کاهش تأثیر سفته‌بازی بر نرخ ارز

 سیدکمال سیدعلی با تأکید بر اینکه نرخ ارز به‌عنوان عاملی که می‌تواند قیمت تمام‌‌شده کالا و خدمات را کاهش یا افزایش دهد، گفت: با رونق تولید، نرخ رشد اقتصادی می‌تواند در ادامه سال بهبود یابد.

سیدعلی درباره تأثیر ثبات نرخ ارز در رشد اقتصادی گفت:‌ هیجان‌های بازار ارزی کاهش یافته و تأثیر سفته‌بازی به‌روی ارز کمتر شده است. همچنین شرایط تحریمی از گذشته بدتر نیست به این دلیل که مجامع بین‌المللی حمایتی از تشدید تحریم‌ها علیه ایران انجام نداده‌اند و این احتمال که نرخ رشد اقتصادی کشور در ادامه سال روند مطلوب‌تری داشته باشد، قوت گرفته است.

وی افزود:‌ برخی بر این عقیده‌اند که افزایش نرخ ارز عامل ایجاد تورم بوده، درحالی که نقدینگی مهم‌ترین عاملی است که به نوسان‌های شدید نرخ ارز دامن زد.

سیدعلی با بیان اینکه حجم نقدینگی و تورم تقاضایی را در بخش ارزی کشور ایجاد کرد که نوسان‌های شدید آن بر قیمت کالا و خدمات تأثیرگذار شده است، گفت:‌ نرخ ارز تابعی از حجم نقدینگی عظیمی است که در اقتصاد ایران مسیر تولید و فعالیت‌های مولد اقتصادی را پیدا نمی‌کند و به‌ناچار تقاضایی را در بازارهای کالایی دیگر از جمله ارز پیدا می‌کند.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی عنوان کرد:‌ نرخ ارز بر نرخ تورم تولید و قیمت تمام‌شده کالا تأثیرگذار بوده و طبیعی است که افزایش و جهش نرخ ارز می‌تواند بر نرخ کالا و خدمات، واردات و صادرات کالا مؤثر باشد. صرف افزایش نرخ ارز باعث تورم نخواهد شد. تورم زائیده افزایش نقدینگی و حجم پول در اقتصاد است.

وی با بیان اینکه افزایش رشد اقتصادی می‌تواند منجر به عرضه کالا، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری شود، اظهار داشت: یکی از دلایل کاهش نرخ رشد اقتصادی موضوعات متأثر از تحریم است.

سیدعلی گفت:‌ نقش سیستم بانکی در تولید ناخالص داخلی به‌دلیل تحریم کاهش یافته به این دلیل که خدمات سیستم بانکی، کارمزدها و درآمد این سیستم از معاملات بین‌المللی کاهش یافت و بیشتر مبادلات از طریق صرافی‌ها در حال انجام است.