصرف گوشت را داشتند ولی در سپتامبر سال جاری قیمت گوشت 9 درصد نسبت به ماه گذشته گران تر شد و قیمت گوشت گاو هم 39 درصد بیشتر از همان ماه در سال گذشته بود. اگر مردم قبلا یک کیلو گوشت می‌خریدند الان نیم کیلو می خرند .

تورم در آرژانتین 6.5 درصد افزایش یافته است .