حذف قبوض کاغذی راهکاری برای افزایش بهره‌وری

 بهره‌وری در اقتصاد کشور در دو بخش سرمایه و نیروی انسانی مورد سنجش قرار می‌گیرد که برای پیشرفت در هر بخش باید اقدامات مخصوص به آن صورت گیرد.

در حوزه نیروی کار در کنار مهارت شغلی و خلاقیت افراد استخدام شده عواملی مانند آموزش، تعیین اهداف وظایف و استراتژی سازمان، انجام کار گروهی، اشتراک گذاری ایده‌ها در گروه، حمایت و پشتیبانی اعضا از یک دیگر، ایجاد روحیه نشاط و امید، ایجاد روحیه رقابتی در فضا کار با بهره گیری از ابزار‌هایی همچون تشویق کارکنان، اعمال پاداش‌های مالی و تسهیلاتی و افزایش درجه کاری تاثیر گذار است.

در کنار بحث نیروی کار، افزایش بهره وری سرمایه از دیگر عواملی است که در خروجی به دست آمده، حائز اهمیت است.

در این حوزه استفاده از فن آوری روز همواره به عنوان یکی از نقاط قوت برای افزایش بهره وری به شمار می‌رود تا با بهره گیری از آن‌ها میزان ضایعات و استفاده از منابع سرمایه را به حداقل برسانیم.

در یکی از جدیدترین این عوامل، آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهاد حذف قبوض کاغذی و جایگزین کردن پیامک، اپلیکیشن‌های مربوطه و خدمات پرداخت داده تا از این طریق از هدر رفت سرمایه‌ای کلان جلوگیری به عمل آید.

بنا بر اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها در شرکت مخابرات با وجود ۳۰ میلیون مشترک و به ازای هر قبض ۲ هزار تومان، در سال بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان هزینه چاپ و صدور قبوض تلفن می‌شود، که تسری این موضوع در سایر بخش‌ها مانند آب، گاز و برق عدد قابل توجه ۱۴۴۰ میلیارد تومان در سال را شامل می‌شود.

هزینه قابل توجهی که می‌توان به آن به عنوان منبع مالی جدید نگاه کرد و در سایر حوزه‌های اقتصادی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

پیش از این نیز تجربه، جایگزینی کارت بانکی به جای کارت سوخت اعلام شد که پیش بینی‌ها از صرفه جویی ۳۳۰ میلیارد تومانی خبر می‌دهد.

به بیان دیگر، حذف قبوض کاغذی از روند اداری نمونه استفاده از فن آوری است که افزایش بهره وری را به دنبال خواهد داشت.

 براساس برنامه ششم توسعه مقرر شده ۲،۸ درصد از میانگین رشد ۸ درصدی کشور، از محل ارتقای بهره‌وری تامین شود که به بیان دیگر بهره وری باید سهم ۳۵ درصدی از رشد اقتصادی ۸ درصدی را داشته باشد که تحقق این هدف توجه بیشتر مسئولان اقتصادی در بخش‌های مختلف و تلاش برای تحقق آن را می‌طلبد.