یارانه ها افزایش پیدا می کند؟

گروه اقتصادی- میزان یارانه ها موضوعی است که برای بسیاری از خانواده های ایرانی مهم می باشد زیرا از ابتدای اجرایی شدن این طرح تا به امروز یارانه ها افزایش نیافته و حالا زمزمه دوبرابر شدن آن به گوش می رسد.

به گزارش افکارنیوز، حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه میزان یارانه نقدی از زمان اجرای این قانون افزایش نیافته است، گفت: قطعا نمایندگان پیشنهاد طرح افزایش میزان یارانه نقدی در بودجه سال 98 را مطرح می‌کنند.

وی درباره میزان افزایش یارانه نقدی در سال آینده، افزود: با توجه به تورم و افزایش قیمت کالاها ، یارانه نقدی حداقل باید به میزان 2 برابر افزایش یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: قرار بود تا با اجرای هدفمندی یارانه‌ها ، قیمت فراورده‌های نفتی بالا رود و درآمد دولت از این طریق افزایش یابد؛ مردم نیز با مدیریت مصرف و دریافت یارانه نقدی متضرر نشوند و چیزی از دست ندهند.

حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: از آن زمان تاکنون قیمت بنزین از لیتری 100 تومان به 1000 تومان افزایش یافته و درآمد دولت نیز بالا رفته، اما میزان یارانه نقدی از زمان اجرا تاکنون ثابت مانده و افزایش نیافته است؛ بنابراین نمایندگان پیشنهاد طرح افزایش یارانه نقدی در بودجه سال 98 را مطرح خواهند کرد.

این در حالی است که سیدناصر موسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی نیز با به اظهارات اخیر رئیس هیئت تحقیق و تفحص از ستاد هدفمندسازی یارانه ها، مبنی بر اینکه اگر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها از سوی شرکت ملی نفت پرداخت شود می‌توان یارانه‌ها را دو برابر کرد، اظهار کرد: نیازی نیست که برای افزایش یارانه نقدی، شرکت ملی نفت چنین مبلغی را به ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها دهد، چراکه از طریق منابع یارانه‌ها می‌توان این اقدام را انجام داد.

وی با بیان اینکه اگر دولت بخواهد به مردم یارانه بیشتری دهد منبع درآمدی هدفمندی یارانه‌ها پاسخگوی اعطای ۹۰ هزار تومان به مردم و دوبرابر شدن یارانه‌ها است، گفت: طبق گزارش دیوان محاسبات در سال ۹۶، درآمد دولت از افزایش قیمت حامل‌های انرژی ۱۰۲ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۹۷، ۱۱۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، در حالی که دولت در خوشبینانه‌ترین حالت ۴۲ هزار میلیارد تومان صرف اعطای یارانه به مردم می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: با وجود آنکه یارانه از جیب مردم به آنان داده می‌شود، دولت می‌گوید که در شب واریز یارانه‌ها دچار مصیبت عظمی می‌شود و نمی‌دانیم که چرا بر سر مردم منت هم می‌گذارد.

موسوی‌لارگانی با بیان اینکه حتی اگر دولت یارانه نقدی را دوبرابر کند بازهم برای دولت از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی درآمد‌هایی باقی می‌ماند، اظهار کرد: علت تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها حذف سوبسید‌های دولت و آزاد شدن قیمت‌ها بود و از طریق افزایش قیمت‌ها به ویژه در بخش حامل‌های انرژی، مبلغ اعطای یارانه به مردم به دست آمد.

وی افزود: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت بنزین ۱۰ برابر شد و از ۱۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان رسید و قیمت گاز و برق هم ۱۲ برابر افزایش یافته است و دولت از این منابع، درآمد پرداخت یارانه‌ها را به دست می‌آورد.

عضو کمیسیون اقتصادی بیان کرد: پیش از این روشن نبود که این منابع به صورت روشن کجا هزینه می‌شود که در بودجه ۹۷ مشخص شد که ۹۶ هزار میلیارد تومان آن در چه بخش‌هایی هزینه می‌شود، اما هنوز حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان این منابع شفاف نیست و معلوم نیست که در چه بخش‌هایی هزینه می‌شود.

موسوی‌لارگانی با تأکید بر ضرورت افزایش یارانه نقدی با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور، تصریح کرد: حقیقتا ۴۵ هزار تومان سال ۸۹ دیگر هیچ ارزشی ندارد و دخل و خرج مردم با هم سنخیتی ندارد، لذا باید دولت فکری برای حل مشکلات اقتصادی مردم کند.

وی ادامه داد: قطعا مجلس به دنبال افزایش یارانه همه مردم نیست، اما ما معتقدیم که باید یارانه اقشار آسیب پذیر جامعه افزایش یابد و دولت باید فکری برای این قشر جامعه کند و اگر دولت در این باره لایحه‌ای ارائه ندهد، مجلس طرح آن را آماده می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی با انتقاد از دولت به جهت عدم توجه به مصوبه مجلس مبنی بر حذف یارانه ۳ دهک بالای جامعه، گفت: در بودجه سال ۹۴ چنین موضوعی مورد تصویب قرار گرفت که کسانی که درآمد بالایی دارند، یارانه‌شان قطع شود، اما متأسفانه تاکنون عملیاتی نشده است.